Grand Banks jr Startet 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2008 Jeg har en eldre plastsnekke som trenger omsorg. Båten har tidligere hatt forskjellige navn, og alle kan skimtes i plasten der de har vært fjernet. Vannlinjen er gul (mange sesonger med gult som ligger der). Jeg har forsøkt med Watski Liquid Rubbing, uten ønsket resultat. Det blir renere, men fremdeles med skjolder osv. Jeg har da brukt en maskin fra Biltema som skal byttes ut med en slik "vinkelsliper". De har en på Watski (Karl S Hanssen i Arendal) til 349,- med trinnløs hastighet. Av båteiere har jeg blitt anbefalt vannsliping, men av Watski blir jeg anbefalt rubbing... Hva bør jeg velge? Jeg ser det er en del som sverger til Autosol (en form for rubbing???): Vil den slipe vekk brent plast og gule striper osv? Håper virkelig på noen gode anbefalinger på produkter og metoder. For meg er det likegyldig om det er rubbing eller vannsliping, bare jeg kan utføre jobben selv om det er litt sol på himmelen - og at jeg slipper å ødelegge armene.. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
moosewine Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Autosol fungerer utmerket! Sitér dette innlegget . Link to post
Whistler Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) Jeg pleier å bruke Max Wax Akrylpasta (poleres vått). Like viktig som valg av middel er valg av "svamp" til polermaskinen. De kommer i flere hardheter. Like viktig er det også å påføre en hardvoks til slutt så resultatet blir litt mer varig. Det ser veldig blankt ut etter en runde med gelcoatrens/rubbing/polish, men det må en voks på til slutt. Biltemas flytende voks fungerer utmerket. Vil du betale mer kan du bruke Gelcoatforsegler fra båtserien til Autoglym (husker ikke merket båtserien markedsføres under), eller Max Wax sin hardvoks. (de er alle flytende) Den gule stripa er en enkel jobb for Deep Clean (200+ kr) eller saltsyre (100,-kr) Redigert 24.Mai.2008 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Takk for svar hittil! Kan du/ dere forklare litt mer i detalj hva dere gjør som gir best effekt? Hvordan brukes Autosol? => Hva er triksene som gir best resultat? => Er Autosol et slipemiddel slik som rubbing? Max Wax - Hvor får jeg tak i dette? Har hardhetsgradene på "svampene" en standard? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bayliner2 Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Autosol er ett slipemiddel som fungerer veldig bra, det står på boksen at den rubber og polerer, men du burde bruke voks etterpå. Jeg stryker ut ett lag autosol på båten så bruker jeg maskin til å rubbe med. En sånn vinkelsliper modell. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Lar du autosolen tørke før du begynner å arbeide med maskinen, eller kjører du på med maskinen straks etter at du har smurt på? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Autosolen må holdes fuktig mens du polerer, ellers så brenner den seg inn i gelcoaten! En sprayflaske med vann til å fukte med underveis er til god hjelp. Etterendt polering lar man det tørke, og polerer vekk med twist. Det kan evt også vaskes vekk med svamp og vann. Gulfarging fjernes som beskrevet med saltsyre (eller annen syre, f.eks sitronsyre). Ser du også nevner brent gelcoat, dette lar seg kun fjerne mekanisk. Dvs pusse det vekk med slipepapir, evt male over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Ser du også nevner brent gelcoat, dette lar seg kun fjerne mekanisk. Jeg mener da gelcoaten rundt et klistremerke som har vært der i 20 år. Når merket fjernes er jo plasten (gelcoaten) bak helt hvit, mens det rundt er mørkere (sikkert solbrent). Må det vannslipes, eller går det bort med Autosol? Merk: Hvis Autosol er et slipemiddel (slik som rubbing) er vel det også et mekanisk virkemiddel, i motsetning til kjemisk rens (eks syre).? Men jeg antar at du mener at sliping er hardere kost for plasten (fjerner mer plast). Noen som har god erfaring med å vannslipe båten? Hva har du da brukt? (type papir, grovhet osv) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Hvis en må vannslipe med papir bruker jeg 1200 og deretter Autosol rubbing, så Autosol polish og Autosol hardvoks. Er det mye som skal bort, starter jeg med litt grovere papir. Avslutter med 1200 før rubbing osv. Elles bruker jeg samme metode som Index. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Hvor får jeg tak i vannslipepapir 1200? Bruker du maskin til den jobben? - Hvilken type? (Plan, eksenter) Hvor mye vann må til for at papiret ikke skal bli for tørt? Når det gjelder Autosol: Er det denne varianten som brukes? Hvor kjøper du dette (Clas Ohlson)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Det er riktig type rubbing på bildet go kjøpt hos CO. Vannslipingen gjør jeg for hånd da det stort sett har vert mindre områder. Jeg bruker så mye vann at papiret er helt vått hele tiden og syler bort "slipestøv" ofte. Ha gjerne med en slange så kan du spyle av båten også og se hvordan det blir etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
torikk Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) Hei psolse02 Sjekk denne her .Denne har han fått blank. http://web.mac.com/stokvorsen/iWeb/MS20/Lo...67EAF384A9.html Mvh torikk Redigert 24.Mai.2008 av torikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 (redigert) Edit: Takk for tipset! Ja, jeg har sett den siden før (gjennom å lese "alle" trådene her på forumet om våtsliping). Sjekket så opp hvem som har Abralon rondeller, og det er min Watski butikk. De derimot ville ikke selge meg dette, men heller rubbing og polermaskin... Derfor mitt åpne spørsmål: Hva som anbefales av dere som ikke har økonomiske incentiver til å anbefale noe fremfro noe annet Muligens jeg tar en kombinasjon: 1500 eller 2000 papir og Autosol rubbing + selvfølgelig ordentlig voks på toppen. Redigert 24.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bayliner2 Svart 24.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2008 Jeg har slipet ned hele skroget på min båt med først 600 så 1000, deretter rubbet og polerte den. Det blir blankt og flott. Sitér dette innlegget Link to post
Mysigt Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 se også på dette her,har vært oppe på forumet i fjor https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27250 Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Sir Limmerick Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Hei Jeg brukte oppskriften til La Dique, 2000 og 4000 korning. Ble veldig blankt og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 se også på dette her,har vært oppe på forumet i fjor https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27250 Jepp, det vet jeg. Var derfor jeg skrev: Ja, jeg har sett den siden før (gjennom å lese "alle" trådene her på forumet om våtsliping). Sjekket så opp hvem som har Abralon rondeller, og det er min Watski butikk. De derimot ville ikke selge meg dette, men heller rubbing og polermaskin... Derfor mitt åpne spørsmål: Hva som anbefales av dere som ikke har økonomiske incentiver til å anbefale noe fremfro noe annet wink.gif Jeg synes det var rart at min Watski butikk ikke ville selge meg vannslipepapir til dette prosjektet, men heller rubbing og diverse. Samtidig ser vi jo her i tråden at det varierer mellom å starte med papir 180 (!) til 2000. Begge med god erfaring. Hvis jeg kan bruke 1500 papir kan jeg kjøpe det et annet sted enn på Watski (som ikke vil selge til meg). Hvis jeg må ha 2000 papir, må jeg til Watski og "krangle"... Kjøper i alle fall Autosol Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
roaldbj Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Det er litt forskjellige typer Autosol. Denne boksen er veldig drøy, du får den hos Clas Ohlson for litt under 200 kr. Jeg pleier å ta litt vann i boksen, da blir autosolen lettere å smøre på gelcoaten/rekker o.a. Ved maskinpolering må du holde gelcoaten fuktig som nevnt av flere. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 ...Jeg synes det var rart at min Watski butikk ikke ville selge meg vannslipepapir til dette prosjektet... Det er ille når man må ta med et balltre for å handle vannslipepapir... ;o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Ja, jeg så den boksen - men den heter Polercreme og ikke rubbing. I og med at det er slipeeffekten jeg ønsker, så trodde jeg at jeg måtte ha rubbing... (?) Hvis jeg kan bruke polercreme så er det mye bedre - billigere per liter He he... Balltre skal jeg klare meg uten, men jeg er overrasket over at de hardnakket ønsker å selge rubbing i stedet for papir. Muligens de tjener mye bedre på rubbingen. Har fått mange velmenende ord fra "fagfolk" før, men det de har snakket om har skjeldent fungert i praksis for meg. Jeg har ikke en hage der det er en snitt temperatur på 20 grader, lite luftfuktighet og ingen sol... Min båt ligger i hagen. Jeg er ute etter noe som fungerer, der båten er. Så lenge jeg kan bruke rubbing som skal være fuktig under påføring, og som kan vaskes bort med vann og svamp i etterkant - er jeg happy. Så får jeg se om jeg for enkelhetsskyld går over båten med 1500 papir først. Er veldig fristet til det, så jeg blir kvitt alle skjolder og alt mulig "dritt" som ligger utenpå det ytterste laget med plast. Hva er "riktig" hardhet på polersvampene? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rolf-eigil Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Har prøvd forskjellige produkter på det problemet som kom her som innledning, gammel famlet gelcoat. Vannsliping: 800 så 1200, utmerket Hempels Gelcoat Cleaner: utmerket Ferro-Beth: Supert Autosol: best pga god kontroll på prossessen. Brukte en vanlig Pussemaskin av god kvalitet med polersvamp. Naboen sverger til Biltema. Han står der vel ennå. Skulle jeg gi råd så gjør slik: !. Vannlinjerens la virke, skyll av. Ferro-Beth,la virke, skyll av. Autosol med kvalitetsmaskin. polish. voks. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Når du skriver "kvalitetsmaskin", mener du da eksentersliper med riktig svampe-pad, eller en slik "vinkelsliper" med tilsvarende pad? Jeg vet ikke hva Ferro-Beth er , men antar at det er et middel for metall... (?) Takk for klar tale og dine erfaringer ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Walter_S Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 ...Jeg vet ikke hva Ferro-Beth er , men antar at det er et middel for metall... (?) Ferro-Bet rustfjerner! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Takk Walter. Har ikke noe rust jeg, unntatt på vindskjermen (glasset) - der et par skruer i vindusviskeren ikke er helt syrefaste... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Walter_S Svart 25.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2008 Poenget her, psolse02 (holdt på å skrive pølse02.... ) er jo den at Ferro Bet er utmerket til andre ting enn rust (det er vel en eller annen syre i det - oxal eller lignende...) f. eks. den gul-brune randen man får ved vannlinjen. Det er jo sikkerte en eller anne oksidasjon og den fjernes enkelt og greit med Ferro Bet! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.