Jump to content

Motorhavari MD11C

tom-ass

Recommended Posts

I dag, første "guttetur" på Storsjøen fikk en brå slutt etter en halvtimes gange. Støtstanga til eksosen på fremre sylinder er som en banan.

stoetstang_md11c_001.jpg

Nå er spørsmålet. Hvorfor har dette skjedd? Noen som har noen tips eller erfaring?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Det har kommet sjøvann, eller damp har kommet inn i sylinderen slik at stammen på eksosventilen har blitt angrepet av rust.

Dette kommer av(sannsynligvis) at vinterkonserveringen har vært for slett.

Eller at eksos-slangen ikke er koblet fra eksos-kroken under vinteropplag. Eksos-slangen er fylt med vann og dampen driver inn i motoren.

eller den ikke har en bøy opp eller ned. slik at når du stopper motoren så ligger litt vann i slangen og den kan rinne tilbake i motoren og skape rust.

På de gamle motorene (FM/Marna ol.) så stod det i innstruksjonsboka at du alltid skulle stenge bunnkranen og la motoren gå til eksosen hørtes "tørr" ut før du stengte motoren etter endt tokt.

Etter nermere studering av støtstanga ser det ut som den har vært skadet før der den nå har gitt etter. Det er tydelig korresjon i knekken som ikke er fersk.

Motoren gikk helt strøkent i hele fjor sommer. Men den "overhallinga" som tidligere eier sier han har gjort tror jeg kun handler om oljeskift...

Min tanke er at dette skjedde etter første oppstart etter vinteren, da pga at det har kondensert i motor/sylinder og dermed gjort skaden, og jeg tror at stanga er rettet opp en gang før.

Jeg har liten tro på at det kommer sjøvann inn i sylinderen via eksos.

Damp inn via sylinder er en helt vanlig sak. Når du stopper motoren er eksosvannet varmt/lunket. Det er ikke garantert at eksosventilene er lukket.

Det er veldig enkel fysik, kaster du en stein opp i lufta så blir den der? Nei?

Båtmotor mekanikkeren vil si at det er en god regel å ta av toppen for å sjekke eksosventilene å få disse sjekket og slipt med jevne mllomrom.

Volvo solgte til sine marinemotorer tidligere en paknings-sats som de kalte sotnings-sats. Mener å huske at de beskrev den gang ca -80 et intervall på 5-7 år.

Men starter du opp motoren og intet hender så er du jo "home free"

Damp inn i en forbrenningsmotor, gjør ingen skade.

Vann i flytende form gjør skade, fordi det blir bråstopp ett eller annet sted.

Fritt vann, som gjerne dannes over tid fra kondens ( damp som kondenserer ) kan gi korrosjonsskader.

Jeg er 99,2% sikker på at støtstanga enten har vært skadet ved forsøk på konpresjon av vann en eller annen gang, eller så er det det som har skjedd denne gangen.

Suzuki

No boat needed..

Disse motorene er kjent for å bøye støtstenger. Sikkert litt trege ventiler etter vinteropplaget. Kjøp en ny støtstang og prøv igjen, med litt flaks er resten OK. Ikke prøv å rette den gamle, det blir det bare problemer av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg er 99,2% sikker på at støtstanga enten har vært skadet ved forsøk på konpresjon av vann en eller annen gang, eller så er det det som har skjedd denne gangen.

Suzuki

Det er tydlig at stanga har en gammel skade, flere er enig etter å ha sett på den.

Disse motorene er kjent for å bøye støtstenger. Sikkert litt trege ventiler etter vinteropplaget. Kjøp en ny støtstang og prøv igjen, med litt flaks er resten OK. Ikke prøv å rette den gamle, det blir det bare problemer av!

Skal kjøpe en ny, eller kanskje bytte alle 4 stengene?

Problemet er jo selvfølgelig at dette er det sikkert ingen som har liggende...

Skal kjøpe en ny, eller kanskje bytte alle 4 stengene?

Jeg ville ha studert dem nøye, og skiftet ut alle som har antydning til skjevhet eller tydelig slitasje i endene. Om du skifter støtstenger, bør du også skifte justeringsskruene på vippearmene, ellers vil du ofte få en feil belastning på de nye støtstengene!

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Hallo!

Hvordan oppførte motoren seg etter at denne er knekt?

Sliter selv med en MD11C i Austvatn:)

Stoppa på Gjeddefestivalen. Høres normal ut men vil ikke starte overhodet.

Sjekka at den får diesel osv.

Elan Impresision 40, Alo Mikkel 30, With Drommedille 10,5 fot

(X) Skilsø 23

(X) Fjord 20

Når stanga knakk var det et kolosalt smell fra motorrommet, like før den knakk var det tydlig ulyd fra luftfiltret. Jeg brukte ventilløfteren på den ødlagte sylinderen etter smellet, og kjørte inn igjen med kun en sylinder i drift. (fra Sognabben til Sand).

Om du tar av toppdekslene, den 17 mm-bolten midt på lokka, løsner den og løfter lokka rett opp ser du støtstengene og ventilene. Jeg prøvekjørte unten disse lokka, så det er ikke noe som kan ramle ut eller bli ødelagt inni der.

Før du starter opp med ny støtstang, sjekk at ventilen ikke er fast, det er antagelig det som er årsaken... Rustløser langs ventilstammen og bevege ventilen mange ganger kan hjelpe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Før du starter opp med ny støtstang, sjekk at ventilen ikke er fast, det er antagelig det som er årsaken... Rustløser langs ventilstammen og bevege ventilen mange ganger kan hjelpe...

Ja, det må du gjøre. Ved å sveive motoren via svinghjulet vil du se/kjenne om en ventil er gal. Du må også justere ventilklaringen med bladsøker. Husker ikke hvor stor søker du skal bruke, men har det i båten om du ikke finner det ut.

Har erfaring med lignende probelem på en 41P eller noe i den duren, denne stod i en MOB båt som hadde stått lenge i ro. Det som skjer er at en ventil kan henge seg opp i åpen stilling ved lengre stillstand, slik at når du starter opp glipper støtstangen utav vippearmen, da støtstangen kommer opp igjen "bommer/glipper" den utforbi vippearmen, o stangen slåes skev. Skift stillskruen og den ødelagte støtstangen, sannsynligvis er ingen annen skade skjedd.

Dersom min teori stemmer i dette tilfellet er det av den grunn meningsløst å skifte alle støtstenger, da det er en opphengt/fastgrodd ventil som har forårsaket dette....

• 15 år senere...
tom-ass skrev On 18.7.2008 at 16.02:

For ordens skyld, tråden er fra tidlig i sommer, startet av meg. Jeg byttet en støtstang og justerte ventilklaringen, etterpå har motoren gått som ei klokke!

Hvordan justerte du ventil klatringen, husker du hvor stor klaring det skal være? (er jo noen år siden denne tråden ble skrevet i.

Willing and Able skrev 19 minutter siden:

Hvordan justerte du ventil klatringen, husker du hvor stor klaring det skal være? (er jo noen år siden denne tråden ble skrevet i.

Er det fremdeles snakk om  MD11C  Så er

Valve clearance with the engine hot: Inlet 0.30 mm, (0.0118") Exhaust 0.35 mm, (0.0138")

https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001252

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...