Veslefrikk Startet 26.Mai.2008 Del på Facebook Startet 26.Mai.2008 (redigert) På min KAD44 har jeg merket litt "røyk" i motorrommet. Det er nå lokalisert til å komme fra veivhusventilasjonen som kommer ut via slange fra topplokket og går ned i en "oljelås" (bare en liten gummisylinder som skiller væske og damp) med to utløp, væskeløp til bunnpanne og oljedamp i egen slange som er lagt i en sløyfe bak motoren. Denne ligger med åpen ende slik at evt oljedamp (lys damp) blåser ut i motorrommet. Dette er orginal design på denne motoren (bekreftet av Bjordal&Madsen AS i Bergen). Har ikke vært plaget med dette tidligere, mener det oppsto etter service høsten 2007. Da ble det fylt for mye olje på motoren (ca 10-12 mm over maxmerket på peilepinne). det trenger selvsagt ikke være noen sammenheng, men det er det eneste avviket jeg kan komme på som er oppdaget. Noen mener det bare er å legge slangen inn i luftinnsugingsboksen (oppstrøms eller nedstrøms luftfilteret, men jeg er skeptisk til å gjøre dette. Dels fordi man da mister muligheten til å se hvordan mengden utvikler seg, tetting av filter og evt negative konsekvenser for kompressoren. Noen som vet hva økt mengde oljedamp (eller annen gass/eksos) som kommer ut som veivhusventilasjon kan skyldes, evt hva som er "rette" medisinen? PS! En liten tilleggskommentar: Den siste tiden synes jeg også at det er forbausende liten fartsøkning fra 3000 rpm og 20 knop og 3500 og 22 knop. Tidligere fikk jeg mer respons på de siste 500-800 rpm'ene enn jeg gjør nå. Om det er en kobling mellom veivihusventilasjon og dette har jeg ingen formening om, ville bare nevne det. Redigert 26.Mai.2008 av Veslefrikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Mine VP 42 motorer har samme veivhusluftingen. Jeg tok en 1,5 l brusflaske (plast/Cola), skar/borret ut noen luftehull i den øvre halvdelen og halsen på flasken og stakk slangen nedi. Oljedampen kondenseres i flasken og oljen skilles ut og legger seg i bunn. Overtrykket går ut via hullene i øvre delen av flasken. På fire år har jeg totalt samlet opp ca. 2-3 cl pr. motor så det er ikke mye olje som kommer ut sammen med dampen, men jeg slipper i hvert fall å få det ut i motorrommet. I tillegg kan jeg føre kontroll med om oljeinnholdet i dampen øker noe som kan tyde på gjennomslag til veivhuset. Overtrykket (hvis det ikke er gjennomslag i sylinder) oppstår som følge av oppvarming og utviding av luften og oljen i veivhuset. Jeg valgte å ikke legge lufteslangen mot luftfilteret/luftinntaket til motoren for å unngå tiltetting av filter og innsug. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Med mindre du klarer å samle opp oljen så spiller det vel ikke så stor rolle hvor i rommet den ligger? Om den er rett ved luftinnsuget eller langt vekk - all luften og det som er i den vil vel suges inn i motoren tette/ikke tette uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.