Jump to content

Fjerne lakk fra teak

S/Y EIMY

Recommended Posts

Skrape og varmluft pistol

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Duxola malingsfjerner. Ingen over, ingen ved siden....

Male det på, ta en kald pils mens du ser lakken bobler. Bobler ikke alt, nytt strøk med Duxola, nyt gjerne 1 pils til mens du ser det bobler. Spyl så gjerne av Duxola'n med høytrykkspyler (pass på hvor du sikter høytrykken hvis de 2 pilsene gikk litt fort). Rubb lett over med sandpapir etterpå. Olje. Ferdig.

mvh

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

He he det var noe slikt jeg tenkte på Joda310 :cheers: Hvem selger Duxola ?? Ser att jernia har den

Kjøpte selv på stedets malepusher, Meyer. Dyr som fanden, men funker.

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

ush....

Trawleren har dobble rekker "rundt baut", bauspyd, vindusrammer, listverk, ++++ ai,ai, hadde blitt mye maskering:-)

Nei, lakkfjerner er sikkert best på demonterbare deler......

sjekk: www.trawler.no :-)

God fornøyelse. og, velkommen etter.......

Jeg har brukt grønnsåpe i fast form, kjøpes i bokser, på maling og det fungerte veldig bra. Smører grønnsåpen med f.eks. kost og dekker området med plastfolio. La det stå en god stund (12 t) og vask av malingen. Hjalp til med en skrape. Dette bør fungere på lakk også.

Båtlivet er herlig.

• 2 uker senere...

Fungerer Biltema sin lakkfjerner?

Jeg bor rett ved siden av butikken, så det hadde vært både enkelt og billig.

Ja, jeg skal fjerne lakk fra teak. Må fjerne alt fordi det må beises på nytt...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 1 år senere...

Skrapa ned hele innredinga ombord i vinter ,der det er mulig brukte jeg varmepistol og da detter det nesten av alt sammen uten å skrape.Så er det bare å pusse over , skal du ha det helt rent for lakk.Er pistol tingen ,da du kommer inn i alle små kriker å kroker uten for mye ball .Syntes altid det er ok å få det helt rent før lakking,da blir som regel resultatet mye bedre .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Funker varmluftspistol og skrape også på teakfiner?

Redd for at fineren skal "delaminere" med varme. (Heter kanskje ikke "delaminere"- men regner med at noen skjønner hva jeg mener)

....bare det kunne blitt litt mer vår,så man kunne gå i gang!

PERFEKT.. skrapet teakgulv med nating ved siden av gelcoat i helgen med varmepistol og det funket som en lek... nating er i godbehold, gelcoaten tar ingen skade og lakken blir som smør.. teaken under mister/tar ingen farge.. 3 sek med varme og deretter skraping funker. Anbefales på det sterkeste. takker for alle tips. nå er båten snart klar og det er jo ikke vært påske en gang.

Og jeg gjentar......:

Jeg bruker varmluftpistol og sparkelkniv. Da skyver jeg av lakken uten å skade treverket. På denne måten arbeider jeg også mer effektivt og kontinuerlig enn med skrape fordi jeg kan varme foran kniven samtidig som jeg skyver.

Effektiviteten, både med kjemi og varmluft, avhenger mye av hva slags lakk som er brukt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...