YTM Startet 26.Mai.2008 Del på Facebook Startet 26.Mai.2008 Hei. Jeg har et lite problem. Skulle sjøsette mitt glis av en båt for noen dager siden (Nordkapp 16 m/75 hk Johnson 86mod.) Fikk satt båten på vannet og prøvekjørt den litt den dagen. Dagen etter skulle jeg prøve en liten tur til da jeg så at båten hadde fyllt seg med uvanlig mye vann. Jeg hadde ikke stoffet den enda da jeg egenltig bare skulle prøve den en tur ute, så jeg bestemte meg for å ta den opp. Da jeg fikk den opp så jeg at det lakk vann fra dobbeltbunnen. Det som har skjedd har vært at jeg har kjørt for fort over en fartsdump som har gjort at det ene "hjulet" på hengeren har slått en sprekk i skroget. Har ikke noen bilde av det her og nå, men kan legge ut etterhvert som jeg får tatt noen. Det som da er spørsmålet mitt er følgende; Hvordan fikser jeg dette enklest mulig så jeg får dratt ut på fisketur igjen kjappest mulig? Såvidt jeg vet har jeg tre alternativer: 1. Glassfiber Tidkrevende, mye jobb og jeg har igrunn ingen erfaring med dette. Med denne metoden regner jeg med blir den sikreste for å unngå eventuelle problemer senere (Svake punkt o.l.) 2. Epoxy Filler Enkleste metoden, men sansynligvis den det er minst hold i. Billigst mulig og kjappest. Og hvis det mot formodning ikke skulle holde hele sesongen kan jeg jo ta glassfiber metoden. 3. Kjøpe ny båt. Igrunn ikke et alternativ, men da kom jeg alle dere andre som tenkte det i forkjøpet =P Jeg vil helst bruke metode nummer 2, men jeg hører gjerne på dere med litt mere erfaring og innspill. Og som jeg nevnte så er det jo bare å legge glassfiber om ikke epoxy filler fungerer godt nok for en hel sesong. Setter pris på alle konstruktive innlegg :-) Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hei, jeg hadde gått for alternativ 1 uten tvil. Epoxy sparkel kan løsne om du ikke gjør slipearbeide skikkelig uansett, og når du da evt skal slipe uansett, kan du liksegodt bruke polyester og matte.. det er så enkelt så :) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hei. Ikke vet jeg hvor stor srekk det er snakk om, men jeg hadde brukt langtrådet glssfibersparkel. Slipe rent sparkle slipe ned først med groft papir og så finsparkle, slipe med fint papir og til slutt ha på ny gelkote. Raskr enkelt og billigt . mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
YTM Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Takk for begge konstruktive svar. Men er det ingen som har noe tru på å bare "lappe" midlertidlig med epoxy filler? Den koster 155,- og er jo ingen jobb i det hele tatt. Bare avfette og smøre på. Vil jo da også beholde formen på båten 100% ? Skal kun brukes i sommer :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Bortkastet arbeid! Holder kanskje til du treffer en bølge. Kanskje sprekker det opp litt lenger denne gang, og vannet trenger inn fortere enn du klarer å øse det ut igjen. Og da begynner du for alvor å angre på at du ikke gjorde dette skikkelig... Slip vekk all gelcoat/topcoat innvendig og uvendig, fas ned laminatet et stykke ut fra sprekken, og laminer opp igjen med flere lag duk på begge sider. Sparkle, puss jevnt og grunn med antipest primer før bunnstoffing. Så kan du føle deg trygg på sjøen etterpå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Per Harald Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Alt 1. Om det er tilgjengelig så skjær hull i innergulvet for å slipe godt og lappe fra innsiden. Da kan du mens du støper innvendig bare tape utvendig som forskaling, og slipe samt sparkle utv når det har herdet. Smør topcoat og bunnstoff. Hullet i gulvet støper du enkelt igjen ved å støpe fast den samme biten du skar ut. Husk litt avstiving før du støper lokket på plass i hullet. Dette kan du gjøre på to tre ettermiddager. Svarer gjerne på spm om ønskelig.Lykke til, og skitt fiske. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
YTM Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei igjen. Etter råd fra alle på forumet har jeg valgt å pusse ned hullet. Det som er spørsmålet mitt er egentlig ; har jeg pusset nok for å feste nye glassfiberen? Og det virker som om den har råttna der hullet er. Burde jeg kutte ut den delen rundt hullet før jeg fyller på? Det enkleste er vel om jeg beholder det som er der så jeg har noe å legge den nye glassfiberen imot? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Eg ville ha pussa vekk meir bunnstoff/gelcoat rundt holet, altså ikkje djupare, men meir på sidene sånn at glassfiberen får meir å feste til. Trur eg ville pussa reint eit område med ein radius på minst 10 cm frå senter av holet, for å vere sikker. Elles hadde det kanskje vore lurt å gjere som Per Harald seier, å lappe litt på innsida også (men det vert jo fort litt ekstra styr med å kappe opp dørken osb.). Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
index Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 (redigert) Skadet glassfiber må vekk for at det skal bli bra. Hva er egentlig det røde i midten, der skaden er? Er dette innsiden av skroget, eller er det en gammel lapping som har løsnet og at det røde dermed er den opprinnelige utsiden av skroget? Redigert 29.Mai.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
YTM Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Det røde er orginal glassfiber på båten. Eller dvs, den var rød frem til den på et eller annet tidspunkt har blitt lakkert hvit. Det røde du ser i midten er rett og slett der den har fått seg en trøkk. Mener du at jeg skal dra bort dette? Jeg har ikke noe lyst til å åpne båten gjennom dørken for å lappe da dette blir for mye arbeid. Kan jeg bare pusse i litt større omfang og så polstre på glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 YTM Ja få vekt det gamle skadde i midten. Det er riktig som index skriver. Så sliper du vekk bunnstoff og gammel gelcoat til du kommer inn på ren polyster/glassfiber.Som Sinten skriver: Det er mye lettere å lappe om du sliper en mer firkantet flate, for det er viktig at ikke noe polyester og glassfiber fra den nye lappingen går ut på farget område. (på bunnstoff eller gelcoat) Det vil mest sansynlig slippe relativt fort og om det er en Nordkapp du har så går den antagelig såpass fort at vannet vil gjøre resten for å rive denne lappen av. Om du får noe utenfor slipet felt så slip det forsiktig ut i null i overgangen inn på coat. Hvor ligger båten? Er den i nærheten så kunne jeg bistått deg litt med dette om du er i tvil. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
YTM Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Nå har jeg da nesten slipa hele vannlinja på båten ned til glassfiber og jeg er glad jeg gjorde dette. Det viste seg at det var 3 hull som måtte lappes på. Dette er jeg ferdig med i løpet av uka regner jeg med. Da er neste spørsmål, hva gjør jeg på nå? Holder det å bare ta på topcoat? Hva er gelcoat? (godt ingen spørsmål på internet er for dumme) Jeg skal sparkle med epoxy sparkel som jeg har kjøpt for å prøve å få området jevnt igjen. Tar jeg på dette før eller etter topcoat? Og sist men ikke minst, det ene hullet jeg fant var på V bunn. Noen som har noen triks for å få denne så lik skråg som mulig? :-) Sånn den er nå, nesten ferdig er den blitt nesten helt flat der jeg har lappa. Takk for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
YTM Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 *legge inn nytt svar så noen andre kanskje ser innlegget mitt igjen* Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Det retter du opp med epoxysparkelen. Deretter påfører du fire-fem strøk med tokomponent Antipest primer. Gelcoat/Topcoat er unødvendig under vannlinjen, den er uansett ikke tett! Men det er derimot Antipest primeren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.