bjorngb Startet 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2008 Det passet best å montere kompasset til autopiloten "bak frem". Den var tegnet fremover i på alle tegninger - men basert på de andre tegningene hvor det var store kryss på hvordan ting ikke skulle monteres, var det ikke oppgitt eksplisitt t den mptte monteres fremovervendt. Noen som vet om dette går ok, eller må den snus? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Fungerer helt greit for Simrad, må bare programere hvordan kompasset er montert før kalibreringen utføres. Du må sjekke Raymarine manualen for å se om det er noen meny til å sette hvilken vei kompasset er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 ER ikke sikker på det - har en kollega med CX 44 der kompasset var montert feil vei -. og han måtte snu det. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Nyere modeller av autopiloten til Raymarine har "autolearn" funksjon som gjør at den over tid justerer seg. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 OK, alt ligger i båten... skal sjekke i manual neste gang jeg er nede. til nå har jeg brukt mesteparten av tiden på montering og ledningstrekking. Jeg har valgt å sette bort jobben med å feste aktuatoren - fordi det er oppmot 300kg skyv og jeg vil ikke være "ansvarlig" for skadet. De som utfører jobben beroliget meg med at det er mer enn sterk nok glassfiber hvor den monteres. Tenker at jomfruglassfiberjobbing ikke skjer på plasser med så mye krefter... Jeg tenker heller på å endre på gassbrønnen, slik at det er plass til 2x5kg istedet for 2x2kg.... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Mit kompas er monteret "omvendt". Ingen problemer med det. (Bortset fra at hvis jeg slår på radaren UDEN at den får signal fra kompasset, så viser det 180 grader forkert... Men så snart jeg tænder for autopiloten, så retter det sig op igen...men det har næppe noget med monteringen af kompasset at gøre.) Andy Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) Kompasset kan monteres i alle retninger bare det står på høykant, ikke liggende. Det er nok forhåndsprogramert til å stå forover, det har uansett ingen betydning. Når du kjører opp, eller kalibrerer autopiloten første gang skal du kjøre ett par runder på fjorden hvor autopiloten finner ut av himmelretningene og sammenligner dette med GPS kurs. Til slutt kalibrerer du dette med kompass-kursen. Jeg moterte kompasset "bak fram" selv, og når jeg tok båten ut på fjorden for å kalibrere, viste plotteren at båten gikk baklengs Det rettet seg etter som prosessen ble gjennomført Redigert 27.Mai.2008 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Denne autopilotenheten med innebygd rategyro har fungert utmerket i 2 år. Har nå fått oppgradert software i selve kontrollenheten, uten at jeg vet hva dette innebærer. Båten seiler flott i alle rutekombinasjoner jeg har lagt opp, til og med med ganske spiss vnkel mellom leggene til veipunktene. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Kompasset kan monteres alle retninger. Det er nok forhåndsprogramert til å stå forover, det har uansett ingen betydning. Når du kjører opp, eller kalibrerer autopiloten første gang skal du kjøre ett par runder på fjorden hvor autopiloten finner ut av himmelretningene og sammenligner dette med GPS kurs. Til slutt kalibrerer du dette med kompass-kursen. Jeg moterte kompasset "bak fram" selv, og når jeg tok båten ut på fjorden for å kalibrere, viste plotteren at båten gikk baklengs Det rettet seg etter som prosessen ble gjennomført Kan ikke monteres vertikalt Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 (redigert) Har redigert svaret mitt Det stemmer selvfølgelig at kompasset må monteres stående på ett skott e.l. og ikke liggende. Dette ser en også i monteringsanvisningen. Redigert 27.Mai.2008 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.