Jump to content

Eksosblandebend Yanmar 4LHA


Arnstein

Recommended Posts

I følge Yanmar sin reviderte tabell for periodisk vedlikehold av 4LHA-serien opplyses det at eksosblandebend skal sjekkes etter 500 timer eller 2 år og skiftes etter 1000 timer eller 4 år. Jeg lurer på følgende:

  1. Symptomer på at dette er opptært/utslitt?
  2. Tar motoren umiddelbart skade ved første lekkasje?
  3. Er det spesielle ting man må passe på ved skifte?
  4. Hva er prisen for nytt eksoblandebend?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Har maken. Har ikke ofret det en tanke.

Nå er det jo temmelig enkelt å sjekke det.

Den enslige lille skruen inn på klemma mot turboen løsnes på 20 sekunder.

Slangeklemma på eksosslangen løsnes på et minutt eller så.

Slangeklemma til vannstussen løsnes. Har aldri skrudd av denne, men det tar vel under minuttet det også.

 

bendet har en yttervegg og en innervegg.

Innenfor innerveggen går tørr eksos.

Innenfor ytterveggen går det saltvann.

I enden av bendet mellom yttervegg og innervegg er det diverse huller der vann kommer ut.

 

Største fare er vel hvis det går hull i innerveggen. Da ligger muligheten åpen for at vann kan komme inn via turboen og videre inn i eksosmanifold og ned i sylindere. Det er vel antagelig temmelig vanskelig å få til med masse eksos som skal ut, men ved f.eks. noen runder med startmotor uten tenning, burde faren absolutt være der.

 

Problemet er at det er umulig å oppdage et hull i den indre veggen uten å demontere bendet og fysisk sjekke tilstanden.

 

Så hvor lang tid kan man forvente at bendet holder før det går hull? Tja.... for min del trodde jeg at vi snakket om 10 sesonger minimum, kanskje 15. Tydeligvis går det langt raskere enn som så, men sjekking etter 2 år og bytte etter 4 år høres ut som enorm overkill.

 

Får vel ta en sjekk i år, siden konsekvensen av en lekkasje kan bli svindyr.

 

Har sett bend som går litt opp fra påkoblingen til turboen for deretter å skrå ned. Vanninntaket er koblet til bendet etter at bendet har vinklet seg nedover igjen, altså på et punkt som gjør at vann ikke kan renne tilbake og inn i turboen selv ved gjennomslag i godset. Da kan bendet ruste i stykker uten at konsekvensene blir alvorlige for motoren. Ulempen er at bendet da blir veldig varmt mellom turbo og frem til vannpåkoblingen, men jeg ser ikke at det skulle bety noe særlig. Man kan eventuelt isolere de centimeterne.

 

Hva et bend koster? Fra Yanmar er prisen antagelig hinsides, men siden bendet ikke er et originalt Yanmar i utgangspunktet, burde det være mye mer spiselig. Et hvilket som helst bend for den turboutløpsdiameteren og 4" eksos gjør antagelig nytten.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Takker for svar. Er enig med deg Lotus at det er en "no brainer" å sjekke og eventuelt skifte dette selv.

 

Siden Yanmar skal ha kr 7000 :crazy: for den sveiste varianten, er forhåpentligvis denne usveiste noe billigere. :rolleyes:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Har tenkt litt mer på disse greiene og funnet ut at det trengs en modifisering som fjerner faren for katastrofe ved en eventuell lekkasje i bendet.

 

Yanmar leverer miksealbuen i en L-variant (slik som din og min) og en U-variant (option extra).

 

Når vi nå har L-varianten allerede, kan man kjøpe seg et L-bend til og sette det sammen til en U.

 

1. Skru av det opprinnelige miksebendet fra turboen.

2. Monter på et 90 grader 2,5" bend på turboen i stedet - loddrett ned.

3. Monter miksebendet tilbake i underkant av det nye 90 grader bendet.

 

Man vinkler det nye 90 grader bendet loddrett nedover. Man monterer det originale miksebendet 90 grader vridd i underkant av det første bendet. Pluss 90 grader minus 90 grader blir null og man kapper så av noen cm av eksosslangen og alt er som før, men med vanninjeksjonen på et lavere punkt der det aldri kan renne tilbake opp og inn turboen uansett hva som skjer av kaos. Man må selvfølgelig senke eksosslangen tilsvarende ned og sørge for passende fall videre.

 

Hva et slikt 90 graders 2,5" stålbend med riktig flens i hver ende koster? Aner ikke, men antagelig er det en temmelig rimelig forsikring mot kaoset som skjer om det skulle komme vann inn i turbo og videre til sylindre.

 

 

eksosforlenger.gif

Link to post

Har tenkt enda mer og misliker min egen løsning for miksebende mer og mer.

De fleste motorer har et slikt miksebend for vann/eksos.

Det er katastrofe for de fleste motorer om vann kommer inn i turbo og/eller sylindre.

 

Så hvorfor hører vi ikke om særlig mange katastrofer av denne typen?

Holder bendene lengre enn man tror?

Skal det litt til å lage katastrofe selv om bendet tærer i stykker?

Noen som har opplevd å få vann inn i motoren?

Link to post

Er det noen som vet hvor man kan få tak i uoriginale eksos bend og mixebend som passer Yanmar. Ser at det er samme partnummer på bendet til 4LH og 6LP finnes disse som "pirat deler"? Er det flere som går overens feks Kad44 eller andre.

 

Er egentlig på utkikk etter et med endel "rise" og gjerne i rustfri/syrefast. noe alla disse som er for perkins 6 syl 254hk.

ee-6-3544-01.gif

ee-6-354-01.gif

ee-6-3544-02.gif

special-5-4.gif

 

LINK TIL TADTAD diesel manifold/riser for diesel

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

En må jo ha fall inn til motor da og vannet må renne inn på eksoside på turbo for så og renne :crazy: inn i eksosmanifoil og så inn gjennom eksos ventilen den gærne veien :crazy: Tror muligheten for dette er lik null.. har byttet flere av yanmar bend til de mindre motorene (de sveiste) det som skjer er at det tærer hull i inner kappen pga svovel/sjøvannsforbindelsen.. og det begynner og lekke i underkant av av flensen inn på turbo.. alle gangene har jeg byttet ut innerrøret med nytt og sveiset det opp igjen. bendene pleier og holde rundt 10 år MEN det kommer ann på vedlikehold og om eksosen er formet slik at den har god vann lås som hindrer at "nytt" sjøvann kommmer inn i eksosutløpet akterut.. har byttet de som bare har holdt 3 år også.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
alle gangene har jeg byttet ut innerrøret med nytt og sveiset det opp igjen. bendene pleier og holde rundt 10 år MEN det kommer ann på vedlikehold og om eksosen er formet slik at den har god vann lås som hindrer at "nytt" sjøvann kommmer inn i eksosutløpet akterut.

Hvordan vedlikeholder man et eksosblandebend? :confused:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

 

 

Er det noen som vet hvor man kan få tak i uoriginale eksos bend og mixebend som passer Yanmar. Ser at det er samme partnummer på bendet til 4LH og 6LP finnes disse som "pirat deler"? Er det flere som går overens feks Kad44 eller andre.

Er egentlig på utkikk etter et med endel "rise" og gjerne i rustfri/syrefast. noe alla disse som er for perkins 6 syl 254hk.
http://www.tadiesels.com/images_a/ee-6-3544-01.gif
http://www.tadiesels.com/images_a/ee-6-354-01.gif
http://www.tadiesels.com/images_a/ee-6-3544-02.gif
http://www.tadiesels.com/images_a/special-5-4.gif

LINK TIL TADTAD diesel manifold/riser for diesel


Bomper denne i håp om svar :flag:

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Hei

Då har jeg sjekket ut eksosblanderbendet på min 4 LHADTP 2002 modell med litte over tusen gang timer. Kunde ikke se at det var noen tæring over huvud taget bare lite sot.

Har fått problem med litet lekkasje mellom turbo og eksosblanderbendet men det er bare en ny pakning som til den skall jeg hente nu.

NB 820

Link to post
  • 1 år senere...
  • 4 år senere...

Noen som har tips til hvordan man får av dette bendet? Må skifte eksosslange pga en lekkasje og tenkte bruke anledningen til en inspeksjon av dette berømte bendet på min 4LHA-STP fra 2006. Har tatt av en slangeklemmelignende sak mellom turbo og bendet og der ser ut som om det er en slags skjøt under denne. Er det bare å bruke makt her eller er det noe annet triks? Hvis jeg får løsnet dette må jeg da ha en pakning av noe slag mellom etterpå?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...