KimSan Startet 26.Mai.2008 Del på Facebook Startet 26.Mai.2008 (redigert) Jeg tenkte det var tid for å restaurere den gamle jollen til far som har henget på carport-veggen i all tid. Den ble flittig brukt, ofte ved havet utenfor stavern, av far da han var ung. Men siden har den vært lagret og forfalt. Jeg trenger derfor å skaffe noen nye deler som er råtnet, men som jeg ikke klarer å finne. Startet dermed denne tråden i håp om at dere båtguruer kanskje kan hjelpe, og legger inn litt om det lille prosjektet samtidig. Ikke store båten å skryte av, og sikkert ikke noe spennende å se på for andre, men litt jobb blir det altids... Dette var utgangspunktet: En del skraper som må sparkles, før topcoat skal lakkeres Han måtte selvfølgelig male den GUL!!! Disse skal pusses og males HVITE Redigert 26.Mai.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Så ble hele båten ribbet for utstyr. Dermet ble den pusset helt ned til grunnen, sparklet, pusset, før den ble stuet inn i garagen for å lakkeres. Lakkerte først ett grunningstrøk med "jotun, antipest" før mange strøk med "jotun, hardtop". Etter lakkeringen av skrog og dekk, og etter montering av noe utstyr, ble resultatet slik: De sorte "lokkene" skal pusses sorte igjen Her har jeg kjøpt nye fine hvite nylonremmer. Og gulfargen er borte Bildene er litt kornete, men lakken er egentlig blank. Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Så nå har jeg kommet til poenget Jeg klarer ikke få tak i slik gummi. Dette er pakingen til skjølen, og vaieren til masten. Det er to gummilag med tråd mellom. Har INGEN ANELSE hvor jeg kan få tak i noe slikt, så håper noen kan hjelpe meg. For uten får vi en fin fontene Jeg må også få tak i slike lensepropper. Burde være standard og lett å få tak i, men finner bare avlange. Takk for all hjelp!!! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Hej KimSan det var ett kult objekt.......er det en Roland eller Henriksen jolle? dine genomföringer er helt sikkert Holt-Allen.....tror du får tag i desse även idag... fann en side med litt jolle-grejjer... http://www.baths.se http://www.holtperformance.com/ Redigert 26.Mai.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Hei! Jeg har akkurat solgt min e-jolle. Veldig kjekk båt De leppene til kjølkassen får du kjøpt direkte fra Finessa. www.finessa.se (byttet de selv) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
KimSan Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 (redigert) Takker og bukker. Her var det mye spennende utstyr. De hadde mange forskjellige gjennomføringer, men desverre bare med to skruer. Kanskje hvis jeg ringer dem kan de få tak i noe? Hadde imidlertid aldri hørt om "Holt-Allen" (er relativt fersk), men når jeg titta litt nærmere på gjennomføringen var navnet trykt med store blokkbokstaver, ser det jo nesten på bildet óg . Ang de leppene, "Seilaren", så var de var ikke oppført på siden til Finessa. Er det bare å ringe, så sender dem de fra sverrige, eller finnes en importør i Norge som du snakket med? Dette er forresten en Henriksens jolle, noen kommentarer?; Redigert 27.Mai.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Dette er forresten en Henriksens jolle, noen kommentarer?; Har själv hafte en Henriksen E-jolle....för ca 35 år sedan men kände ikke riktigt igen din.....det cirkelformade hålet i dekket däremot hålet i centerbordet...... sen hade jag även en Calmar E-jolle ! min förste Optimist var oxo Henriksen......navnskilten har jag kvar fra den båten!...o gissa vad som står på den??.... - GUNGA DIN - Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hum. Jeg trodde jeg fant dem på nettet, men ble litt i tvil nå. Jeg kjøpte også en ny mastefot. Den har jeg stående enda.... (Selges billig... ) Uansett ringte jeg og snakket med en hyggelig svensk dame i telefonen, så kom alt i posten noen uker senere. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
KimSan Svart 27.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 (redigert) min förste Optimist var oxo Henriksen......navnskilten har jag kvar fra den båten!...o gissa vad som står på den??....- GUNGA DIN - Om jeg tenker meg om ligger det en gammel (og morken) optimist under hytten i stavern (har sikkert ligget der siden e-jollen ble kjøpt) Mon tro hva slags sort det er... får titte neste gang jeg er der Hadde ikke du og det sirkelformete hullet ved masten? -er til en vaier, men ikke vet jeg hva/hvor den skal -vi får sjå om han far husker hvordan den skal rigges, etter 25-30 lange år... Men dere, nå som dere kom med noen nye begreper, fant jeg til slutt denne nettbutikken i storbritannia, hvor de både har holt-allen gjennomføringer OG gummilepper til ei ok-pris. Er jo litt kjederlig at det ikke er nærmere, men hva synes dere? http://www.sailboats.co.uk/ProductInfo.asp...;InventoryKey=0 http://www.sailboats.co.uk/ProductInfo.asp...;InventoryKey=0 Men mastefot??? hva mener du nå? (er både grønn og gul) Redigert 27.Mai.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Om jeg tenker meg om ligger det en gammel (og morken) optimist under hytten i stavern (har sikkert ligget der siden e-jollen ble kjøpt) Mon tro hva slags sort det er... får titte neste gang jeg er der Står det S 1338 infrest i 'kjölplankan' så er jag spekulant Hadde ikke du og det sirkelformete hullet ved masten? -er til en vaier, men ikke vet jeg hva/hvor den skal -vi får sjå om han far husker hvordan den skal rigges, etter 25-30 lange år... Jo kansje men jag husker ikke det er 35 år sedan........ det jag tror den går til er bomnedhalen....... Men dere, nå som dere kom med noen nye begreper, fant jeg til slutt denne nettbutikken i storbritannia, hvor de både har holt-allen gjennomføringer OG gummilepper til ei ok-pris. Er jo litt kjederlig at det ikke er nærmere, men hva synes dere?http://www.sailboats.co.uk/ProductInfo.asp...;InventoryKey=0 http://www.sailboats.co.uk/ProductInfo.asp...;InventoryKey=0 vilken tur du har...de tillverkas fortfarande! googlade lite på Henriksens Jollevaerft med det virker nedlagt.......lurer på hur länge de höll på? Men mastefot??? hva mener du nå? (er både grønn og gul) Mastfoten er den rustfri ringen lengst ner i bunn.....med 2 muttrer..så att du kan trimme masten lutning ringen har en liten 'U' (opponervent) sveiset i ringen.... o på masten längst ner en liten tapp som stikker ut.... masten stoppes i med tappen i dette lille U-et....sen vrider du masten tils bommen står akterut....då låser denne tappen masten så att du ikke tapper masten om du kapsejser ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilaren Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Mastfoten er den foten masten står oppi. Kom forresten på at min "sjef" driver en egen butikk på hobbybasis; www.jolleutstyr.no Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
KimSan Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 (redigert) googlade lite på Henriksens Jollevaerft med det virker nedlagt.......lurer på hur länge de höll på? låser denne tappen masten så att du ikke tapper masten om du kapsejser ! Har prøvd å finne ut det selv, men ser dårlig ut. Kan forsovet ha fortsatt under annet navn, etter evn en konkursredning eller noe i den dur. Trodde denne foten var mer eller mindre formet helt fast i glassfiberen, men så feil kan man ta. Hadde forøverig mast og bom montert forrige uke, men før vidre montering må disse plukkes frahverandre, slipes og lakkeres først. Så en ikke tapper masten OM jeg kappseiler? - du mener NÅR jeg kappseiler Men, ett spørsmål. Jeg må skaffe aluminiumsnagler som holder til slikt bruk. Jeg var innom den lokale jernvareforetningen, og de hadde ikke aluminiumsnagler de mente passet til dette bruket. Spesiellt fordi de er lagd med standard stålspiker. Finnes det aluminiumsnagler med syrefast spiker i? Env hvor? -Når det er omtrent halve båten som sitter fast med nagler, så er det fint om det holder i lengden ;) Redigert 28.Mai.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Men, ett spørsmål. Jeg må skaffe aluminiumsnagler som holder til slikt bruk. .............. Monell er det som användes idag, det har de fleste båtutstyrsforettninger... dom er starke o håller.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SandAnker Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Hadde en e-jolle for mange år siden, syns faktisk det var morsommere og benytte den, en og bruke en 8 fots with jolle jeg haqdde med 9,9 hk..... Etter at du har pusset denne opp ser den jo helt strøken ut, lykke til videre Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 .................syns faktisk det var morsommere og benytte den, husker när vi lärde oss o slå runt utan att få en droppe vann i båten eller bli våte själva....det var tider! tror ikke jag skall pröve nu 35 år senare........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SandAnker Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 HUsker jeg syns det var kjempe gøy og presse den opp i mot kullseilingsgrensen, og holde den der for til slutt og ta en rask dukkert :lol: :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Spesiellt fordi de er lagd med standard stålspiker. Finnes det aluminiumsnagler med syrefast spiker i? Env hvor? - Bank ut spikeren med en liten dor. Så blir de liggende i bunnen av masta og kan kanskje plukkes ut ved hjelp av en magnet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Bank ut spikeren med en liten dor. Så blir de liggende i bunnen av masta og kan kanskje plukkes ut ved hjelp av en magnet. Bank hårt....så att den kommer hele vegen ned ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Hva er dette?? Er bildet henter fra en vedstabel? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 vedtabel o vedstabel....trur det er Oregonpine... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Jeg hadde ikke sett bildene som stod i begynnelsen av tråden. At det var en tremast slo meg ikke idet hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 (redigert) Hva er dette?? Er bildet henter fra en vedstabel? Kremt! det du refererer til som en vedstabel, er tilfeldigvis den fine og lekkre masten og bommen min!!! For ordenens skyld har jeg for 10 min siden vært å handlet olje til masten, og HVIT "maling" til den orange sjølen og roret. Hadde jo vært litt tøft med gul båt og orange ror, da (men det holder kanskje allerede med vår signalgul bil og motorbåt!?) Redigert 28.Mai.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 (redigert) Nå har jeg og vært en tur i butikken for å kjøpe "monell" nagler. De er sikkert kjempefine, de, det skal jeg ikke si noe i mot, men 65 KR FOR 10 STK??? For å klargjøre båten trenger jeg 85 nagler, regnestykket sier seg selv... Jeg tar meg dessverre ikke råd til å betale 550 kr i poppnagler til en slik båt. Nei, det får bli de aluminiumsnaglene vi allerede har. Det var aluminiumsnagler som satt i båten originalt, og selvfølgelig irrer det, men selv etter 40 år sitter de som bare det. -Så får jeg vel heller bytte dem om en fem års tid Nei, ut å jobbe! Redigert 28.Mai.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Da er jeg enderlig ferdig med selve båten. Akkurat nå er den snudd på hodet, så ikke mye er å se. Uansett, varene fra storbritannia kom på fredag: Her har jeg brukt disse monellnaglene som "Gunga Din" anbefalte, siden disse vil "ligge" konstant i vannet, i motsetning til naglene på dekk. Da er det "bare" en del arbeid igjen med ror, skjøl, mast og bom. noe skal lakeres, og noe skal males. I dag skal jeg imidlertid begynne på å lage en tralle/henger til båten. Jeg har noen gamle stål-stilas rør som jeg skal bruke. Eneste som blir spennende å finne ut er om hjulene jeg har liggenes holder En liten skisse for hva jeg tenker meg: Takk for hjelpen jeg har fått Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Ikke at det egentlig er veldig interessant, men slik ble i allefall båthengeren/trallen. Nå mangler jeg bare nesehjulet og skumgummi (istede for hånkle) på rørene, så er den ferdig. Gamle hjul, og stilasrør fra mormor - da sparte jeg fort 4000,- i dag, da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.