Arnstein Startet 23.Mai.2008 Del på Facebook Startet 23.Mai.2008 I følge Yanmar sin reviderte tabell for periodisk vedlikehold av 4LHA-serien opplyses det at eksosblandebend skal sjekkes etter 500 timer eller 2 år og skiftes etter 1000 timer eller 4 år. Jeg lurer på følgende: Symptomer på at dette er opptært/utslitt? Tar motoren umiddelbart skade ved første lekkasje? Er det spesielle ting man må passe på ved skifte? Hva er prisen for nytt eksoblandebend? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Arvid_A Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Hei! Symptomene er vel at du kan ane små sprekker i sveiseskjøter, eventuelt saltutslag som tyder på lekkasje - se denne tråden. Jeg byttet forøvrig blandebendet sist vinter pga. en slik sprekk. Motoren er nå 8 år. Det gamle bendet ble sveiset og er nå reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Ser at jeg har en litt annen type blandebend enn de som det er bilder av i henviste link. Er det noen som har erfaring med denne typen? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lotus Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 (redigert) Har maken. Har ikke ofret det en tanke. Nå er det jo temmelig enkelt å sjekke det. Den enslige lille skruen inn på klemma mot turboen løsnes på 20 sekunder. Slangeklemma på eksosslangen løsnes på et minutt eller så. Slangeklemma til vannstussen løsnes. Har aldri skrudd av denne, men det tar vel under minuttet det også. bendet har en yttervegg og en innervegg. Innenfor innerveggen går tørr eksos. Innenfor ytterveggen går det saltvann. I enden av bendet mellom yttervegg og innervegg er det diverse huller der vann kommer ut. Største fare er vel hvis det går hull i innerveggen. Da ligger muligheten åpen for at vann kan komme inn via turboen og videre inn i eksosmanifold og ned i sylindere. Det er vel antagelig temmelig vanskelig å få til med masse eksos som skal ut, men ved f.eks. noen runder med startmotor uten tenning, burde faren absolutt være der. Problemet er at det er umulig å oppdage et hull i den indre veggen uten å demontere bendet og fysisk sjekke tilstanden. Så hvor lang tid kan man forvente at bendet holder før det går hull? Tja.... for min del trodde jeg at vi snakket om 10 sesonger minimum, kanskje 15. Tydeligvis går det langt raskere enn som så, men sjekking etter 2 år og bytte etter 4 år høres ut som enorm overkill. Får vel ta en sjekk i år, siden konsekvensen av en lekkasje kan bli svindyr. Har sett bend som går litt opp fra påkoblingen til turboen for deretter å skrå ned. Vanninntaket er koblet til bendet etter at bendet har vinklet seg nedover igjen, altså på et punkt som gjør at vann ikke kan renne tilbake og inn i turboen selv ved gjennomslag i godset. Da kan bendet ruste i stykker uten at konsekvensene blir alvorlige for motoren. Ulempen er at bendet da blir veldig varmt mellom turbo og frem til vannpåkoblingen, men jeg ser ikke at det skulle bety noe særlig. Man kan eventuelt isolere de centimeterne. Hva et bend koster? Fra Yanmar er prisen antagelig hinsides, men siden bendet ikke er et originalt Yanmar i utgangspunktet, burde det være mye mer spiselig. Et hvilket som helst bend for den turboutløpsdiameteren og 4" eksos gjør antagelig nytten. Redigert 23.Mai.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Takker for svar. Er enig med deg Lotus at det er en "no brainer" å sjekke og eventuelt skifte dette selv. Siden Yanmar skal ha kr 7000 for den sveiste varianten, er forhåpentligvis denne usveiste noe billigere. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Lotus Svart 23.Mai.2008 Del på Facebook Svart 23.Mai.2008 Har tenkt litt mer på disse greiene og funnet ut at det trengs en modifisering som fjerner faren for katastrofe ved en eventuell lekkasje i bendet. Yanmar leverer miksealbuen i en L-variant (slik som din og min) og en U-variant (option extra). Når vi nå har L-varianten allerede, kan man kjøpe seg et L-bend til og sette det sammen til en U. 1. Skru av det opprinnelige miksebendet fra turboen. 2. Monter på et 90 grader 2,5" bend på turboen i stedet - loddrett ned. 3. Monter miksebendet tilbake i underkant av det nye 90 grader bendet. Man vinkler det nye 90 grader bendet loddrett nedover. Man monterer det originale miksebendet 90 grader vridd i underkant av det første bendet. Pluss 90 grader minus 90 grader blir null og man kapper så av noen cm av eksosslangen og alt er som før, men med vanninjeksjonen på et lavere punkt der det aldri kan renne tilbake opp og inn turboen uansett hva som skjer av kaos. Man må selvfølgelig senke eksosslangen tilsvarende ned og sørge for passende fall videre. Hva et slikt 90 graders 2,5" stålbend med riktig flens i hver ende koster? Aner ikke, men antagelig er det en temmelig rimelig forsikring mot kaoset som skjer om det skulle komme vann inn i turbo og videre til sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Har tenkt enda mer og misliker min egen løsning for miksebende mer og mer. De fleste motorer har et slikt miksebend for vann/eksos. Det er katastrofe for de fleste motorer om vann kommer inn i turbo og/eller sylindre. Så hvorfor hører vi ikke om særlig mange katastrofer av denne typen? Holder bendene lengre enn man tror? Skal det litt til å lage katastrofe selv om bendet tærer i stykker? Noen som har opplevd å få vann inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 (redigert) Er det noen som vet hvor man kan få tak i uoriginale eksos bend og mixebend som passer Yanmar. Ser at det er samme partnummer på bendet til 4LH og 6LP finnes disse som "pirat deler"? Er det flere som går overens feks Kad44 eller andre. Er egentlig på utkikk etter et med endel "rise" og gjerne i rustfri/syrefast. noe alla disse som er for perkins 6 syl 254hk. LINK TIL TADTAD diesel manifold/riser for diesel Redigert 24.Mai.2008 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Thorlyn Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 En må jo ha fall inn til motor da og vannet må renne inn på eksoside på turbo for så og renne inn i eksosmanifoil og så inn gjennom eksos ventilen den gærne veien Tror muligheten for dette er lik null.. har byttet flere av yanmar bend til de mindre motorene (de sveiste) det som skjer er at det tærer hull i inner kappen pga svovel/sjøvannsforbindelsen.. og det begynner og lekke i underkant av av flensen inn på turbo.. alle gangene har jeg byttet ut innerrøret med nytt og sveiset det opp igjen. bendene pleier og holde rundt 10 år MEN det kommer ann på vedlikehold og om eksosen er formet slik at den har god vann lås som hindrer at "nytt" sjøvann kommmer inn i eksosutløpet akterut.. har byttet de som bare har holdt 3 år også. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Arnstein Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 alle gangene har jeg byttet ut innerrøret med nytt og sveiset det opp igjen. bendene pleier og holde rundt 10 år MEN det kommer ann på vedlikehold og om eksosen er formet slik at den har god vann lås som hindrer at "nytt" sjøvann kommmer inn i eksosutløpet akterut. Hvordan vedlikeholder man et eksosblandebend? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
håpløs Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Er det noen som vet hvor man kan få tak i uoriginale eksos bend og mixebend som passer Yanmar. Ser at det er samme partnummer på bendet til 4LH og 6LP finnes disse som "pirat deler"? Er det flere som går overens feks Kad44 eller andre.Er egentlig på utkikk etter et med endel "rise" og gjerne i rustfri/syrefast. noe alla disse som er for perkins 6 syl 254hk.http://www.tadiesels.com/images_a/ee-6-3544-01.gifhttp://www.tadiesels.com/images_a/ee-6-354-01.gifhttp://www.tadiesels.com/images_a/ee-6-3544-02.gifhttp://www.tadiesels.com/images_a/special-5-4.gifLINK TIL TADTAD diesel manifold/riser for diesel Bomper denne i håp om svar Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Thorlyn Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Man vedlikeholder det ved og være flink til og kjøre frostveske å høsten slik at det ikke står i sjøvann i 6 måneder.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
hasse Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hei Då har jeg sjekket ut eksosblanderbendet på min 4 LHADTP 2002 modell med litte over tusen gang timer. Kunde ikke se at det var noen tæring over huvud taget bare lite sot. Har fått problem med litet lekkasje mellom turbo og eksosblanderbendet men det er bare en ny pakning som til den skall jeg hente nu. Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Viksund Bravo Svart 29.Juli.2009 Del på Facebook Svart 29.Juli.2009 Hei, løfter denne igjen. Lurer på om blandebendet på min Yanmar 4LH-DTE snart er modent for utskiftning. Noen som vet om leverandører av dette, gjerne uorginalt og i syrefast. Mvh Christian Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Sebaldus Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Noen som har tips til hvordan man får av dette bendet? Må skifte eksosslange pga en lekkasje og tenkte bruke anledningen til en inspeksjon av dette berømte bendet på min 4LHA-STP fra 2006. Har tatt av en slangeklemmelignende sak mellom turbo og bendet og der ser ut som om det er en slags skjøt under denne. Er det bare å bruke makt her eller er det noe annet triks? Hvis jeg får løsnet dette må jeg da ha en pakning av noe slag mellom etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.