Brutus Startet 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2008 Fant denne på BM. Kan det ha noe for seg mon tro? Har ikke hatt noe i mot å fylle for 8,50 pr.liter, selv om man må regne med et litt høyere forbruk. 10-20% står det. Pluss at det er høyere oktantall, og man får litt høyere effekt. Står at alt skal være vanntett tysk kvalitet. Men det så litt "tjafsete" ut. På en 4T så skulle det veli prinsippet ikke være noe problem, men hva med en HPDI? Bioetanol ombygningssett Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 (redigert) i utgangspunktet er alkohol og to-taktspåhengs NEI NEI NEI. i statene er er det nå opptil 10% i all bensin og havariene står i kø etter sigende. antagelig grunnet at to-takts oljen ikkje blander seg med alkoholen og at den løser opp gummi, plast etc. men har òg funnet påstander satt fram av amerikanske bedrevitere om at E-tec skal tåle E85 så da blir det vel å henvende seg til importøren om man skal få et vetugt svar. kansje kan det være verdt å bytte til firtakt etterhvert med dagens bensinpriser. Redigert 23.Mai.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Metanol er vel en del mer aggressiv på gummi en etanol. Rødspriten er jo fortsatt på plastflasker. Men bensin tærer på plast. Sitér dette innlegget Link to post
Kaimor Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 men har òg funnet påstander satt fram av amerikanske bedrevitere om at E-tec skal tåle E85 så da blir det vel å henvende seg til importøren om man skal få et vetugt svar. Var i kontakt med Evinrude-importøren i fjor, de sier at E-tec godt kan kjøres med inntil 10% voluminnhold etanol, men ikke 15% (E85) for øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) Har ikke undersøkt hos Yamaha enda om dette lar seg gjøre. Men forelpig så blir det bare et spørsmål av "akademisk interesse" i og med at man må helt ned til Tromsø for å finne nærmeste E85 pumpe. Men regner med at tilbudet kommer etterhvert. Ps. E85 er 85% etanol +15% bensin. Men med en bensinpris på 14 kr./l og et forbruk ved litt fart på 60-70 l/t. så er det høyst aktuelt. Redigert 25.Mai.2008 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 det vil vel antagelig aldri komme en påhengsmotor som kan gå på E85 likevel. det finnes nå knapt biler som tåler det.. det er nå uansett bere ei feme heile E85 prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Ja, det er vel mye frem og tilbake om bioetanol er noe å satse fremtiden på. Men etter som jeg skjønner så produseres det en god del av det her i landet også. Det foregår visst nok hos Borregaard fabrikker, og de benytter noe som heter sulfitt-cellulose som råstoff i produksjonen. Men så fremt motor og slanger tåler det bare med litt tilleggselektronikk, så har jeg ikke noe i mot å fylle for 8,50 pr. liter. Eneste bilene som garantert tåler det er Ford Flexifuel ,Saab og Volvo Bio-Power bilene. Men i Sverige så har de vel tett på 900 pumper med E85 og i Norge har vi knapt 20. Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 kansje kan det være verdt å bytte til firtakt etterhvert med dagens bensinpriser. Her har du tydeligvis ikke fulgt med i timen, e-tec, optimax og andre 2-t DFI motorer bruker omtrent like lite bensin som en 4-t Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 (redigert) nei her har DU tydeligvis ikkje fulgt med i timen det var snakk om bioetanol konvertering. og alkohol på en to-taktsmotor går bare ikkje i det heile tatt! derav utsagnet "kansje det kan være verdt å bytte til firtakt" nå skal det nevnes at det er litt hypotetisk da siden de heller ikkje tåler E85 pr dags dato men i utgangspunktet så er nå firtakten som skapt for alkohol. så det er vel et spørsmål om noen produsent gidder ta kostnaden med nye pakninger osv. at to-takten er vel så rimelig på bensin som firtakten veit eg da vel, har en dfi to-takt sjøl eg Redigert 25.Mai.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Har det skjedd noe her i løpet av 2 år - kan noen motorer gå på E85 i dag ? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Sikkert mulig å få påhengerne til å gå på E85, men produsentene er nok griseredde for at det ikke skal fungere etter planen. Vi kjører rally med en Subaru på E85, fordelen ligger i det høye oktantallet slik at man kan kjøre høyere turbotrykk uten å få tenningsbank, og med høyere trykk kan man også sette til mere drivstoff, gir en viss effekt økning og ca 30% høyere forbruk. Dette er en vanlig bensinmotor med turbo, ingen ombygging gjort utover å bytte dyser og programere om motorstyringen, håpløs å starte når den er kald på vinteren! vi blander inn dette stoffet også! http://www.jegs.com/i/Red-Line-Oil/816/41102/10002/-1?parentProductId=752193 Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.