TMe Startet 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2004 Noen som har kjennskap til Alda bensinmotor ? En og to-sylindret produsert i nærheten av Haugesund. Brukt i snekker og loddebåter. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 I nyeste Praktisk Båtliv står det en artikkel om noen karer som driver og tar vare på gamle byggeskikker og gamle båter/motorer. Nevnt i artikkelen er bl.a. Alda. Ta en titt i bladet og se om du kan komme i kontakt med disse gutta - tipper de vet en del. Kanskje noen i forumet kjenner de nevnte gutta og kan formidle direkte kontakt? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2004 Alda ble i sin tid laget på Hundvåg like utenfor Stavanger. De har nok aldri hørt til blant de mest vellykkede deler av skaperverket, og når det gjelder bruken i loddebåter nådde de aldri opp i konkurransen mot Marna sin 8-11. Men rett skal være rett: det finnes fortsatt noen Aldamotorer i regelmessig bruk. - - - - - For denne og andre gamle motorer vises til en liste over norske motorfabrikker som jeg satte opp i 1998 : Denne listen over norske motorfabrikker er laget med utgangspunkt i en liste som var trykket i «Fiskaren» i 1984. Den bygget i sin tid på bl.a. registrerte norske fiskefartøyer i 1958. Jeg har etter hvert supplert den med opplysninger fra annet tilgjengelig materiale. Men det eneste som er helt sikkert er at den er ikke komplett. Listen bør kunne utbygges videre, med opplysninger om tidsrom som motorene ble produsert, om det var bensin eller diesel, hvor mange sylindre og hestekrefter, osv. Foreløpig vil jeg være svært takknemlig hvis interesserte lesere kan ha glede av listen - og helst melde tilbake med opplysninger, korreksjoner og hva man ellers måtte finne ...... Etter hvert som nye data kommer inn skal jeg gjøre mitt beste for å oppdatere listen. NORSKE MOTORFABRIKKER 1. AKSELVOLD Konrad Akselvold, Midsund 2. AKTIV Motorfabrikken ‘Aktiv’, Haugesund 3. ALBIN Bjerknes & Co. A/S, Oslo 4. ALDA Alda Motorfabrikk, Hundvåg, Stavanger 5. ARCTANDRIA Nordland 6. ASKØY Askøy slip- og motorverksted, Bergen 7. ATLANTA A/S Atlanta Motorfabrikk, Oslo 8. B.K. Brødrene Klemsdal A/S, Fredrikstad 9. B.M.V Bergens Mekaniske Verksteder A/S, Bergen 10. B.S. Bentsen & Sjøholt, Tennfjord 11. B.Ø. Øveråsen Motorfabrikk & Mek.verksted, Gjøvik 12. BANG Jens Bangs mek. Verksted, Molde 13. BJØRN A/S Stokmarknes mek verksted, Stokmarknes 14. BJØRNEN Mandal slip, motor og mek. verksted, Mandal 15. BJØRNSUND Bjørnsund slip og mek. verksted, Nordre Bjørnsund 16. BLOKKEN Blokkens Skibsverft & Mek. verksted, Blokken 17. BRUNVOLL Brødr. Brunvoll Motorfabrikk, Molde 18. BRÅTHEN E. Bråthen motorverksted, Tromsø 19. BUØY Jens Torgersens mek. Verksted, Stavanger 20. BØNES Stokmarknes mek.verksted A/S, Stokmarknes 21. BØRR Andersen mek.Verksted, Tromsø 22. CONCORD Folkvord & Jensen, Stavanger 23. DAHL Ferdinand Dahl Motorfabrikk, Molde 24. DAHL Eldøens mek.verksted, Stord 25. DAHLBERG Kristoffer Dahlberg, Hemnesberget 26. DAHM C. Dahm, Bergen 27. DAN Isidor Nielsen mek.verksted, Trondheim 28. DANETTE Isidor Nielsen mek.verksted, Trondheim 29. DELVIN Halås motorverksted, Kristiansund 30. DJERV Horten motorverksted, Horten 31. E.C.S Edv. Christensen & Sønner, Brevik 32. EB Ed. Bråthens motorverksted, Tennfjord 33. EIDE Havnvik mek verksted, Hamnvik 34. ELEFANT A/S Tenfjords slip og maskinverksted, Tennfjord 35. EUREKA Oslo / Akershus 36. EVA H.P. Andersen & Co mek.værksted og Jernstøberi, Oslo 37. EVA Ole Wejseth, Bergen 38. F.M. Fredrikstad motorverksted A/S, Fredrikstad 39. FAGERLAND Sævelandsvik slip og mek.verksted, Sævelandsvik 40. FALKEN Herman Hansen, Kristiansand 41. FART Hj. Henriksen mek.verksted 42. FIKS H. Halvorsen mek verksted, Stavanger 43. FINNØY A/S Nils Finnøy Motorfabrikk, Finnøy i Romsdal 44. FINSNES Finsnes verft og mek verksted, Finsnes 45. FIX Motorfabrikken ‘Fix’, K. Kaspersen, Harstad 46. FJØRTOFT M.E.K. Fjørtoft, Fjørtoft 47. FRAM Cathrinehavns verft og motorfabrik A/S, Bergen 48. FREGEA Fredrikstad Gearfabrik, Fredrikstad 49. FREM Ideal mek. verksted, Fredrikstad 50. FYLLING Hans E. Fylling, Skodje 51. FÆRD, Færd Motorverksted, Gressvik 52. GANGERROLF P. Sannes mek verksted, Ålesund 53. GIDEON Motorfabrikken ‘Gideon’, Rud, Kramper og Jørgensen, Molde 54. GLIMT Karl K. Pedersen, Stavanger 55. GLIMT ‘Glimt’ Motorfabrikk, Kristiansund 56. GREI A. Gulowsen A/S, Oslo 57. GROV Grov mek verksted, Grovfjord 58. HAGAVIK H. Haldorsens motorverksted, Hagavik 59. HEIMDAL A/S Heimdalmotor, Molde 60. HEIN De Forende Motorfabrikker, Bergen 61. HELSETH A/S Helseths Motor & Maskinfabrik, Molde 62. HEROS / (Fønix) Engstrups motorfabrik, Molde 63. HJELSET Hjelset Motorfabrikk, Ålesund 64. HØIVOLD P. Høivold motorverksted, Kristiansand S. 65. HÅHJEM Knut Håjems smie og motorverksted, Roald 66. INDYR Harald Christensen, Inndyr, Nordland 67. JAP (liten luftkjølt bensiner) 68. JARL Buøens slip, motor og dykkerforretning, Stavanger 69. JØTA (liten bensiner) 70. KAMPEN A/S Kampens mek.verksted, Oslo 71. KARM A/S Karmøens mek.verksted, Kopervik 72. KJAP Sølyst slip- og motorverksted, Stavanger 73. KJAPP Selvens slip- og mek.verksted, Selva 74. KLAUSET Klauset motorverksted, Rakvåg i Møre 75. KONKURRENT Bolsønes skibsverft & mek.verksted, Molde 76. KRAFT Christensen & Sønner, Brevik 77. KVIK Fredriksvern Motorverksted A/S, Stavern 78. KVIK Næsset mek verksted, Florø 79. LETTVINT Bergens Fagskole, Bergen 80. LEVAHN Levahn Motor & co, A/S, Oslo 81. LIAAEN A.M. Liaaens Skipsværft og Mek. Verksted, Ålesund 82. LILLEGREI A. Gulowsen A/S, Oslo 83. LOHNE E. Lohnes mek verksted, Bergen 84. LYN Møllerveien mek. verksted, Haugesund 85. MAGNET A/S Maritim, Bestum, Oslo 86. MARNA Mandals Motorfabrik, Mandal 87. MIDNATSOL Andersens mek.verksted, Tromsø 88. MØRE Peder E. Fiskerstrand, Mauseidvåg 89. MØRINGEN Heggens motorfabrik, Kristiansund 90. N.D.M Sandbrogadens mek værksted, Bergen 91. NESSET L. Nesset, mek verksted, Ålesund 92. NIDAROS 93. NOGVA Brødrene Nogva, Longva 94. NORDLENDINGEN Sortlands Aktieverft, Blokken 95. NORDLYS J. Holdhus, motorverksted, Eikelandsosen 96. NORGE Sveggum & Hansen, Rørvik 97. NORGE T. Severeides mek verksted, Rørvik 98. NORMA Norsk Motor AS, Damsgård pr Bergen 99. NORRØNA A/S H.P. Andersen & Co mek. verksted, Oslo 100. NORMO Norsk Motor A/S, Damsgård pr Bergen 101. NYGREI A. Gulowsen A/S, Oslo 102. NØKK N. Bjørnevik, Hundvåg, Stavanger 103. O.M Ormset Motorverksted & Metalstøperi, Aure 104. ODDERØ A/S Odderøens slip & mek.verksted, Kristiansand 105. OFTEDAL Brødr. Oftedals mek. verksted, Sandnes 106. OSLO C. Løvås mek.verksted, Oslo 107. PAN A/S Atlanta, motorfabrik, Oslo 108. PER Mastrevik slip og motorverksted, Austrheim 109. POPULÆR A/S Motoren ‘Populær’, Haugesund 110. PORRO Porro motorfabrik og båtbyggeri, Skien 111. PORS Maskinfabriken ‘Pors’, Porsgrunn 112. PRIMA Joh. Hermansens mek. Verksted, Porsgrunn 113. RAKNEM J. Raknem motorfabrik, Voll 114. RANDESUND Randesund mek verksted, Randesund 115. RAP / RAPP A/S Motoren ‘Rapp’, Oslo 116. RAPID RAPID AS Motorverkstedet Rapid, Florvåg 117. REAL A/S Real Motorfabrikk, Oslo 118. RECORD Lervik mek.verksted A/S, Lervik, Stord 119. RECORD A. Husvæg, Motor- og Sykkelfabrik, Stavanger 120. REFORM Svolvær mek verksted, Svolvær 121. REILSTAD / R.M Reilstad slip og motorverksted, Reilstad, Finnøy 122. REKORD Ole Synnes mek.verksted, Ålesund 123. RIVAL Rørvik mek veksted, Rørvik 124. ROALD Egersund mek.verksted, Egersund 125. ROGALAND Reilstad slip og motorverksted, Reilstad, Finnøy 126. ROLLO Motorfabrikken ‘Rollo’, Halden 127. ROMSDAL Chr. Stenså, Molde 128. RØED Kabelvåg mek verksted, Kabelvåg 129. SABB Damsgård Motorfabrik A/S, Bergen 130. SAMSON Brødr. Ellefsen, Ålesund 131. SANDNES Sandselvens slip og motorverksted A/S, Masfjorden 132. SELVA Selven Slip og mek.verksted, Selva 133. SKJÆRHALDEN Skjærhaldens mek verksted, Skjærhollen 134. SKUDE Skudenes mek.verksted, Skudeneshavn 135. SLEIPNER Sleipner Motorfabrik A/S, Fredrikstad 136. SMART A/S Edv. Kristensens Sønner, Sætre, Skien 137. SMART Østfold maskinverksted, Fredrikstad 138. SNØGG Nils Bjørnevik, motorfabrikk, Hundvåg Stavanger 139. SOLBERG ??? , Sandnes 140. SOLID L. Sørensen mek.verksted, Stavanger 141. SOLID M. Pedersen Stenberg, Stord 142. STABIL Brødr. Christensen, Oslo 143. STANDARD AS Fredrikstad motorverksted, Fredrikstad 144. STATT / STATTO Ålesunds motor- og maskinfabrik, Ålesund 145. STELLA Rosenberg mek.verksted, Stavanger 146. STERK Nabbetorp Mek. Verksted, Fredrikstad 147. STORD Lervik Mek.verksted A/S, Stord 148. STÆRKODDER Sterkodder mek.verksted, Kristiansund 149. SØLYST Sølyst slip og motorverksted, Stavanger 150. TENFJORD Johan Tenfjords mek.verksted, Tennfjord 151. THOR (Fix) Vallø mek verksted, Vallø 152. THUNE 153. TIGER Harald Kristensen, Inndyr 154. TJOMSLAND O. Tjomsland motorfabrik, Høllen i Søgne 155. TOLL Eilert Evertsens mek verksted, Stavanger 156. TRIM Nabbetorp mek verksted, Fredrikstad 157. TROLLHÆTTA Tromsø Skibsverkft, Troms 158. TRUMS Tromsø motorverksted, Tromsø 159. TRYG De Forende Motorfabrikker AS, Bergen 160. TRYG Flekkefjord slip og maskinverksted, Flekkefjord 161. TRYG Florø mek.verksted, Florø 162. TRYG Tenfjord mek.verksted, Tennfjord 163. TRYGG Florvåg mek.verksted, Ålesund 164. TRYGG Oppland 165. TUVNES Tuvnes mek verksted, Sør-Frøya, Sør Trøndelag 166. ULLENSVANG 167. ULSTEIN Ulstein mek.verksted, Ulsteinvik 168. UNION De Forenede Motorfabrikker AS, Bergen 169. VADSET K. Vadset, Grensegaten 10, Ålesund 170. VAGTMANN Jørgensen & Lerstad, Ålesund 171. VALDER Årthun mek verksted, Sandnessjøen 172. VERDANDI Hillevåg mek.verksted, Hillevåg, Stavanger 173. VESTKYSTEN Søndenfjeldske motor- & mek.verksted, Kristiansand 174. VESTSMØL Vestsmølens slip og motorverksted, Vestsmøla 175. WICHMANN Wichmann motorfabrikk, Rubbestadneset 176. VICTOR Florø mek.verksted, Florø 177. VOLDA A/S Voldens mek. Verksted, Volda 178. Ø.M. Øveråsen Motorfabrik & Mek.verksted, Gjøvik 179. ØLVAR Brødr. Gilbergs mek.verksted, Steinkjer 180. ÅRTHUN Årthun mek.verksted, Sandnessjøen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Krapyl Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 JAp var vel egentlig engelske motorer. Fantes i hoper og horder i alt fra sementblandere via båter til speedwaysykler. JØTA? Mener du Göta? http://hem.passagen.se/gotaosby/frames.htm Lages enda for spesiellt interesserte. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 JØTA? Mener du Göta? Hei, takk for kommentarene. Nei, jeg mener Jøta - men jeg reagerte på samme måte som deg første gangen jeg så navnet. Jeg er også oppmerksom på den svenske Gøta, men det er en helt annen motor. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JanS/EIR Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Min far hadde en Alda fra Hundvågen i ei åpen snekke, fra ca 1952 . Den hadde oljepumpe med manometervisning av oljetrykket, uvanlig på den tiden, de fleste hadde vekesmøring eller mekaniske dryppsmøringsapparater. Om den var av de meste vellykkede kontruksjoner kan jeg ikke si, den var i alle fall nøye på tennpluggen og at magneten var helt ok. Men den tuslet og gikk i mange mange år i daglig bruk. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
nils audun bjørnevik Svart 17.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2006 ALDA MOTORFABRIKK, 4085 Hundvåg, Stavanger. Etablert ca1930 avviklet ca1960. Motorfabrikken produserte bensinmotorer i forskjelige størrelse: 5 HK, 8-10 HK, 10-13HK. Alda Motorfabrikk var en videreføring av N.BJØRNEVIK MOTORVERKSTED, Stavanger etablert 1916. Denne fabrikken produserte semidiselmototrer avmerket SNØGG, i ulike størrelser fra 5-12 HK. Fabrikkeier og motorkonstruktør (SNØGG,ALDA og NØKK) var Nils Bjørnevik, født i Finnås på Bømlo 1890. Død i Stavanger 1979. Bjørnevik hadde sin praktiske og motortekniske grunnutdanning fra WICKMANN MOTORFABRIKK, Rubbestadneset, Bømlo. Han var kjent som en meget dyktig fagmann og fremragende motorkonstruktør. SNØGG motorene ble det bygget ca 1000 stk av. Aldamotorene ble produsert i et antall mellom 3000 og 4000. Mesteparten av motorene ble solgt til fiskeriene i nord -Norge, men ellers over hele Norge. Også til utlandet ble det solgt noen motorer. Den 2-cylindrede utgaven av Alda 10-13 HK, var en liten revolusjon da den ble lansert på 1950 -tallet. Motoren var ulik alle andre motorer på den tiden ved at den hadde svinghjulet innebygd i akterkant av motorblokken. Svinghjulet hadde en trippel- funksjon ved at det også tjente start- og kobblingsfunksjoner. Alt dette i lukket kammer for kontinuerlig oljebad. Motoren hadde justerbart oljetrykk og manometerkontroll. Dessuten vannkjølerfunksjon for smøreolje, vanntette lagre og knastaksling med kulelageroppheng. Motoren ble produsert i serie på kun 30 stk. fordi fabrikken gikk til avikling på slutten av 1950- tallet. Nils Bjørnevik's aller siste oppfinnelse var en liten luftkjølt motor på 2.5HK for småbåter og stasjonert bruk. Denne motoren - som fikk navnet NØKK - ble kun produsert i en serie på 25-30 stk. ved inngangen til 1960- tallet. Deretter ble ALDA MOTORFABRIKK aviklet og leid ut til SIGVALD BERGESEN SKIPSREDERI, Stavanger. Fabrikken ble solgt i 1968. N.A.B. Spørsmål til tlf 51549673 eller 48186157. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 24.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2007 Det var en imponerende liste over motorer. Nr. 164 på listen Trygg, ble produsert av Øveråsen på Gjøvik, som du har på listen. Men, de solgte under begge navnene. Øveråsen var forøvrig også produsent av Simplexforgasseren, som ble brukt til mange store ensylindrede motorer. Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Viljen Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Hei på dere. Det er snakk om gamle motorer og da ønsker jeg å benytte anledningentil å stille et spørsmål , jeg er medlem av et kystlag og vi har fått tak i en båt 16/17 fot som det har stått en 4 HK Jap ombord. Nå ønsker vi å sette båten tilbake i så orginal stand som mulig, og da lurer jeg på om noen vet om en slik motor som står. Vi trenger også propell utstyr. dette kan kansje forveksles men en anonnse men håper ingen misforstår Vi driver sånn smått og samler inn en del av disse gamle ærverdigge motorene, med god lyd i..... Viljen Redigert 25.Oktober.2007 av Viljen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 (redigert) Jeg eide selv på midten av 70-tallet en sørlandssnekke med 1syl. Alda. Både båt og motor var nokså tilårskommen, men etter oppussing og med ny grønn kalesje over hele båten dro vi med unger og katte fra Stord til Bergen hvor vi møtte båtvenner og dro sørover igjen hvor til slutt havnet i Stavanger. Der var jeg faktisk inne på et verksted som hadde deler til Alda og fikk mange gode råd. Vi hadde planer om gå helt til Sørlandet med våre noe høyst tvilsomme farekoster, men heldigvis var været verre enn forstanden, for det regnet stort sett hele tiden så vi returnerte tilbake til Stord. Men Aldaen ruslet og gikk, jeg mener at tenningen var på topp og ikke noen grader før topp som var vanlig på Marna og andre bensinmotorer. Redigert 25.Oktober.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Hei Viljen! Hvorvidt JAP er en ærverdig motor kan saktens diskuteres. Kan vel nærmest sammenlignes med dagens Briggs& Stratton som finnes på bl.a. plenklippere etc. Dette var en engelsk luftavkjølt stasjonærmotor du like godt kunne finne på en betongblander, eller annen maskindreven teknisk innretning, som i en båt. De ble ofte benyttet på ombygde robåter siden turtallet var såpass høyt at små propellere var tilstrekkelig. Dermed krevdes det ikke større ombygging av stilken på båten. Disse motoren var som regel utstyrt med direkte aksling og ikke utstyrt med gearbokser. Skal vel egentlig godt gjøres at ikke det finnes noen eksemplarer igjen av disse, selv om det begynner å bli mange år siden disse var vanlige. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 1.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2007 Hei Jeg har tatt vare på en 14,5 fots liten båt med en jap motor. Båten skal være hjemmelagsd på ei øy i Meløy under krigen, synes det er for ille at slikt blir kastet. Motoren sviver fint rundt, men har ikke tatt sjansen på å starte den i båten på land. Leste her inne en plass at det kan riste sund, og denne har stått på land i rundt 20 år så den er godt tørket. noen som vet hvor jeg kan finne mer informasjon om denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Selco 16-90 Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Henviser til innlegg av Nils Audun Bjørnevik: Rosenberg mek.verksted, Stavanger lagde en gang noen motorer som ble kalt STELLA. Disse motorene var i starten plaget med ujevn gange og etterlot seg mye røyk/eksos. Kundene klaget til stor fortvilelse for fabrikken`s ledelse, som var rådville. En vakker dag i året 1910 konsulterte fabrikken Nils Bjørnevik for å høre hans mening om problemet. Nils Bjørnevik (1890-1979) var på dette tidspunkt en annerkjent og respektert motorfagmann, utdannet ved Wickmann motorfabrikk på Bømlo. Bjørnevik`s konklusjon var klar` Han mente motorene måtte få en helt ny toppkonstruksjon. Det ble Nils Bjørnevik som konstruerte den nye toppen til STELLA motorene. Utprøving med ny topp ga overbevisende resultater. Motorene var ikke til å kjenne igjen` fri for eksos og jevn gange på alle turtall ble resultatet. Fabrikkens ledesle var storfornøyd og sendte umiddelbart brev til alle sine kunder om at de kunne demontere den gamle toppen og sende den i retur til fabrikken. Tilbake fikk kundene tilsendt helt ny topp etter Nils Bjørnevik`s konstruksjon. Det berget Rosenbergs navn og motorproduksjon den gang, og i årene videre så lenge de produserte motorer. Mesteparten av Rosenberg`s velkjente historie handler mest om skipsbygging. Men et avsnitt av Rosenberg`s lange bedriftshistorie handler også om STELLA motorene og fagmannen/konstruktøren Nils Bjørnevik som kom fabrikken til unsetning på et kritisk tidspunkt av Rosenberg`s motorproduksjonshistorie. Mvh Lars Rune Bjørnevik. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 9.November.2010 Link til dette innlegget Svart 9.November.2010 Hei! Jeg var med på å slite ut to slike 4hk Briggs&Stratton luftkjølte bensinmotorer i mine gutte-/tidlige ungdomsdager. En to-og-en-halv-roms, opprinnelig robåt, men med ettermontert "gresklippermotor" og vridbart propellanlegg var i 14-15 år BÅTEN vår. Farkosten gjorde anslagsvis 5 knop på full rulle med et par personer ombord. Motoren kunne riktignok være litt smågretten å få start på av og til, men når den først - etter litt lokk og lur - kom i gang, putra den trofast i dorgefart i lange tider på "et par kopper" bensin. Sitér dette innlegget Link to post
oas Svart 10.November.2010 Link til dette innlegget Svart 10.November.2010 Hadde en gang i verden en 5hk Alda nydelig motor med vakker gange. måtte nesten åpne lokket på motorkassen for å se om den gikk Hadde innebygd magnet og trykksmøring ca 1950modell. Gjett om jeg har angret mange ganger på at jeg solgte den motoren Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Gammel tråd, men nå er det lokale krefter i gang her på Hundvåg som har tatt vare på og restaurert flere modeller av disse Alda motorene, og det er også i emning en hjemmeside om dem : https://www.alda-motorfabrikk.no/ Siden er under utvikling, men det står da litt allerede. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 En god mann, som gjør en fantastisk jobb med disse motorene. Og ikke minst en viktig jobb, med tanke på bevaring av motorene og historien om Alda for ettertiden😀👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 En utrolig liste du har satt opp @Poseidon Flott at det finnes noen som tar vare på denne unike kultur og konstruktørarven Har ikke sett denne tråden før nå og må si at dette varmet Skal vi ikke være litt stolte over de glupe hodene som har konstruert og de dyktige fagfolka som har produsert Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 dieselfan skrev 57 minutter siden: Skal vi ikke være litt stolte over de glupe hodene som har konstruert og de dyktige fagfolka som har produsert Absolutt! Hadde selv en bestefar (og de fleste grandonklene på den siden) som jobbet på Wichmann, stort sett hele arbeidslivet sitt. Helt utrolig hva Bestefar kunne om mekanikk, metaller, legeringer (og disses ulike egenskaper), motorer og mer. Ja, de hadde ting gjerne skrevet ned i bøker (arvet ei velbrukt bok av ham som tar for seg blant annet egenskapene til ulike legeringer), men det meste hadde de i hodet og i hendene. Bestefars gamle 4 hk Rubb ble brukt som modell for yrkesskolen på Rubbestadneset, elevene produserte nye slike i en årrekke (som takk for donasjonen fikk Bestefar en 5-9 Sabb til å ha i båten sin). Synes derfor det er ekstra interessant med dette prosjektet med Alda-motorene da Nils Bjørnevik og Bestefar jobbet samme bedrift. Han på Hundvåg har for øvrig tatt vare på en hel del trebåter i tillegg til motorene han driver med, en god mann med mange fine prosjekter😊 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Når det gjelder ALDA-motorene så har min gode venn Eivind Brimsøe gjort en fenomenal jobb med å fullrestaurere flere, med mål om å ha hele serien komplett. I tillegg til det praktiske har han samlet historikk og dokumentasjon i mange varianter - og alt dette presenterer han på en gjennomarbeidet hjemmeside. alda motorfabrikk | nettside om båtmotor (alda-motorfabrikk.no) Den siden anbefales for alle med interesse for gamle motorer! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.