Seilaren Svart 1.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2008 Skal si det går unna... Jobber du hele dagen? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Svart 2.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2008 Hun blir ju som ny..... vad har du lakket med.....er det ny gelcoat? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KimSan Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Blir litt jobbing om dagene, ja. Har fremdeles håpet til å få den på sjøen på søndag. En kan jo håpe ;) Ellers så er den pusset helt ned, lakkert 1 lag med "Jotun antipest" grunning, før 3-4 lag med "Jotun hard top" (top coat). Begge produktene er tokomponent. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Det ser i hvertfall utrolig bra ut, er imponert jeg Sitér dette innlegget Link to post
KimSan Svart 7.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2008 Takk takk. Om ikke noe går fryktelig galt, blir det sjøsetting i morgen. (må jobbe i dag ) I mellomtiden er sjøl og ror lakkert hvite, og mast og bom pusset og lakkert med klarlakk. Her ferdig rigget (glemte å sette på ror), hvor det eneste som gjenstår er gummipakning v/mast. Jeg gleder meg! Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Jeg gleder meg! Og det har du all grunn til. Men en ting: Det ser ut som om du ikke har fått heist seilet helt opp. Bommen skal peke litt oppover når du ikke har press i seilet. Masten er ganske fleksibel, så den vil bøye såpass mye akterover når du skjøter inn for kryss at bommen blir liggende på le hjørne. Når alt er slakt, vil også halsen bli dratt et godt sykke vekk fra bom og mast av resten av seilet. Hvis jeg husker riktig, så skal det være et stykke wire i den enden av fallet. Denne har "krimpet" på en hylse, som skal hektes fast i et beslag i mastetoppen og det er dette som skal holde seilet oppe, og ikke kryssholtet nederst på masten; det er der bare for å ha et sted å gjøre av resten av fallet. Lykke til! Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seilaren Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Helt rett det xtian Nyere båter har bare en blokk nede, og fallet går opp igjen som en flaggline. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Svart 8.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2008 Hvis jeg husker riktig,........ Christian 8-) jeg husker samme........så det er riktigt, men ikke sikker på om det var så på dom förste E-jollarna Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KimSan Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Ja, det er helt riktig at seilet ikke var heiset helt opp på bildene. Det var det heller ikke under den første seilturen vår på søndag har noen mobilbilder fra søndag jeg kan dele. Jeg seilte til bjerkøya, og faren min hjem på kvelden. Han fikk koseturen siden alle de andre båtene var borte, og hekkbølgene forsvunnet. Har aldri sett far smile og kose seg så mye før. Etter 20 år er nok seilehobyen vekket til livet igjen!!! (nå deltar han riktignok på ferderseilasen hvert år, men er ikke helt det samme) Dette er bare av han far på vei hjem. Ikke veldig mye som skjer, relativt lite vind. (jeg kjørte da gh'en) Når derimot jeg skulle ut på morgenen (ca klokken 12.00) var det FULT kaos. Båter i alle retninger uten noe hensyn til vikeplikt og at det er DE som har kontroll og styring. Enkelte ganger var det ikke langt unna at jeg kunne gripe fatt i båter i stor fart forbi meg med hendene (kan ikke si med sikkerhet, men kan tippe rundt 3 meter unna, ikke alltid akkurat behagelig...). Óg det endte opp med at jeg gav klar beskjed til en av de som jeg faktisk fikk "huket tak i". (om de faktisk forstod til slutt, vet jeg ikke...) Det toppet seg da en 30-40' princess krysset kursen min rett foran meg i full fart, så jeg fikk hekkbølger som ikke liknet grisen. Det endte opp med at hele båten var under vann i et øyeblikk, og jeg hadde vann opp til livet. Det værste er at disse faktisk ikke vet bedre!!! Men du verden så godt båten tar bølgene! De eneste gangene en båten får problemer er når en slår, du mister fart, og bølgene kan få tak. Var uheldig med ett av slagene mine, og fikk brått en skarp bølge skrått fra babord, tok tak i snuten, og dro den helt rund. Endte med en kurs nesten stikk motsatt av min opprinnelige Og du verden så morsomt det var!!! Sitter bare å venter på neste gang jeg får sjansen til en tur, selv når båten nettopp er dratt på land Nå har jeg sittet inne å lest en stund, og hadde min siste eksamen (muntlig) på skolen jeg går/gikk på nå i dag. Så da var det ut å seile igjen. Men det var relativt skuffende, siden vinden løyet idet jeg kom utpå sjøen... Endte med at jeg seilet mer eller mindre uten sjøl, og med roret flytende i vannoverflaten. Så det positive er at jeg bedre lærte båten å kjenne (noe det var vanskelig i bølge og båt-kaoset) Og så fikk jeg kjenne litt på de små forandringene som fikk store følger for fart og ytelse for båten. Nei, nå er det nok plapring, da har jeg fått liret av meg det meste Og tusen takk for all help jeg har fått! (ta det til dere) Redigert 12.Juni.2008 av KimSan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.