Håreken Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 psolse02 Først må jeg si det at det blir stor forskjell på før og etter. så det blir nok den veien jeg også må gå Har vært og kjøpt Abralon rondeller i dag korning 2000 og 4000..... Kan du sjekke om de sender ut varer?. Fant ikke noen e-post adresse på nett... Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Jeg har sett at disse skal ha det (abralon), men det er ikke lagt inn i nettbutikken ennå. (Nettbutikken er ikke på nett for å si det slik. ) - Lakkspesialisten Jeg har ikke ringt dem, men du kan sikkert høre med dem om de har det og om de sender. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Håreken Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 (redigert) Takk psolse02 Var i kontakt med Lakkspesialisten men der har de problemer med å skaffe 2000 rondell. Prisen var ikke mye å rope hurra for da, for en skive lå prisen på 46.- Vet ikke hvor mange som går med til en daycruiser på 26 ft, men det blir vel noen.. Siden det er et par uker før jeg får kommet i gang så sjekket jeg opp på nett og kom her det viste seg at for 20 rondell i pakken skulle de ha $60 både for 2 og 4000 grit Penger spart tenkte jeg og slo til Med totalt $148,50 for 40 rondeller med frakt hjem sparte jeg ca 1100.- NOK OK det for litt detektivarbeid på nettet og et par telefonsamtaler (fersk-vann) Skal bli bra til slutt dette tror jeg FØRSTE LINKEN VILLE IKKE SÅ JEG PRØVER HER.. Redigert 28.Mai.2008 av Håreken (see edit history) Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 (redigert) Jeg var ute og sjekket båten i dag, og det er blankt (edit: I går var det litt mørkt da jeg var ferdig.) Har aldri hatt så blank båt før jeg... Er virkelig motivert for å ta resten av skrogsiden, samt andre skrogsiden og dekket nå. - Har vel skjeldent vært så motivert for å pusse båt... Skal se om jeg får tatt noen flere bilder i dag, samt se om jeg får tak i 2000 papir til å fjerne "klistremerkeforskjellen". Redigert 28.Mai.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Det var hyggelig psolse02. Selv bruker jeg litt enklere type voks - enkleste jeg har bruikt noen gang. Brukes visstnok på fly: Når det gjelder forsegler (hardvoks) har jeg i dag benyttet to typer. Har noen erfaring med hvem som er best? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Hei roaldbj Er den voksen en rensevoks, eller mer en polish? (Hempel's Aero Gloss) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Aero Gloss 67442 er en ren polish. Jeg har i dag god erfaring med en rensevoks fra Biltema - husker ikke navnet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Har du brukt den rensevoksen som et slipemiddel, eller som en kjemisk rens for å få frem farge igjen og bli kvitt oksidering? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 For å fjerne oksidering ville jeg ha brukt Autosol krem, deretter polish, og til slutt hardvoks/forsegler. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Jeg søkte litt mer på Aero Gloss 67443. Her er litt mer info fra en større datamengde. Beskrivelse: HEMPEL'S AERO GLOSS 67442 er en en-komponent rensende polish baseret på olieprodukter og speciel silikone. Anvendelse: Som engøring af malede og ikke malede metal overflader på fly, hvorved der undgås brug af vand og andre rengøringsmidler. HEMPEL'S AERO GLOSS 67442 fjerner oxidationslag, snavs og insekter. Afprøvninger: Er i overensstemmelse med SAE, AMS 1650A og ASTM F-519 Hydrogen Embrittlement i henhold til Douglas CSD-1 and BOEING D6-17487 H. Poleringsklar: Ca. 10 minutter ved 20°C, Ca. 20 minutter ved 10°C PÅFØRINGSDATA: Påføringsmåde: Rene, bløde klude. Benyt kun bløde materialer. Det er ikke nødvendigt at gnubbe, på nær på oxiderede overflader. Fordel HEMPEL'S AERO GLOSS 67442 jævnt på en del eller på hele overfladen. Overlap let på behandlede områder. Poleringsmetode: Ren klud, ikkevævet tekstilfibre eller moppe. Anvend kun bløde materialer. Polering: Tillad at tørre op til et uklart udseende og tør efter. Fortynder nr. (max.vol.): Bør ikke fortyndes Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Hei! Ser det har vært noen innlegg om Abralon slipeskiver. Ettersom jeg har skaffet meg erfaring med dem, så har jeg et par kommentarer: 1. Hvis gelcoaten er matt, men hel (dvs ikke krakeleringer etc) så er Abralon den definitivt beste metoden jeg her prøvd. Båten blir blank og det varer lenge. Herlig når man finner en metode som virker! 2. Abralon er vanskelig å få tak i. Watski-butikkene har sluttet å ha dem i sortimentet. Da må man prøve å finne billakk-butikker som fører Mirka slipeprodukter. Ellers går det an å kontakt med importøren, Slip & Rekvisita AS 3. Synes det var en som nevnte tørrsliping med Abralon. Abralon må kjøres vått. Man dusjer på vann mens man sliper. Se forøvrig diverse innlegg om dette med bilder under "Loggen" på hjemmesiden min. Siden det er endel andre som driver business på forumet her, så kan jeg legge til at jeg har overhodet ingen kommersielle interesser i Abralon eller Mirka. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Takk for din erfaring La Digue! Jeg er så freidig at jeg legger inn et bilde av båten din etter behandling med Abralon: (Gi beskjed om du vil ha det fjernet, så tar jeg det bort. jeg er bare glad i bilder i trådene, og dette er et godt bilde av blankt skrog på eldre plastbåt...) Her er bildet hentet - med litt mer om vårpuss av MS 20 Jeg nærmer meg ferdig med min Nidelv 24 - ved bruk av Autosol og en god polermaskin med grov "svamp", noe som blir mye blankere det også. Tok resten av babord side og mesteparten av dekket i går. Nå, når duggen snart er borte, skal jeg gå over det hele og fjerne rester av Autosolen - før båten skal poleres og vokses. Jeg er spent på om blankheten holder seg etter høsten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Har også god erfaring med Autosol. Er det rubbing eller polerkrem du har bruk å starte med? Jeg har også brukt rubbing på solbriller med matte glass og de er blitt helt klare ingen. Den kan med fordel brukes på propellen også (bronse). Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Ikke rubbing, for de hadde den ikke inne. Er vel polerkrem, men annen boks enn den de har på Clas Ohlson (kan jo være samme innholdet). Den kjennes atskillig mer kornete enn flytende rubbing, men er ikke "grov". Minner en del om Hugos, men er helt hvit. Jeg kjøpte polerpadden til Biltema (svamp) og påfører Autosolen med den. Kun påføring, ikke gnikking - det tar maskinen seg av med en mye grovere pad/ svamp. Er det noen som vet om jeg bør vaske båten med "et eller annet" etter å ha brukt Autosol, eller legger ikke Autosol igjen fett på skroget? - Har blitt fortalt at Hugos legger igjen fett på skroget, men at rubbing ikke gjør det. (Etter fullført en skrogside har jeg vasket av med mye vann og gnikket med en svamp, for hånd. Etter at det har tørket har jeg gått over med polergarn og fjernet de restene jeg ser.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nemo Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Var på Watski i dag og handlet: Autosol chrom creme Nå så jeg hva du har brukt. Rubbingen er litt grovere og er lattere å bruke uten maskin. Mener den bare finnes i mindre flasker, men den er ganske drøy. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Så det betyr at rubbingen vil gjøre jobben ennå lettere? Plasten min hadde en del "dype" rennemerker, dvs skjolder som ble borte ved bruk av Autosol Chrome Creme - men det tok tid. Antar derfor at grovere saker hadde fjernet dette raskere. Tips: I stedet for å holde maskinen (padden) 100% rett på plasten, gjorde jeg noen tester som viser at litt helling på padden i forholdet til planet jeg jobbet på gav best resultat. bedre rense-effekt lettere å styre jeg brukte mindre krefter Skroget mitt er fremdeles blankt, og jeg smiler... Tilfredsstillende etter å ha prøvd mye "anbefalt" fra butikkene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
La Digue Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 (redigert) Rubbing med Autosol og sliping med Abralon er nokså likt. Hvis man hadde forstørret matt gelcoat noen tusen ganger, ville man sett at overflaten ser ut som Jotunheimen. Blankt = flatt, utfordringen er altså å omforme Jorunheimen til Jæren. Med voks og diverse mirakelprodukter fyller man opp dalene så det blir jevnt. Ulempen er at midlene vaskes ut, og så blir det like matt igjen. Med rubbing og slipemidler tar man vekk toppene - og så blir det jevnt det også. Fordelen ved å fjerne toppene er at det varer mye lenger. Hvis man skal peke på noen ulemper, må det være at gelcoatlaget etter hvert blir tynnere. Men det er mye å gå på, man kan slipe mange mange ganger før man kommer gjennom gelcoaten. Grunnen til at jeg foretrekker slipepapir (Abralon) fremfor slipende rubbing (f.eks. Autosol), er at slipepapiret er mye bedre å jobbe med, og fremfor alt at man ser med en gang når resultatet er blitt bra. PS - Bare hyggelig at dere bruker bilder fra hjemmesiden min. PS2 - Diameteren på skivene er 150mm. Hvis du har polermaskin med 180mm borrelåsrondell bør du kjøpe 150mm rondell. Redigert 1.Juni.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Jeg har polermaskin med 150 mm rondell, så det passer godt. Bruker du høy eller lav hastighet når du pusser? Husk at min polermaskin kan gå veldig lavt i turtall... Jeg er ikke fornøyd med resultatet på babord side (skrog), og heller ikke på dekket (men der gikk jeg kjapt over) - så muligens jeg må til med Autosol rubbing (hvis den tar bedre, evt få tak i Abralon). Jeg har for øvrig vært i kontakt med importør for å sjekke mulighetene for kjøp online, og pris. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Håreken Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Jeg er ikke fornøyd med resultatet på babord side (skrog), og heller ikke på dekket (men der gikk jeg kjapt over) - så muligens jeg må til med Autosol rubbing (hvis den tar bedre, evt få tak i Abralon). Jeg har for øvrig vært i kontakt med importør for å sjekke mulighetene for kjøp online, og pris. Skjekk post 53 på denne tråden. Der er det link til Abralonforhandler i USA. Penger å spare der, men det tar jo noen dager da. Ca 10 dagers levering, men det passet meg bra for da skal jeg være på vei hjem igjen Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Jepp, jeg la merke til det, og skrev til importøren i Norge at de jo går glipp av inntekter når vi må til USA for å kjøpe rondeller Spurte derfor om de (importør) er interessert i å selge disse selv rett til sluttbruker, om de har noen andre som selger slikt på nett i Norge i dag - eller om eksempelvis Ledlysbutikken.no kunne selge akkurat disse sakene (som allikevel passer til en av kundegruppene). Muligens det blir billigere å bestille i USA uansett, da det kanskje er satt en minste utsalgspris i Norge... Får kanskje svar i morgen ... Den som lever får se. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
La Digue Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 (redigert) Jeg kjører med laveste hastighet på min AEG. Det gir seg i grunnen selv. Hvis maskinen går for fort, spruter det rundt omkring. Hvis du først har brukt andre midler, så husk at du bør avfette/fjerne voks etc før sliping. Jeg vasket min båt grundig med rødsprit. Jeg har polermaskin med 150 mm rondell, så det passer godt. Bruker du høy eller lav hastighet når du pusser? Husk at min polermaskin kan gå veldig lavt i turtall... Jeg er ikke fornøyd med resultatet på babord side (skrog), og heller ikke på dekket (men der gikk jeg kjapt over) - så muligens jeg må til med Autosol rubbing (hvis den tar bedre, evt få tak i Abralon). Jeg har for øvrig vært i kontakt med importør for å sjekke mulighetene for kjøp online, og pris. Redigert 2.Juni.2008 av La Digue (see edit history) Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Thorlyn Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Var og kjøpte abrolon skiver idag.. Kjøpte dem hos CCChristensen i Skien. De solgte kun hele pakker av 20.. men prisen var topp 22.- kr pr stk tok et lite prøvefelt på båten dette funker og er hundre reiser lettere enn ordinær rubbing gleder meg som en unge til og ta hele båten en av dagene Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Håreken Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 De solgte kun hele pakker av 20.. men prisen var topp 22.- kr pr stk tok et lite prøvefelt på båten dette funker og er hundre reiser lettere enn ordinær rubbing gleder meg som en unge til og ta hele båten en av dagene Bra handel du gjorde der. Jeg kom fram til 18,40 inklusiv frakt fra USA, (bra kurs om dagen) men hadde jeg ikke hatt tid til å vente har det nok blitt kjøpt hjemme til en helt annen pris... Må nok ta noen før og etterbilder... Når jeg kommer så langt at jeg får begynt da Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
La Digue Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 22,- pr stk var bra pris. Det blir selvfølgelig litt når du trenger både grad 2000 og 4000, men min erfaring er at hvis du først har en god maskin og et lager av Abralon-skiver, så mangler det ikke med oppdrag for venner og naboer! Til min 20-fots båt gikk det med ca 4 - 5 av hver, så 40 skiver holder en stund. Husk å sprute på vann så det ikke går tørt. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Håreken Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Spurte derfor om de (importør) er interessert i å selge disse selv rett til sluttbruker, Får kanskje svar i morgen ... Den som lever får se. Blir spennende å se om de blir å få kjøpt direkte fra leverandør .. Blir det da over netthandel ?? Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.