Jump to content

Autosol, rubbing eller vannsliping?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Ferro Bet er utmerket til andre ting enn rust (det er vel en eller annen syre i det - oxal eller lignende...)

Fosforsyre! Samt litt sink for rustbeskyttelse etter at rusten er fjernet. Ferro-Bet rustvask er mye av det samme, men uten sink.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, NÅ forstod jeg oppskriften til Rolf-Eigil :cheers:

Skulle jeg gi råd så gjør slik: !. Vannlinjerens la virke, skyll av. Ferro-Beth,la virke, skyll av. Autosol med kvalitetsmaskin. polish. voks.

1. Vannlinjerens - la virke - gni med svamp - skyll av
  2. Vannlinje igjen: Ferro-Beth - la virke - gni med svamp - skyll av
  3. Kjør Autosol med god maskin - fukt hele tiden - skyll av med vann
  4. Polish med maskin - tørk av
  5. Voks (hardvoks?) - tørk av

:cheers:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Var virkelig interresant metoden med Abralon Rondeller, men siden det er så vanskelig å få tak i :headbang: (har surfet endel på nettet) så må det vel være andre pusse(rondeller) våtslipepapir som er omtrent like bra.

Skuta mi skulle ha godt av en slik behandling.

Kjøpte en BODA poleringsmaskin igjennom Nettbåt med regulerbar hastighet Boda Poleringsmaskin til ca kr 500.-

Hvor er det mulig å få tak i tilsvarende våtslipepapir. :confused:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Flere har anbefalt å håndpusse i stedet for med maskin, samt velge grovere korning (600 + 1200). Så da tenkte jeg å stikke innom Biltema (som har opptil papir 1200 - art 19-2172 )

Er det sterke innsigelser mot dette?

Kanskje jeg stikker bortom Biltema i dag og kjøper en pakke (44,90 ).

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Da blir det nok tur til Biltema i dag ;-)

Tipper jeg kan holde meg til 1200 hele tiden (og ikke begynne med grovere enn det før jeg har testet i alle fall).

Har en grei pussekloss, slik at jeg får delt utover presset på papiret. Vil avgi rapport når dette er testet ut.

Jeg regner med at skroget bør vaskes med aceton / rødsprit eller tilsvarende først. (???)

Grovlek paa papir bor velges utifra hvad ripene er dype man skal fjerne. Dype riper; start med grov papir og arbeid oppover med finere papir men aldrig gaa mer en ca 100 i grov torrpapir og 200 i fin torrpapir av gangen eller 150 i grov vannpapir og 300 i fin vannpapir. Torrpapir kan man faa av bra kvalitet i dag og 1200 torr er lik og 1500 vann. Hvit skrog kan man avslutte for rubbing med 500-800 torr eller 800-1000 vann mens blaaskrog trenger 800-1200 torr eller 1200-1800 vann, forskjellig etter type gelcoat, flaten man jobber med og fargen. Enkelest er aa bruke eksentersliper med torrpapir. Kvalitets sandpapir kan man faa kjopt hos billakksforhandlere mens baatbutikker har vanligvis ikke peiling om forskjell paa papir og kjoper inn billige produkter. Forskjell paa papir er eksempel hvad sitter fort fast i den og hvad skarpleken holder lenge. Hvis gelcoat eller lakk har fest seg i papiren bor den byttes omgaaende ellers lager den riper. Billakksforhandlere har ogsaa rubbing av annen kategori en Autosol produserer. Gaa direkte med rubbing paa riper er slus paa arbeidstid og kun dem som er ansatt hos de offentlige gjor saann.

Kom akkurat hjem fra Biltema:

Kjøpt 800 og 1200 våtpapir. De siste meldingene har kommet mens jeg har vært borte. Kvaliteten på Biltemas våtslipepapir har jeg ingen formening om - sikkert ikke all verdens, men skal nå gi det et forsøk. Får se om jeg rekker å ta en test i dag. Hvis jeg gjør det skal jeg prøve å ta noen bilder også :yesnod:

Jeg visste ikke at det finnes tørrpapir i 1200 også... - Muligens de har det på Bema i Grimstad (?). De har i alle fall litt billakk der, men om det er godt nok vet jeg ikke. Burde egentlig tenkt meg at det finnes tørrpapir også, da jeg har sett diverse billakkerere pusse på lakk uten bruk av vann... :wink:

Jeg går ut og prøver litt (Glad jeg har båten i hagen).

Ok, status foreløpig:

Har pusset ca 40 cm av en "bordgang", med 1200 papir. Selv med det papiret synes jeg det ble ripete, og ikke så glatt som jeg skulle tro. Men plasten fikk igjen sin litt "dypere" fargetone (omtrent samme som når plasten er våt).

Rubbet så med Hempel Flytende Rubbing (var det jeg hadde tilgjengelig), med en ikke-anbefalt Biltema polermaskin (den med stor polerflate, ikke den med 2 små flater). Det ble bedre, men stripene er der ennå. Dog er plasten mye blankere.

Lærdom:

Pussepapir fungerer, men jeg synes 1200 er for grovt. I alle fall foreløpig.

Biltema-maskin skal bort, og jeg kjøper nok en slik "vinkelsliper" med trinnløs hastighet og diverse svamper...

Vil Autosol pusse bedre enn Hempels rubbing?

Bilde er tatt i dårlig lys, men fargeforskjellen i plasten kommer tydelig til uttrykk.

pussing.jpg

PS: Selv om det er en vanndråpe på det "mørke" området, er det tørt på bildet. Her kommer det frem forskjell før og etter behandling. Det behandlede området må rubbes bedre. Jeg tar en tur innom "bilsjappa" i morgen for å se om de har finere våtslipepapir (2000?).

Tips mottas med takk!

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fant omsider ABRALON POLISHING DISC 2000 og 4000 på Denne siden men siden den er i USA kan det jo ta noen dager før det kommer.

Den Finske siden til fabrikanten har jo ikke salg over nett, og har lett i flere timer på nett før jeg fand denne.

Venter noen dager for å se om det dukker opp noen annen side her som har den rette finhetsgraden og er nærmere før jeg bestiller, men er higen på å prøve dette med det rette pussepapiret.

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Jeg får teste litt for deg jeg da ;-)

Som nevnt: Watski butikkene skal ha disse rondellene, men min lokale sjappe ville ikke selge det men heller rubbing.

Jeg er ikke påståelig med noe, men ønsker å få best mulig resultat av minst mulig jobbing. Mulig en virkelig god maskin med god rubbing kan gjøre samme nytten, men hittil har rubbing bare være en pest og en plage...

Hei psolse02

Jeg har tidligere brukt autosol (maken til den boksen som er avbildet av roaldbj) og den var jeg veldig fornøyd med. Brukte da polermaskin (vinkelsliper) og litt grov svamp fra autosol eller autoglym sine produkter. Smurte autosol på svampen og begynte med lav hastighet og økte både hastighet og trykk på maskinen. Mener også at jeg hadde litt vann på svampen. Kahytte taket var veldig bleket før jeg begynte med dette arbeidet, men jeg fikk opp både glansen og fargen på taket. Pusset opp denne båten i tidligere eiers båthavn og når han fikk se resultatet lurte han på hva jeg hadde gjort/brukt, så dette kan jeg også anbefalle. Mener og ha sett disse svampene i maritim butikken men kjøpte de selv i en mekonomen butikk.

Lykke til videre med oppussingen :flag:

Mvh torikk

Takk for tipset torikk!

Jeg er ganske bortskjemt: Har både Biltema, Mekonomen, Clas Ohlson, Maritim, Watski med videre bare 10 minutters kjøring hjemmefra. Blir nok en tur til i løpet av uken...

I og med at jeg uansett bør få meg en ordentlig polermaskin, kommer jeg nok til å kjøpe en slik "vinkelsliper" som "alle" anbefaler. Samtidig kjøper jeg meg en boks med Autosol. Prøver så å ta båten med dette, og hvis det blir bra nok - så er jeg happy!

Hvis dette ikke fungerer tilfredsstillende, blir det ny tur der 2000 eller finere papir kjøpes :wink:

Til syvende og sist skal båten på vann (blank og fin), og dét gleder jeg meg til!

Var virkelig interresant metoden med Abralon Rondeller, men siden det er så vanskelig å få tak i :headbang: (har surfet endel på nettet) så må det vel være andre pusse(rondeller) våtslipepapir som er omtrent like bra.

Skuta mi skulle ha godt av en slik behandling.

Kjøpte en BODA poleringsmaskin igjennom Nettbåt med regulerbar hastighet Boda Poleringsmaskin til ca kr 500.-

Hvor er det mulig å få tak i tilsvarende våtslipepapir. :confused:

Har vært og kjøpt Abralon rondeller i dag :flag: korning 2000 og 4000......

Var svindyre men det får man tåle, 43 pr stk for 2k og 30 pr stk for 4k, fikk kjøpt dem hos JIM`S Lagerutsalg,Brobekkvn 102 Oslo, han hadde også 1500 og 2000 korning i vanlig våtslipepapir.(bruker det der jeg ikke kommer til med maskin)

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Nå har jeg akkurat kommet inn fra hagen (der båten ligger).

Var på Watski i dag og handlet:

• polermaskin (vinkelsliper type)
  • borrelåsfeste
  • 3M grov "svamp"
  • Autosol chrom creme

Kom hjem kl 19, og har nå jobbet i ca 2 timer med båten.

Litt prøving i begynnelsen, men føler jeg har funnet et ok tempo nå. Har lav omdreining per minutt på svampen, og har greit med press på. Har funnet ut at jeg ikke skal spare på Autosolen, det er jo tross alt den som er slipemiddelet.

Har gjort følgende:

1. sprutet litt vann på skroget
  2. lagt på autosol på 1 bordgang
  3. kjørt maskinen med hastighet ca 0,5 - 1 cm/ sekund
  4. kjørt over 2 ganger
  5. hele tiden holdt det fuktig med vann
  6. på krevende steder flere ganger
  7. Skylt av med vann og svamp (vanlig svamp)
  8. Deretter spylt godt med hageslangen

Resultat: det er blitt blankt igjen på skroget!

Til dere som kan det:

Bør Autosolen virke litt fra man legger det på (slik som annen kjemisk rens må)?

Jeg klarer ikke å slipe meg nok ned der det har vært klistremerke før. Der er det fremdeles sterkt skille mellom "nytt og gammelt". Hva er trikset der?

Konklusjon foreløpig:

Prøv med Autosol og en GOD poleringsmaskin med grov svamp før du går på vannsliping. (Du trenger uansett dette siden hvis du må vannslipe...)

Venter i spenning på resultatet
Her kommer resultatet, før bilde

foer_2.jpg

etter slip bilde

etter_slip.jpg

etter polish bilde

polert_1.jpg

jeg brukte disse rondellene, fant ut etterhvert (på et prøvefelt) at man fikk bedre dybde i gelcoaten hvis man startet med 1,2k-1,5k våtslip og deretter 2,0k våtslip før tørrslip med Abralonrondellene

abralon_rondeller.jpg

Så nå er er det bare noe håndarbeid igjen der maskiner ikke kommer til :smiley:

Har igjen å få vekk alt det blå (stripe og kalesje) som skal bli til lys grå,men det for vente til Freddan :lol:

Redigert av La Vida (see edit history)

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Ja, da har jeg klar en liten video som viser forskjellen mellom behandlet kontra ikke-behandlet side av båten:

Det tok meg ca 2 timer med maskin å behandle hele den ene siden.

Er det verdt det? - Ja.

Fortsetter i morgen, og som nevnt tidligere i tråden må jeg få tak i 2000 papir også - til å få vekk fargeforskjellen der det har vært klistrelapper.

PS: Autosol tok også det gule i vannlinjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...