Jump to content

80 Amp. Biltema Dynamo


Kjeilman

Recommended Posts

Siden min gamle 55 A. dynamo, sluttet å fungere, tenkte jeg å investere i en av de råbillige Biltema dynamoene.

Med en batteribank på 3x100 A. batterier, klarte ikke den gamle å holde tritt. Den var overhalt (av meg selv :crazy: ), uten at det hjalp nevneverdig. Og tilslutt tror jeg en av diodene tok kvelden. Regner med jeg tar en gjennomgang av den til vinteren.

Gikk for 80 A. dynamoen til Biltema. 800 ,- gitt vekk.

Etter å ha åpnet pakken, registrerte jeg raskt at merkingen var mangelfull.

Følgende merking kunne sees:

+

W

:yesnod:

En 8 mm. og en 6 mm. tilkoblingsbolt, uten noe form for merking, plassert på en bakelittplate. ((sjekket under, men ingen merking der heller=

W hadde selvfølgelig ikke noe reelt tilkoblingspunkt, kun en bokstav slått inn i huset.

Her var det kun en ting å gjøre: Skru i fra hverandre hele greia. :smash:

Etter litt måling, kunne følgende konstanteres:

8 mm. bolt var B+

6 mm. bolt var B-

+ var det samme som B+

 

Siden jeg trengte både D+ til ladelampe og W til turteller, var det bare å begynne modifiseringen.

Loddet en 2,5 mm2 til "fjæren" som presser mot regulatoren, noe som skulle gi meg D+

Loddet en 2,5 mm2 til ene tilkoblingspunktet til Stator, noe som skal gi meg W.

 

Skrudde hele greia sammen igjen, UTEN Å TA BILDER :headbang:

Nå gjenstår det bare å montere / teste.

:sailing:

Redigert av Kjeilman (see edit history)
Link to post

Biltema igjen!

Er ikke det typisk, mangler en del eller kvaliteten ikke er som forvenetet.

Original til Volvo, bare eks, så jeg til 1400,- da jeg var innom en "gullsmed" her om dagen.

Hadde jeg fått din dynamo så hadde ikke jeg vist hva jeg skulle gjøre, sånn i farta.

 

Er ikke dette nok et bevis på at man burde holde seg lengst mulig unna Biltema

Link to post
Kan du forklare litt mer om D+ tilkoblingen.

Etter noen hundre innlegg om akkurat det samme i din egen streng om ombygging 80A Hitachi dynamo, diverse IM'er der spørsmålet igjen besvares, blir jeg litt overrasket. Hva er det du ønsker å vite om D+? Det er ledningen som går til ladelampa. Noe særlig mer er det vel ikke å si?

 

 

dynamo_ekstern_plussregulert_sense.gif

 

 

 

Det virker som du har gjort et kjempekjøp, Kjeilman. En 80A dynamo for 800 kroner er bare råbillig, men det virker jo litt merkelig at de nødvendige tilkoblingspunktene ikke finnes og at de som finnes ikke engang er skikkelig merket. En 80A Hitachi dynamo til min Yanmar koster til sammenligning drøye 5000 spenn.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Jeg monterte/tilpasset nettopp en slik på min Yanmar 6Lp-STZE. Har ikke prøvd den enda da motoren står på benken enda, men skal nok snart få satt den ombord og testet.

 

Var ikke enteresert i å betale gull og grønne skoger for en original del når en kan bruke biltema.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Hei igjen.

Har (litt for) mange baller i luften nå, så jeg har ikke rukket å få montert dynamoen enda. Mulig det kan bli i morgen.

Når det gjelder mine modifiseringer, så har jeg hatt god hjelp av Ingars artikkel https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767

Skal ta et bilde av dynamoen.

D+ er som tidligere nevnt i tråden, tilkoblingen til ladelampa, og ja, jeg syntest også det var merkelig at dette manglet.

Forøvrig så dynamoen ut til å holde en grei standard når det gjelder oppbyggning. Ingen nevneverdige svakheter i viklingsutførelse eller diodeoppbyggning.

Men så er jo dynamoer egentlig ganske enkle greier ;o)

Link to post

Noen Bilder :lol:

img_1817.jpg

img_1818.jpg

img_1819.jpg

img_1821.jpg

img_1822.jpg

img_1825.jpg

img_1826.jpg

 

Brukte 2,5 mm2 PN til å koble meg på punktene.

Som dere ser, så var det tydligvis allerede tiltenkte "hull" i chassiet. Den ene sådan merket med W.

Ledningsstumpene er derfor ikke mer en ca. 5 cm. lange.

Når det gjelder dokumentasjon, så var det eneste et testark fra fabrikken. Kun opplysninger om ytelse ol.

 

Fra før av har jeg en Bosch dynamo, og etter det jeg kan se (og tror) så er dette sannsynligvis en gammel Bosch modell som sikkert produseres på lisens i et eller annet lavkostland.

For de som er kjent med gamle Honda og BMW motorsykkelmotorer, så er dette et nokså kjent fenomen.

Funker like bra, bare litt utdatert teknologi.

Link to post

Hei.

Er litt usikker på dette, men målte 0 ohm mellom B+ og +

Uttaket som er kalt "+", var festet rett i festeplaten som likeretterdiodene står i.

Jeg referer til tegningen din. De diodene som er plassert til venstre på tegningen, her et felles kontaktpunkt på katodesiden. Dette er det samme punktet som jeg nå har loddet meg inn på, "fjæren".

Kunne derfor ikke se at D+ kunne være det samme som +.

 

Rett??

:smiley:

Link to post

Jeg stiller meg det samme spørsmålet som Ingar: Er virkelig + det samme som B+? Er det ikke en flatstift jeg ser på bildet som er merket +? I så tilfelle er det vel ikke der det skal komme ut opp til 80A.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Helt rett, Lars. Det er en flatstift, men 8 mm. bolten er nok tiltenkt uttaket.

Kan godt hende at jeg har gjort en målefeil, men problemet er at alle kontakter er

innstøpt i plast og det er umulig å se hvor kontaktføringene går.

Målingene er basert på Ingars tegning, samt det jeg kan se av kontaktføringer.

dynamo_mod.jpg

Link to post

Hei igjen.

Siden den er kjøpt hos Biltema, er det ikke usannsynlig at den er tenkt brukt på bil.

Regner med når Ole Petter sier "spadeuttak", så mener han flatstiften merket +.

Da stemmer det vel også at + og B+ er det samme på denne dynamoen.

I såfall har jeg ikke gjort unødvendige modifiseringer :smiley:

 

Men spørsmålet om hvordan dynamoen får sin startstrøm, gjenstår vel, uten D+ ???

Link to post

Flere hoder tenker bedre en ett :cheers:

 

Fasit som følger:

5 mm bolt er D+

B- er gods

 

Rart med det, var litt forutintatt med at 5 mm bolten var for stor til å kun betjene et ladelys, så den målingen tok jeg aldri :wink:

 

Mye arbeid hadde vært spart med god merking :yesnod:

 

Jaja, man lærer jo litt underveis.

Nå blir det en tur i båten for å montere. Mulig at jeg må trikse litt med braketten :rolleyes:

Link to post

Ok, det tid for en liten oppdatering.

 

Litt kapping og sveising måtte til for å få dynamoen inn på rett plass.

Men når dette var gjort, kunne jeg starte opp, og med tilfredshet se at jeg igjen hadde lading i båten :yesnod:

 

Nå er Halcoen en gammel båt, slik at det elektriske opplegget ikke har vært det beste.

Bl.a. var kablene fra B+, (en til 2 forbruksbatterier og en til startbatteriet), kun 4 mm2.

Nå har vel ikke forbruket vært større en at dette var nok, men med større batteribanker, mer elektrisk osv., så

har behovet endret seg.

Har foreløpig lagt opp en 10 mm2 jeg hadde for hånd mellom B+ og forbruksbatteriene.

Fremdeles en 4 mm2 til startbatteriet.

 

Det blir jo også feil å kalle det forbruk og start, fordi slik som det er koblet idag, vil strømmen kunne flyte gjennom ladekablene via dynamo B+. Det er nemlig ingen bryter eller annet skille mellom batteriene.

 

Så et spørsmål: Klarte ikke å få ladingen over 13,9 volt, selv med fulle batterier.

Noen tips?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...