Jump to content

Fartstap ved bruk av bunnstoff?


Captain Chaos

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som har testet eller funnet ut noe om hvor mye fartstap (enerigtap) bunnstoff gir i forhold til ustoffet båt, og de forskjelige stoffene i mellom?

 

Jeg har båt på ferskvann og har aldri hatt bunnstoff på mine båter (fra 16-23 fot), men jeg er drittlei den brune gørra som KUN lar seg fjerne med oxsalsyre eller saltsyre. Den er håpløs å spyle av og lar seg ikke vaske vekk med tradisjonelle midler. Denne gørra ser nesten ut som om den har trukket seg litt inn i gelcoat, men med syre blir den som ny. Jeg får ny båt til torsdag :flag: og har nå muligeheten til å velge stoffing før jeg setter den på vannet. Jeg er også redd for plastpest så derfor vurderer jeg nå sterkt primer+stoff. Nybåten har toppfart på like under 40 knop, men toppfarten er EGENTLIG ikke viktig, men derimot tap av fart, økt forbruk osv. Vi snakker om en båt på 3 tonn med uststyr.

 

Hva skal jeg velge?

Hard racing (som sikkert glir like bra som ustoffet båt) men som er noe dritt å fjerne/skrape ned neste år

Selvpolernede, med kun skylling og nytt lag til neste år? Glir noe dårligere?

Ustoffet? Får jeg pest da?

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Hei, jeg ville valgt båten levert ferdig primet med Hard Racing utenpå. Skal du fortsatt ha båten i ferskvann, behøver du vel ikke skrape ned neste år??. Det som eventuellt legger seg på kan du spyle vekk med høytrykkspyler.

Har brukt denne metoden i de 2 siste sesongene i saltvann uten problemer.

N.B. Har brukt Jotun Hard Racing. :yesnod:

Link to post

Nå beveger jeg meg på tynn is, men jeg mener det er slik at det er en fordel at undervannsskroget er ikke helt glatt. Jeg mener å ha lest en plass at det er en fordel om det er en ru overflate slik at vannet som passerer skrogsidene har turbulens helt inne ved selve skroget. Husker jeg riktig?

Link to post

Skal du ha på bunnstoff MÅ du prime først. Og skal du først prime lønner det seg å bruke 2-komp, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig når båten er på land halve året.

 

Fordelen med å gjøre jobben selv er at du vet at den blir gjort ordentlig. Har sett for mange tilfeller av at primeren begynner å flake av etter noen år fordi det ikke er slipt grundig nok. Da får man en kjempejobb, spes. hvis det er brukt 2-komp. primer..

 

En matt overflate gir mindre friksjon en en glatt, dette fordi vannlaget nærmest skroget er stillestående. Det er derfor man f.eks. ikke har teflonsåle på skøyteski og racing båter, selv om dette er noe av det glatteste som finnes.

Det er svært lite å tjene fartsmessig på å ikke stoffe. Da snakker jeg om en glatt bunnstoff overflate, ikke en som består av x-lag med hardt bunnstoff hvor hvert lag har flaket av i mer eller mindre grad.

Link to post

Hei Ingar, interessant info du kommer med her. Mener du at man på "racing båter" vil få mindre friksjon ved å matte ned undervannsskroget istedet for å polere gelcoaten. :confused:

Jeg tenker på båter som kjører konkurranser og er i vannet for en kort stund. Mulig jeg er på villspor , men de racing båtene jeg har sett ser rimelig glatte og polerte under.

Link to post
Hei Ingar, interessant info du kommer med her. Mener du at man på "racing båter" vil få mindre friksjon ved å matte ned undervannsskroget istedet for å polere gelcoaten. :confused:

 

Ja.

 

Et racing skrog skal være glatt og 100% rett ( altså uten buler og andre feil ), med glatt menes en glattpusset flate ( pusset med 400 > 600 papir ( visstnok optimalt )) .

En glatt polert flate vil suge seg fast i vannet, mens en matt flate vil slippe vanne, vil du kjøre fort på vannet vil du ha minst mulig våt flate.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
quote.gif
Ja.
, med glatt menes en glattpusset flate ( pusset med 400 > 600 papir ( visstnok optimalt )) .
En glatt polert flate vil suge seg fast i vannet, mens en matt flate vil slippe vanne, vil du kjøre fort på vannet vil du ha minst mulig våt flate.


Ja `Droll`, pusset med 400>600 papir ser det vel ganske glatt ut. Det var muligens her kompisen min bommet, da han polerte bunnen. Muligens derfor han som regel kom sist i de konkurransene han startet. :lol::lol:
Fra spøk til alvor, jeg forstår fysikken. :yesnod: Redigert av chagall (see edit history)
Link to post

Det stemmer det Ingar, de kom på 1. plass basert på resultatet etter en sesong i sjøen, men på 8.plass basert på resultatet etter to sesonger i sjøen. Basert på snittet (!) etter 1 og 2 sesonger så var det Jotun penguin Non Stop som vant.

Det ble påpekt i testen at forskjellene var relativt små.

 

Hempel var vel best etter to sesonger hvis jeg husker riktig. Har skrevet om dette på forumet før, men er ikke hjemme og har ikke bladet her.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Vedrørende ru overflate på undervannsskroget, så er det et faktum at den rue overflaten gir minst friksjon. En allemanns forklaring er at det blir vann i disse ørsmå ripene og vannet som passerer pga hastigheten i båten møter kun andre vannmolekyler og siden friksjon mellom to vannmolekyler er mindre enn friksjonen mot plast, så går båten raskere enn en med glatt overflate æh- underflate.

 

Caveat: Så til alle som vet bedre. Jeg vet også bedre, men dette synes jeg at er en OK forenkling av forklaringen.

 

Skal nå alle pusse bunnen med 400 sandpapir?

Hvis dere konkurerer på samme nivå som olympiske svømmere som barberer bort kroppshårene for å minske vannmotstanden - Ja! Hvis ikke - se etter om dere har noen gamle bøker ombord som dere har lest. Hiv dem på land. Det gjør samme nytta.

 

Les Caveat.

Link to post
Skal nå alle pusse bunnen med 400 sandpapir?

Hvis dere konkurerer på samme nivå som olympiske svømmere som barberer bort kroppshårene for å minske vannmotstanden - Ja! Hvis ikke - se etter om dere har noen gamle bøker ombord som dere har lest. Hiv dem på land. Det gjør samme nytta.

 

Nei, jeg tror jeg fortsetter med den gamle bunnsmøringsmetoden. Kanskje man skulle lage noen riper i bunnen før man stoffet, eller den enkleste jobben er vel å hive iland noen gamle bøker, som du anbefaler. :lol::lol:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...