Jump to content

Raymarine - montering av kompass "baklengs"?

bjorngb

Recommended Posts

OK, alt ligger i båten... skal sjekke i manual neste gang jeg er nede. til nå har jeg brukt mesteparten av tiden på montering og ledningstrekking. Jeg har valgt å sette bort jobben med å feste aktuatoren - fordi det er oppmot 300kg skyv og jeg vil ikke være "ansvarlig" for skadet. De som utfører jobben beroliget meg med at det er mer enn sterk nok glassfiber hvor den monteres. Tenker at jomfruglassfiberjobbing ikke skjer på plasser med så mye krefter... Jeg tenker heller på å endre på gassbrønnen, slik at det er plass til 2x5kg istedet for 2x2kg....

Mit kompas er monteret "omvendt". Ingen problemer med det.

(Bortset fra at hvis jeg slår på radaren UDEN at den får signal fra kompasset, så viser det 180 grader forkert... :crazy: Men så snart jeg tænder for autopiloten, så retter det sig op igen...men det har næppe noget med monteringen af kompasset at gøre.)

Andy

Kompasset kan monteres i alle retninger bare det står på høykant, ikke liggende. Det er nok forhåndsprogramert til å stå forover, det har uansett ingen betydning. Når du kjører opp, eller kalibrerer autopiloten første gang skal du kjøre ett par runder på fjorden hvor autopiloten finner ut av himmelretningene og sammenligner dette med GPS kurs. Til slutt kalibrerer du dette med kompass-kursen. Jeg moterte kompasset "bak fram" selv, og når jeg tok båten ut på fjorden for å kalibrere, viste plotteren at båten gikk baklengs :crazy: Det rettet seg etter som prosessen ble gjennomført :yesnod:

Redigert av h2o (see edit history)
Kompasset kan monteres alle retninger. Det er nok forhåndsprogramert til å stå forover, det har uansett ingen betydning. Når du kjører opp, eller kalibrerer autopiloten første gang skal du kjøre ett par runder på fjorden hvor autopiloten finner ut av himmelretningene og sammenligner dette med GPS kurs. Til slutt kalibrerer du dette med kompass-kursen. Jeg moterte kompasset "bak fram" selv, og når jeg tok båten ut på fjorden for å kalibrere, viste plotteren at båten gikk baklengs :crazy: Det rettet seg etter som prosessen ble gjennomført :yesnod:

Kan ikke monteres vertikalt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...