Jump to content

Autosol, rubbing eller vannsliping?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Mekonomen har Abralon vannslipeskiver i sitt sortiment.

Har selv bestillt dette hos Mekonomen i Fredrikstad. De var ikke klar over at de hadde artikkelen i sitt sortiment men med litt :boxing: så gikk det fint.

Mener at jeg betalt 22.- pr rundell.

Støtter meg til ale som har gode erfaringer med Abralon, har selv slipt ned hekken på båten som var falmet og stygg Blått skrog :headbang:

Samt en Nidelv 28 til en kompis.

2 mann brukte 4 timer på hele skroget. Først 1200 papir og 2000.-

Pluss voks fra International med Teflon. 2 timer.

Båten ser NY ut. Anbefales

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

En liten digresjon (og jeg er trådstarter så jeg tillater meg å skrive det) :-)

Test i VG på rensevokser, og Biltema med sin billigste variant vant(!).

1212490930539_407.jpg

Uttrag fra artikkelen:

Her er de tre beste i Motors test:

1. Biltema Schratsh Remover Wax, 55 kroner.

Dette er en svært bra «alt i ett»-voks som inneholder mikroskopiske slipemidler som sliper bort oksidert lakk og gjenskaper den originale fargen. Det er ikke opplyst i hvilken grad den inneholder rensemidler. «Voksen» er lett å jobbe med, og det var ingen synlig forskjell i glansen i forhold til et annet felt der vi brukte både rubbing og voks. Fargen kom tilbake som på en ny bil, til tross for at lakken på forhånd «ikke så ut», som en kollega uttrykte det. Anbefales på gammel lakk!

De to andre "vinnerne" var:

2. Auto Glym Super Resin Polish, 184 kroner.

3. Meguiars Cleaner Wax, 187 kroner.

Dette er på sidelinjen i forhold til mitt behov, og derfor hvorfor jeg startet tråden - men det kan være interessant for dem av dere som har lakkert hekk... (eller fartsstriper).

Har du derimot gelcoat som er farget er nok Autosol og Abralon (vannsliping) best egnet...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 uker senere...
Har vært og kjøpt Abralon rondeller i dag :flag: korning 2000 og 4000......

Var svindyre men det får man tåle, 43 pr stk for 2k og 30 pr stk for 4k, fikk kjøpt dem hos JIM`S Lagerutsalg,Brobekkvn 102 Oslo, han hadde også 1500 og 2000 korning i vanlig våtslipepapir.(bruker det der jeg ikke kommer til med maskin)

Takk psolse02 :wink:

Var i kontakt med Lakkspesialisten men der har de problemer med å skaffe 2000 rondell.

Prisen var ikke mye å rope hurra for da, for en skive lå prisen på 46.-

Vet ikke hvor mange som går med til en daycruiser på 26 ft, men det blir vel noen..

Siden det er et par uker før jeg får kommet i gang så sjekket jeg opp på nett og kom her det viste seg at for 20 rondell i pakken skulle de ha $60 både for 2 og 4000 grit :seeya: Penger spart tenkte jeg og slo til :drink:

Med totalt $148,50 for 40 rondeller med frakt hjem sparte jeg ca 1100.- NOK

OK det for litt detektivarbeid på nettet og et par telefonsamtaler :cheers: (fersk-vann)

Skal bli bra til slutt dette tror jeg :flag:

FØRSTE LINKEN VILLE IKKE SÅ JEG PRØVER HER..

Skjekk post 53 på denne tråden. Der er det link til Abralonforhandler i USA. :cheers:

Penger å spare der, men det tar jo noen dager da. Ca 10 dagers levering, men det passet meg bra for da skal jeg være på vei hjem igjen

Bra handel du gjorde der. Jeg kom fram til 18,40 inklusiv frakt fra USA, (bra kurs om dagen) :cheers: men hadde jeg ikke hatt tid til å vente har det nok blitt kjøpt hjemme til en helt annen pris...

Må nok ta noen før og etterbilder... Når jeg kommer så langt at jeg får begynt da

Mekonomen har Abralon vannslipeskiver i sitt sortiment.

Har selv bestillt dette hos Mekonomen i Fredrikstad. De var ikke klar over at de hadde artikkelen i sitt sortiment men med litt :boxing: så gikk det fint.

Mener at jeg betalt 22.- pr rundell.

Støtter meg til ale som har gode erfaringer med Abralon, har selv slipt ned hekken på båten som var falmet og stygg Blått skrog :headbang:

Samt en Nidelv 28 til en kompis.

2 mann brukte 4 timer på hele skroget. Først 1200 papir og 2000.-

Pluss voks fra International med Teflon. 2 timer.

Båten ser NY ut. Anbefales

kjøpte Abralon i dag hos Billakkspesialisten A/S St Hanshaugens Fargehandel

Waldemar Thranes g 4, 0171 Oslo

22 69 38 80

de kostet 16,- pr skive + mva. 40 skiver kostet 800 =)

Redigert av Ms blackmoney (see edit history)

Jeg ville av egen erfaring svare ja på ditt spørsmål. Bruk mye vann og svamper, men disse må skylles underveis. Hjemme har jeg også varmt vann i utekranen og da går det enda lettere. Til slutt går du over for hånd med dertil egnede filler.

Bruk også vann, ha gjerne en spruteflaske for hånden når du bruker Autosol/maskin.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...