Jump to content

Montert stålpropell i dag:)

smuss

Recommended Posts

Arti å høre erfaringer med overgang fra alu til stål propell! Gikk å funderte lenge på om jeg skulle beholde stigning eller gå 2tommer ned på stål propellen!Jeg gikk for to tommer mindre. Fikk den i går!! Fikk høyere turtall med 19tommer stål enn 21tommer alu. Ellers så var jeg heldig fordi jeg traff blink på belastninga. 1bars ladetrykk på 4000rpm.(Jeg hadde 1.3 som var for høyt!) Håper også på å redusere forbruk. Kan se ut som om den går en knop ekstra! Skal gøre noen mere nøyaktige målinger!

Redigert av Byggmester (see edit history)
Arti å høre erfaringer med overgang fra alu til stål propell! Gikk å funderte lenge på om jeg skulle beholde stigning eller gå 2tommer ned på stål propellen!Jeg gikk for to tommer mindre. Fikk den i går!! Fikk høyere turtall med 19tommer stål enn 21tommer alu.

Det var vel ikke så overraskende, men kunne være interessant å høre hvilken motor og båt du foretok dette bytte på. :confused:

Båten er en Draco 2100sc motoren er en 4 syl ford diesel. Båten gjør ca 31 knop på full fart. Drevet er et alpa one med 1.85 utveksling. Propellen er en michigan apollo stål 14*19. Forrige propeller var en turning point 14*21 alu.

Greie opplysninger `Byggmester`, trodde kanskje rpm ble vel høyt med denne propeller.

Det ble det også! Turtelleren er ikke 100% korrekt(Vema med timeteller). Vanskelig å kalibrere. Skal sjekke med optisk eller måle frekvens med multimeter! Turtelleren forsvant forbi 4000rpm. Sansynligvis 4200rpm. Målte fart med bil GPS. 59.7km/h indikerte den på max. Instillingene på motor var som før. Planlegger å redusere max pådrag slik at ikke går mere enn litt over 4000. Motoren er orginalt 85hk og jeg frykter at den er en smule overbelastet!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...