Kjeilman Startet 23.Mai.2008 Del på Facebook Startet 23.Mai.2008 (redigert) Siden min gamle 55 A. dynamo, sluttet å fungere, tenkte jeg å investere i en av de råbillige Biltema dynamoene. Med en batteribank på 3x100 A. batterier, klarte ikke den gamle å holde tritt. Den var overhalt (av meg selv ), uten at det hjalp nevneverdig. Og tilslutt tror jeg en av diodene tok kvelden. Regner med jeg tar en gjennomgang av den til vinteren. Gikk for 80 A. dynamoen til Biltema. 800 ,- gitt vekk. Etter å ha åpnet pakken, registrerte jeg raskt at merkingen var mangelfull. Følgende merking kunne sees: + W En 8 mm. og en 6 mm. tilkoblingsbolt, uten noe form for merking, plassert på en bakelittplate. ((sjekket under, men ingen merking der heller= W hadde selvfølgelig ikke noe reelt tilkoblingspunkt, kun en bokstav slått inn i huset. Her var det kun en ting å gjøre: Skru i fra hverandre hele greia. Etter litt måling, kunne følgende konstanteres: 8 mm. bolt var B+ 6 mm. bolt var B- + var det samme som B+ Siden jeg trengte både D+ til ladelampe og W til turteller, var det bare å begynne modifiseringen. Loddet en 2,5 mm2 til "fjæren" som presser mot regulatoren, noe som skulle gi meg D+ Loddet en 2,5 mm2 til ene tilkoblingspunktet til Stator, noe som skal gi meg W. Skrudde hele greia sammen igjen, UTEN Å TA BILDER Nå gjenstår det bare å montere / teste. Redigert 23.Mai.2008 av Kjeilman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Biltema igjen! Er ikke det typisk, mangler en del eller kvaliteten ikke er som forvenetet. Original til Volvo, bare eks, så jeg til 1400,- da jeg var innom en "gullsmed" her om dagen. Hadde jeg fått din dynamo så hadde ikke jeg vist hva jeg skulle gjøre, sånn i farta. Er ikke dette nok et bevis på at man burde holde seg lengst mulig unna Biltema Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Loddet en 2,5 mm2 til "fjæren" som presser mot regulatoren, noe som skulle gi meg D+...Tydelig at du har rede på dynamoer når du er i stand til å foreta slike modifiseringer på egen hånd. Kan du forklare litt mer om D+ tilkoblingen. Blir spennende å høre resultatet når du starter opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 (redigert) Kan du forklare litt mer om D+ tilkoblingen. Etter noen hundre innlegg om akkurat det samme i din egen streng om ombygging 80A Hitachi dynamo, diverse IM'er der spørsmålet igjen besvares, blir jeg litt overrasket. Hva er det du ønsker å vite om D+? Det er ledningen som går til ladelampa. Noe særlig mer er det vel ikke å si? Det virker som du har gjort et kjempekjøp, Kjeilman. En 80A dynamo for 800 kroner er bare råbillig, men det virker jo litt merkelig at de nødvendige tilkoblingspunktene ikke finnes og at de som finnes ikke engang er skikkelig merket. En 80A Hitachi dynamo til min Yanmar koster til sammenligning drøye 5000 spenn. Redigert 24.Mai.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Jeg monterte/tilpasset nettopp en slik på min Yanmar 6Lp-STZE. Har ikke prøvd den enda da motoren står på benken enda, men skal nok snart få satt den ombord og testet. Var ikke enteresert i å betale gull og grønne skoger for en original del når en kan bruke biltema. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Følger det ikke med noe tegning/installasjonsanvisning? Dynamoen må da ha ladelampeuttak??? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 biltema har også 100A til litt høyere pris. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Modem Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 hvilken type var den gamle dynamoen din? passet den fra biltema rett over? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hei igjen. Har (litt for) mange baller i luften nå, så jeg har ikke rukket å få montert dynamoen enda. Mulig det kan bli i morgen. Når det gjelder mine modifiseringer, så har jeg hatt god hjelp av Ingars artikkel https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=17767 Skal ta et bilde av dynamoen. D+ er som tidligere nevnt i tråden, tilkoblingen til ladelampa, og ja, jeg syntest også det var merkelig at dette manglet. Forøvrig så dynamoen ut til å holde en grei standard når det gjelder oppbyggning. Ingen nevneverdige svakheter i viklingsutførelse eller diodeoppbyggning. Men så er jo dynamoer egentlig ganske enkle greier ;o) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Noen Bilder Brukte 2,5 mm2 PN til å koble meg på punktene. Som dere ser, så var det tydligvis allerede tiltenkte "hull" i chassiet. Den ene sådan merket med W. Ledningsstumpene er derfor ikke mer en ca. 5 cm. lange. Når det gjelder dokumentasjon, så var det eneste et testark fra fabrikken. Kun opplysninger om ytelse ol. Fra før av har jeg en Bosch dynamo, og etter det jeg kan se (og tror) så er dette sannsynligvis en gammel Bosch modell som sikkert produseres på lisens i et eller annet lavkostland. For de som er kjent med gamle Honda og BMW motorsykkelmotorer, så er dette et nokså kjent fenomen. Funker like bra, bare litt utdatert teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Dette er helt merkelig, en dynamo uten ladelampe-uttak vil jo ingen kunne bruke. Biltema vil få litt å styre med.. Finnes riktignok "self-igniting" regulatorer, men denne har jo den vanlige Bosch-typen.. Er det helt sikker på at det + uttaket virkelig er B+? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hei. Er litt usikker på dette, men målte 0 ohm mellom B+ og + Uttaket som er kalt "+", var festet rett i festeplaten som likeretterdiodene står i. Jeg referer til tegningen din. De diodene som er plassert til venstre på tegningen, her et felles kontaktpunkt på katodesiden. Dette er det samme punktet som jeg nå har loddet meg inn på, "fjæren". Kunne derfor ikke se at D+ kunne være det samme som +. Rett?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Jeg stiller meg det samme spørsmålet som Ingar: Er virkelig + det samme som B+? Er det ikke en flatstift jeg ser på bildet som er merket +? I så tilfelle er det vel ikke der det skal komme ut opp til 80A. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ingar Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Rett?? Ja, det stemmer. Men du kan ha blitt lurt under målingen dersom regulatoren var montert. Prøvde du å måle motstand mellom fjæra og 2 uttaket? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Helt rett, Lars. Det er en flatstift, men 8 mm. bolten er nok tiltenkt uttaket. Kan godt hende at jeg har gjort en målefeil, men problemet er at alle kontakter er innstøpt i plast og det er umulig å se hvor kontaktføringene går. Målingene er basert på Ingars tegning, samt det jeg kan se av kontaktføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Regulatoren var frakoblet under måling, og det var ikke kontakt mellom fjær og + Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Gjør meg de samme tankene som Lars H. 80A over en flatstiftkontakt er ikke normalt. Ser på bolten markert på bildet. Denne virker å være montert isolert fra gods på dynamoen. Umiddelbart vil jeg tro dette er B+. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kjeilman Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hei. Som jeg skrev helt i starten, så er 8 mm bolten B+, så det stemmer. Det jeg målte var at flatstiften var tilkoblet B+, dvs. 0 ohm. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Dette minner om en standard bildynamo. 8 millimeter bolt B+ 5 millimeter bolt D+ Spadeterminal er B+ terminal for tilkobling av støykondensator. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Enig Ole Petter, dette var også min tanke med innlegg #3. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Hei igjen. Siden den er kjøpt hos Biltema, er det ikke usannsynlig at den er tenkt brukt på bil. Regner med når Ole Petter sier "spadeuttak", så mener han flatstiften merket +. Da stemmer det vel også at + og B+ er det samme på denne dynamoen. I såfall har jeg ikke gjort unødvendige modifiseringer Men spørsmålet om hvordan dynamoen får sin startstrøm, gjenstår vel, uten D+ ??? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 5 millimeter bolt D+ Men spørsmålet om hvordan dynamoen får sin startstrøm, gjenstår vel, uten D+ ??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjeilman Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Flere hoder tenker bedre en ett Fasit som følger: 5 mm bolt er D+ B- er gods Rart med det, var litt forutintatt med at 5 mm bolten var for stor til å kun betjene et ladelys, så den målingen tok jeg aldri Mye arbeid hadde vært spart med god merking Jaja, man lærer jo litt underveis. Nå blir det en tur i båten for å montere. Mulig at jeg må trikse litt med braketten Sitér dette innlegget Link to post
Kjeilman Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Ok, det tid for en liten oppdatering. Litt kapping og sveising måtte til for å få dynamoen inn på rett plass. Men når dette var gjort, kunne jeg starte opp, og med tilfredshet se at jeg igjen hadde lading i båten Nå er Halcoen en gammel båt, slik at det elektriske opplegget ikke har vært det beste. Bl.a. var kablene fra B+, (en til 2 forbruksbatterier og en til startbatteriet), kun 4 mm2. Nå har vel ikke forbruket vært større en at dette var nok, men med større batteribanker, mer elektrisk osv., så har behovet endret seg. Har foreløpig lagt opp en 10 mm2 jeg hadde for hånd mellom B+ og forbruksbatteriene. Fremdeles en 4 mm2 til startbatteriet. Det blir jo også feil å kalle det forbruk og start, fordi slik som det er koblet idag, vil strømmen kunne flyte gjennom ladekablene via dynamo B+. Det er nemlig ingen bryter eller annet skille mellom batteriene. Så et spørsmål: Klarte ikke å få ladingen over 13,9 volt, selv med fulle batterier. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Har du målt det på dynamoen eller batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.