tom-ass Startet 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2008 I dag, første "guttetur" på Storsjøen fikk en brå slutt etter en halvtimes gange. Støtstanga til eksosen på fremre sylinder er som en banan. Nå er spørsmålet. Hvorfor har dette skjedd? Noen som har noen tips eller erfaring? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Suzuki Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 vann i sylinderen får iallefall eksosventilene til å krøke seg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rolf-eigil Svart 23.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Det har kommet sjøvann, eller damp har kommet inn i sylinderen slik at stammen på eksosventilen har blitt angrepet av rust. Dette kommer av(sannsynligvis) at vinterkonserveringen har vært for slett. Eller at eksos-slangen ikke er koblet fra eksos-kroken under vinteropplag. Eksos-slangen er fylt med vann og dampen driver inn i motoren. eller den ikke har en bøy opp eller ned. slik at når du stopper motoren så ligger litt vann i slangen og den kan rinne tilbake i motoren og skape rust. På de gamle motorene (FM/Marna ol.) så stod det i innstruksjonsboka at du alltid skulle stenge bunnkranen og la motoren gå til eksosen hørtes "tørr" ut før du stengte motoren etter endt tokt. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 23.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2008 Etter nermere studering av støtstanga ser det ut som den har vært skadet før der den nå har gitt etter. Det er tydelig korresjon i knekken som ikke er fersk. Motoren gikk helt strøkent i hele fjor sommer. Men den "overhallinga" som tidligere eier sier han har gjort tror jeg kun handler om oljeskift... Min tanke er at dette skjedde etter første oppstart etter vinteren, da pga at det har kondensert i motor/sylinder og dermed gjort skaden, og jeg tror at stanga er rettet opp en gang før. Jeg har liten tro på at det kommer sjøvann inn i sylinderen via eksos. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
rolf-eigil Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Damp inn via sylinder er en helt vanlig sak. Når du stopper motoren er eksosvannet varmt/lunket. Det er ikke garantert at eksosventilene er lukket. Det er veldig enkel fysik, kaster du en stein opp i lufta så blir den der? Nei? Båtmotor mekanikkeren vil si at det er en god regel å ta av toppen for å sjekke eksosventilene å få disse sjekket og slipt med jevne mllomrom. Volvo solgte til sine marinemotorer tidligere en paknings-sats som de kalte sotnings-sats. Mener å huske at de beskrev den gang ca -80 et intervall på 5-7 år. Men starter du opp motoren og intet hender så er du jo "home free" Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Damp inn i en forbrenningsmotor, gjør ingen skade. Vann i flytende form gjør skade, fordi det blir bråstopp ett eller annet sted. Fritt vann, som gjerne dannes over tid fra kondens ( damp som kondenserer ) kan gi korrosjonsskader. Jeg er 99,2% sikker på at støtstanga enten har vært skadet ved forsøk på konpresjon av vann en eller annen gang, eller så er det det som har skjedd denne gangen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
index Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Disse motorene er kjent for å bøye støtstenger. Sikkert litt trege ventiler etter vinteropplaget. Kjøp en ny støtstang og prøv igjen, med litt flaks er resten OK. Ikke prøv å rette den gamle, det blir det bare problemer av! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Suzuki skrev: Jeg er 99,2% sikker på at støtstanga enten har vært skadet ved forsøk på konpresjon av vann en eller annen gang, eller så er det det som har skjedd denne gangen. Suzuki Det er tydlig at stanga har en gammel skade, flere er enig etter å ha sett på den. index skrev: Disse motorene er kjent for å bøye støtstenger. Sikkert litt trege ventiler etter vinteropplaget. Kjøp en ny støtstang og prøv igjen, med litt flaks er resten OK. Ikke prøv å rette den gamle, det blir det bare problemer av! Skal kjøpe en ny, eller kanskje bytte alle 4 stengene? Problemet er jo selvfølgelig at dette er det sikkert ingen som har liggende... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
pete Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 dette er en motor det er fullt mulig å få tak i deler til, om ikke annet så i alle fall Drevia i Lysekil. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Har sendt mail til Drevia og venter på svar. Har også en VP-forhandler noen mil oppi her, men alt er stengt i dag. Må prøve igjen på mandag! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
index Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) tom-ass skrev: Skal kjøpe en ny, eller kanskje bytte alle 4 stengene? Jeg ville ha studert dem nøye, og skiftet ut alle som har antydning til skjevhet eller tydelig slitasje i endene. Om du skifter støtstenger, bør du også skifte justeringsskruene på vippearmene, ellers vil du ofte få en feil belastning på de nye støtstengene! Redigert 24.Mai.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jondgr Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Hallo! Hvordan oppførte motoren seg etter at denne er knekt? Sliter selv med en MD11C i Austvatn:) Stoppa på Gjeddefestivalen. Høres normal ut men vil ikke starte overhodet. Sjekka at den får diesel osv. Sitér dette innlegget Elan Impresision 40, Alo Mikkel 30, With Drommedille 10,5 fot (X) Skilsø 23 (X) Fjord 20 Link to post
tom-ass Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Når stanga knakk var det et kolosalt smell fra motorrommet, like før den knakk var det tydlig ulyd fra luftfiltret. Jeg brukte ventilløfteren på den ødlagte sylinderen etter smellet, og kjørte inn igjen med kun en sylinder i drift. (fra Sognabben til Sand). Om du tar av toppdekslene, den 17 mm-bolten midt på lokka, løsner den og løfter lokka rett opp ser du støtstengene og ventilene. Jeg prøvekjørte unten disse lokka, så det er ikke noe som kan ramle ut eller bli ødelagt inni der. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SveinHa Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Før du starter opp med ny støtstang, sjekk at ventilen ikke er fast, det er antagelig det som er årsaken... Rustløser langs ventilstammen og bevege ventilen mange ganger kan hjelpe... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tom-ass Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 SveinHa skrev: Før du starter opp med ny støtstang, sjekk at ventilen ikke er fast, det er antagelig det som er årsaken... Rustløser langs ventilstammen og bevege ventilen mange ganger kan hjelpe... Ja, det må du gjøre. Ved å sveive motoren via svinghjulet vil du se/kjenne om en ventil er gal. Du må også justere ventilklaringen med bladsøker. Husker ikke hvor stor søker du skal bruke, men har det i båten om du ikke finner det ut. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 Har erfaring med lignende probelem på en 41P eller noe i den duren, denne stod i en MOB båt som hadde stått lenge i ro. Det som skjer er at en ventil kan henge seg opp i åpen stilling ved lengre stillstand, slik at når du starter opp glipper støtstangen utav vippearmen, da støtstangen kommer opp igjen "bommer/glipper" den utforbi vippearmen, o stangen slåes skev. Skift stillskruen og den ødelagte støtstangen, sannsynligvis er ingen annen skade skjedd. Dersom min teori stemmer i dette tilfellet er det av den grunn meningsløst å skifte alle støtstenger, da det er en opphengt/fastgrodd ventil som har forårsaket dette.... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 18.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 For ordens skyld, tråden er fra tidlig i sommer, startet av meg. Jeg byttet en støtstang og justerte ventilklaringen, etterpå har motoren gått som ei klokke! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
SeaRaymond Svart 18.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2008 toppers! god båtsommer Sitér dette innlegget Link to post
Willing and Able Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 tom-ass skrev On 18.7.2008 at 14.02: For ordens skyld, tråden er fra tidlig i sommer, startet av meg. Jeg byttet en støtstang og justerte ventilklaringen, etterpå har motoren gått som ei klokke! Vis hele sitatet Hvordan justerte du ventil klatringen, husker du hvor stor klaring det skal være? (er jo noen år siden denne tråden ble skrevet i. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Willing and Able skrev On 19.8.2023 at 12.59: Hvordan justerte du ventil klatringen, husker du hvor stor klaring det skal være? (er jo noen år siden denne tråden ble skrevet i. Vis hele sitatet Er det fremdeles snakk om MD11C Så er Valve clearance with the engine hot: Inlet 0.30 mm, (0.0118") Exhaust 0.35 mm, (0.0138") https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001252 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Det er noen år siden tom-ass var innom her også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.