Jump to content

Gelcoatrens, erfaringer?

Fenix

Recommended Posts

Har tatt av dekoren i dag og fikk se hva slags farge båten egentlig har. Mye misfarge/gult ellers i skroget, men veldig fint 812-hvitt akkurat under tapen.

Mange metoder for å rense dette. Siste jeg plukket opp i går var å bruke sitronsyre, pulver fra Rimi. Ellers finnes jo en rekke dyre vidunderkurer med "marin" i navnet.

Erfaringer, anyone? Hva retter opp misfargen, og hva går bare til angrep på gelcoaten i form av "bleking"? Og hva hjelper ikke?

En bekjent slipte ned hele skroget med fint papir. Det ble veldig flott - men det er vel rubbing i hardeste laget?

:confused:

Hei.

Jeg har på min båt benyttet Hempels Gelcoat Cleaner med meget bra resultat.

Lett å påføre og spyle av og ikke minst drøy i bruk. Litt over 1 boks på skroget på en 35 fots seilbåt.

Prøvde også flere andre produkter, husker ikke navnet, men disse var ikke

veldig imponerende.

Men husk å vokse/polere skroget etterpå, det blir veldig tørt........

Lykke til.

MVH Fernanda :confused:

Båthilsen fra Fernanda.

Hei !

Har prøvd mye på min 32 fot seilbåt. Den er av eldre årgang (1982-modell). Problemet mitt er at den var blitt veldig "gul" i gelcoaten. Skjoldete og ikke særlig pen lenger.

Idag hadde jeg med meg smergelpapir (800 og 1200) og gummikloss. Gikk på med krumm hals og resultatet ble en fin hvit skuteside igjen. Det er selvsagt HARD behandling, men når det har gått mange år og sakene har fått satt seg skikkelig under mange lag med polish, fant jeg ikke noen annen og bedre løsning.

Hvit ble den !

Regner med at jeg i kommende sesonger kun trenger å bruke "vanlige" renseprodukter, siden jeg nå har et utgangspunkt som er enklere å holde rent.

Får tilføye at båtpussen tydeligvis har startet FØR normalen, siden vannet enda ikke er skrudd på i Son. Ble til at jeg fikk fylle bøtte etter bøtte med vann fra sonselva og kaste på skutesiden etterhvert som jobben skred frem.....

Lykke til !

Hilsen

Lars, S/Y Hybris

p.t. på land i Son

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Idag hadde jeg med meg smergelpapir (800 og 1200) og gummikloss. Gikk på med krumm hals og resultatet ble en fin hvit skuteside igjen. Det er selvsagt HARD behandling, men når det har gått mange år og sakene har fått satt seg skikkelig under mange lag med polish, fant jeg ikke noen annen og bedre løsning.

Hei, har også prøvd ulike ting gjennom mange år, men er for lat til egentlig å "gi alt". Men nå blir kontrastene etter avdekoreringen så  voldsom at det inspirerer. Noen som har prøvd smergelmetoden med slipemaskin?

Hei igjen !

En liten oppfølging på bruk av smergel og vann......

Var nede i Son igjen idag. Resultatet fra igår var imponerende. Fikk gutta til å skru på vannet i Son idag slik at jeg ikke måtte bruke mer av smeltevannet i Sonselva.

Fortsatte med smergel (800) og denne gangen vann direkte fra slange. På akterenden kom "plutselig" et gammelt navn på båten frem fra dritten. Med svære bokstaver sto det "Sandy Hook". Dette var faktisk ikke lesbart før jeg startet pussingen.

Artig å se navnet komme frem, omtrent som detektiver som får frem fingeravtrykk ! - Pusset til navnet ble borte igjen. Dvs. til det igjen var original hvitfarge.

Det er en litt av en jobb for hånd, men tror det er verdt innsatsen. Vet ikke hvordan samme jobben ville vært vha. maskinelt utstyr, men tror du vil tjene på å gjøre det for hånd. Riper forsvinner.

Et tips vedr. riper: Puss i lengderetningen. Da forsvinner ripen uten at du tar for mye gelcoat i samme slengen.

Jeg har nå en skuteside som ny !

Gleder meg til å ta styrbord side !

Hilsen Lars,

S/Y Hybris

ex "Sandy Hook"...  :yesnod:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Kan jo prøve noe litt mildere først og se om du slipper å slipe ned. Jeg har meget god erfaring med Selaclean Gelcoatrens. Jeg brukte en ordentlig maskin (ikke biltema). Da fikk jeg vekk noe lakkstøv som har vært på båten i et år. Polish etter dette, og båten er som ny!

Et annet alternativ kan være Autosol krompolish. Dette har ganske kraftig slipeeffekt. Anbefaler da at du oppfølger med rubbing og polering for å få vekk pusseripene som dette lager.

Syns det er litt voldsomt å gå på med vannsliping med en gang uten å prøve om det kan gjøres litt skånsomt først.

• 9 måneder senere...

Har lest at Owatrol D-Rens skal være fabelaktig til å rengjøre gammel gulnet gelcoat. Er det noen som har erfaringer med dette produktet? Er det så enkelt som at det er en "krem" som smøres på, virke noen minutter og spyle av..? Det høres liksom litt for enkelt ut til å være sant...

Tar gjerne imot andre tips også, jeg har lite lyst til å ta fatt på en omfattende rubbejobb....

Har lest at Owatrol D-Rens skal være fabelaktig til å rengjøre gammel gulnet gelcoat. Er det noen som har erfaringer med dette produktet? Er det så enkelt som at det er en "krem" som smøres på, virke noen minutter og spyle av..?  Det høres liksom litt for enkelt ut til å være sant...

Tar gjerne imot andre tips også, jeg har lite lyst til å ta fatt på en omfattende rubbejobb....

<{POST_SNAPBACK}>

Kjenner ikke til dette produktet så kan ikke uttale meg om det.

Du vil helt sikkert finne gode tips på Emneoversikten her på baatplassen. :wink:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Hempel Gelcoatcleaner, det er produktet du skal bruke!

Jeg har prøvd flere produkter og kommet til at dette er det beste.

Er bare å blande opp i en bøtte vann, smøre på båten, vente og så skylle av. Men

båten bør vaskes med avfetting først.

Lykke til!

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en pris på dette vidundermiddelet Fernandia?

:smiley:

Redigert av outbreak (see edit history)

Hempel Gelcoatcleaner, det er produktet du skal bruke!

Jeg har prøvd flere produkter og kommet til at dette er det beste.

Er bare å blande opp i en bøtte vann, smøre på båten, vente og så skylle av. Men

båten bør vaskes med avfetting først.

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Har du kansje et tips til voksingen også da..? Bruker du samme avfetting som til bil..?

Takk for tips!

Har du kansje et tips til voksingen også da..?    Bruker du samme avfetting som til bil..?

Takk for tips!

<{POST_SNAPBACK}>

Nei dessverre. :nonod:

Bilen har jeg aldri polert, men den får voks i vaskeautomaten! :wink::yesnod::wink:

og båten har jeg prøvd å polere med alt mulig, men jeg har fått et tips om å bruke Norpol W70 wax, også kalt formvoks. Det skal etter sigende være meget holdbart, så jeg har tenkt å prøve dette til våren....

Båthilsen fra Fernanda.

• 2 måneder senere...

Så er det på tide å tenke på båtpussen igjen. Tenkte å ta båten opp denne uken, men ble anbefalt av "proffer" å vente en måneds tid fordi det etter sigende skal gro svært godt akkurat nå. Ikke lett å vente med det maxværet vi har for øyeblikket. Klør i sjøfoten etter å komme igang. Det finnes vel like mange meninger om båtpuss og fremgangsmåter som det finnes båtentusiaster, pluss at utvalget av diverse mirakelremedier er ganske stort. Vi har prøvd det meste fra vanlig båtvask til jif og andre midler for å fjerne sorte render, oksydering o.l. fra gelcoaten. I år har jeg blitt anbefalt å bruke noe som heter gelcoat cleaner. Dette er et pulver som skal blandes ut og deretter mer eller mindre bare strykes på båten med svamp eller lignende. Etter at det har tørket så er det bare å spyle det av, og skroget er gullende rent. Høres neste for godt ut til å være sant. Mange sier at dette virker, men det må vel være veldig sterkt? Kan det være uheldig for gelcoaten? Er det noen som har erfaring med dette, eller med andre remedier så hadde det vært fint med tilbakemeldinger.

Ønsker alle en fantastisk dag :smiley:

Det finnes så mange produkter at man kan jo nesten bli gær'n... :crazy:

Men, inspirert av nettsiden maritimstart.com forsøkte jeg Deepclean på den gulgrønne randen jeg hadde fått i vannlinjen. Liker ikke å pushe produkter, men må innrømme at jeg ble overrasket. Problemet var at det ble så hvitt at resten av skroget nå nesten så skittent ut....

Men vær forsiktig: produktet er saltsyre og må behandles med varsomhet.

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Har hørt flere som har benyttet gelcoat cleaner med godt resultat. Veldig effektivt på den gule randen ved vanlinjen, etter det jeg har hørt. Så jeg tenkte at jeg skulle prøve dette neste gang jeg også. Hørtes lettvindt ut, i forhold til Hugo's som jeg har brukt til nå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi overtok vår båt (31 fot snekke) for 3 år siden, gelcoaten var så skitten at den hadde fått en grågrønn farge, men båten var veldig bra ellers så mor satte i gang renselsesprosessen (skikkelig grundig også), startet med Reginols avfettingsmiddel som ikke fikk noe særlig blanding av vann, vasket i vei og brukte skrubb for proselen og teflon (sånn skrubb som de fleste kjenner maken til ( den grønne kjøkkenskrubben)), Svamp med hvit skrubbedel. Skikkelig skylling etterpå med rent ferskvann i store mengder. Møkka og den grågrønne gørra rant av - hun gjentok denne prosessen og båten ble vakkert cremhvit/snekkegul igjen, men nå var det ingen ting som beskyttet gelcoaten så da var det å dra i gang med polish (Hempel) og flytende hardvoks (Hempel). Båten ble nesten som ny - men fytterakkern for et arbeid. Alt ble utført for hånd!!!!!!.

Etter denne seansen har mor hatt ansvar for polering og voksing og siden Hempels produkter er dyre så har vi nå godt over til Jotuns produkter - de er kjempefine og rimeligere i forhold til Hempel. Avfettingsmiddelet benyttes hver vår før polering og voksing og de som har kjent båten i flere år enn oss og den tidligere eieren kan nesten ikke tro sine egne øyne.

I tillegg til dette har hun renset all innvendig teak med salmiakkvann og grønn kjøkkenskrubb og har fjernet teakolje fra tidenes morgen. Teaken ble nesten som ny - lys og vakker og etterbehandlingen er gjort med teakolje fra Johnson ( den du bruker på stuemøbler hjemme) Resultatet her er også supert.

Jeg er skikkelig stolt av både mor og skuta

Hei

Brukte gelcoat-cleaner i år. Grått pulver som løses i vann til en grøt og smøres på.

Inneholder oksalsyre som nok er det virksomme stoffet.

Det var så enkelt at det var direkte artig!

Spylt av løst smuss og smurte på grøten før skroget ble tørt igjen.

Eter 20 min spylte vi av igjen, og skroget var nesten helt rent. Noen få flekker igjen som ble fjernet med "punktbehandling"

Klart for polering! :flag:

For gøy prøvde vi litt på ett hjørne av et luftinntak i syrefast, som var nokså møkkete.

Speilblankt - Vasket alle luftinntakene også.

Det gikk med nesten 2 bokser for å få en gul 30 foter til å bli hvit på under en time, og det var verdt hver eneste krone (ca 2oo kr pr boks tror jeg).

Mons

Mons

Fant tilfeldig Autosol WaterLine hos Claes Ohlsson. Smørte det på et stykke av skutesida. Det bleknet skroget mens jeg stod og så på. Spylte av med vann. Virket nesten helt magisk. En kamerat med en Nidelv lå ved siden av min båt. Han var litt irritert på gul gelcoat. Når han skulle hjem en tur, dristet jeg meg til å smøre stoffet på et stykke av skrogsiden hans. Der ble det ganske snart en lys flekk. Jeg tenkte at det burde jeg ikke gjort. Da han kom tilbake fikk han resten av flasken min og dro ganske fort til Claes Ohlsson for å kjøpe mer. Han fikk helt ny båt uten jobbing. Helt utrolig. Jeg har forsøkt mye lurium for å fjerne gule striper etc., men dette var helt fantastisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...