zooper Startet 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2008 Jeg har nylig kjøpt Nidelv 24 snekke fra 1978 med en Yanmar diesel. Fra tid til annen opplever jeg følgende problem når jeg skal starte: Jeg gløder til lyset slukker og vrir om tenningen - ingen ting skjer, ittno, nothing, nada - ikke et tegn til liv, ikke et tikk, ingen ting. Jeg prøver tenningen flere ganger på rad, og plutselig starter den lett som bare det. Dette skjer uansett om jeg starter fra startbatteriet (1 stk), fra forbruksbatteriene (2stk), eller fra samtlige batterier. Det skjer selv om batteriene nylig har fått lade etter en skikkelig godtur. Det skjer selv om jeg har forsøkt å gløde litt lenger enn vanlig... og noen ganger skjer det ikke i det hele tatt. Noen ganger starter den på første forsøk, noen ganger på n'te. Det virker ikke som om det utgjør noen forskjell om jeg lar det gå litt tid mellom hver gang jeg forsøker å vri om tenningen, eller om jeg vrir om med en gang. Det skjer derimot sjelden (aldri?) når motoren er varm. Jeg klarer ikke å se noe mønster her. Selger gjorde meg oppmerksom på problemet og mente det kunne skyldes dårlig kontakt, og at han pleide å vri tenningen til han fikk kontakt, og dernest gløde før han vred om tenningen på nytt. Batteriene er i følge selger nye i 2007. Jeg sjekket derimot batterine for første gang for noen dager siden og fant at startbatteriet hadde lite veske (forbruksbatteriene var ok). Har fylt på nytt batterivann, men kan ikke se at dette har påvirket noe som helst. Voltmeteret viser godt over 12 V etter at batteriene har fått hvile og drøye 14 når de lader, uavhengig av hvilket valg jeg har satt batteribryteren til. Jeg har et multimeter fra Biltema, men er definitivt et strømanalfabet. Til tross for mye lesing i dette forumet, maritime og automotivbøker om strøm, og andre kilder, så fatter jeg ikke bæret. Jeg tror ikke det finnes noen teskjed liten nok til at jeg kan mates i små nok posjoner til at jeg kan forstå meg på dette... men jeg gir dere herved utfordringen Er det noe galt med starteren? batteriet? kontakt i selve bryteren? Eller sitter feilen rett og slett et sted mellom førerstetet og rattet? I små teskjedposjoner, hvordan finner jeg ut av hvor feilen sitter, og hvordan retter jeg den? Jeg setter pris på alle forsøk på å hjelpe... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) Opplevde noe av det samme en gang uten egentlig å skjønne fælt mye. Satte i gang et sirkus uten like med feilsøking uten hell. Til slutt viste det seg at feilen lå i den ene batteriskoen / kabelskoen som var sprekkt. Byttet og alt ok. Lykke til med videre feilsøking. Redigert 26.Mai.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) Du får måle om du får spenning på innslagsrelèet til starteren. Får du ikke det, får du måle deg videre fram mot nøkkelbryteren din. Kan lønne seg å pusse over alle kontaktene dersom du har problemer bare en gang i blant. Dersom du har spenning på innslagsrelèet, ligger nok feilen i dette. Da får du demontere starteren og levere den til viklerverksted eller lignende. Redigert 26.Mai.2008 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Litt vanskelig å si uten kjennskap til motoren men jeg ville nok lett etter løse ledninger eller kabelsko rundt tenningslåsen. Om der er en fiks ferdig kabelstokk med multikontakt i ene eller begge ender bør du sjekke de også, dra de fra hverandre og se om de ser rene og pene ut og uten merker etter varmgang. Noen motorer er også koblet til girspaken slik at de ikke skal kunne starte i gir, sjekk at der ikke er noe krøll der. Høres ut som om startmotoren er i orden men at du har et problem i styringen (= de tynne ledningene). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
tom-ass Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Sjekk batteriskoa. Ta dem av og børst polene med stålbørste, smør dem inn med vaselin og skru på polskoene skikkelig. Tipper problemene forsvinner da jeg! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
benq Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Uten å utgi meg for å være noen guru på båt eller bilelektrisk så kan man jo prøve å komme med små innspill.Hadde lignende problem på en påhenger for noen år siden, og det viste seg at det var begynt å eire i tenningslåset. Problemet forsvant etter at låset var skiftet. Du kan jo ta biltema instrumentet ditt og sette det på OHM og prøve å "ohme" kablene, bare for å utelukke dårlig kontakt. Beveg kablene litt mens noen holder instrumentet og leser det av. Sjekk også alle koblinger fra batteri og hele veien fram til starteren, via tenningslåset. Det finnes også en reparatør på boks som du kan spraye rett på koblingene.(personlig ville jeg ha tatt løs alle kablene og gjort rent på flatene) Ellers så vet jeg at det finnes mange dyktige båtelektriske folk her i foraet, så det er jo rart at ingen har svart. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Hører du om innslagsreleet til startmotoren slår inn når du skrur på startbryteren? Jeg hadde et slikt problem med en splitter ny Yanmar for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 tom-ass skrev: Sjekk batteriskoa.Det skader aldri å sjekke batteriskoa men hadde problemet vært der ville vanligvis instrumentpanelet blitt dødt under startforsøkene og jeg forstod det slik at det gjorde det ikke. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Kurt Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 larshans1 skrev: Du får måle om du får spenning på innslagsrelèet til starteren. Får du ikke det, får du måle deg videre fram mot nøkkelbryteren din. Denne fremgangsmåten støttes. Ledningen fra tenningslåset må ikke tas løs fra innslagsreleet når du skal måle dette. Hvis du ikke får spenning på relekontakten bør du først sjekke at ledningen har god kontakt på releet. Er dette OK ville jeg måle mellom gods på starteren og den tykke + kabelen mens noen vrir på startnøkkelen. Her skal det være 12V også når tenningsnøkkelen står i startstilling. Er det det går du direkte til tenningslåset og sjekke om det gir spenning ut på stiften og at forbindelsen til kabelsko og ledning er OK. Ledning må ikke løsnes her heller. Når dette er gjort regner jeg med at du vet hva som er feil. Alle målinger gjøres når starter ikke fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 roaldbj skrev: Hører du om innslagsreleet til startmotoren slår inn når du skrur på startbryteren? Jeg hadde et slikt problem med en splitter ny Yanmar for noen år siden. ikke så mye som et knepp Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Støtter de som mener at du bør sjekke alle strømterminaler, begynn med batteripolene og rengjør skikkelig her. Tenningsbryter, startmotor osv. Ta løs forbindelsene og bruk en stålbørste eller smergelpapir. Vær også obs på om noen av ledningene ligger å gnisser noen plasser, eller om du ligger i nærheten av varme slik at de er smeltet. Om alle disse tingen er iorden så kan det være feil i teningslåsen eller i selve start solinoidet (innslaget). Om du ikke er dreven på feilsøk så er det enkleste å ta alt i systematisk rekkefølge. Lykke til (og kom gjerne tilbake med løsningen) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) Mange gode forslag her, så dette går nok veien. Hovedjord til blokka er kanskje verdt en eksta sjekk. Og også selve batteriklemmene. Ettertrekk de også. Hadde nylig samme symptomer på traktoren, og da var det batteripolene som måtte strammes litt.( Red. og det er Knutza også enig i :-)) Mvh Christian Redigert 26.Mai.2008 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kurt Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 benq skrev: Du kan jo ta biltema instrumentet ditt og sette det på OHM og prøve å "ohme" kablene, bare for å utelukke dårlig kontakt. OHM - måling er ikke måten å finne dårlig kontakt. Dårlig kontakt er en forbindelse som holder ved lav strømgjennomgang, men som svikter ved større strøm. Ved OHM - måling brukes lav spenning og veldig lav strøm - kun noen få mA. Beste måten å finne slikt på er å bruke spenningsfallmåling ved belastet krets. Da er det relativt enkelt å finne ut hvor spenningen "forsvinner", og det er der feilen ligger. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Kurt skrev: Denne fremgangsmåten støttes. Ledningen fra tenningslåset må ikke tas løs fra innslagsreleet når du skal måle dette. Hvis du ikke får spenning på relekontakten bør du først sjekke at ledningen har god kontakt på releet. Er dette OK ville jeg måle mellom gods på starteren og den tykke + kabelen mens noen vrir på startnøkkelen. Her skal det være 12V også når tenningsnøkkelen står i startstilling. Er det det går du direkte til tenningslåset og sjekke om det gir spenning ut på stiften og at forbindelsen til kabelsko og ledning er OK. Ledning må ikke løsnes her heller. Når dette er gjort regner jeg med at du vet hva som er feil. Alle målinger gjøres når starter ikke fungerer. Her er det mange gode tips, men jeg er ikke noen kløpper med multimeteret. Den har mange innstillinger på DC, og jeg er heller ikke sikker på hvilke av de tre hullene jeg skal plugge inn følerne i, eller om det spiller noen rolle hvilken jeg kobler til pluss og hvilken jeg koblr til minus... noen har fortalt meg at om jeg stiller inn feil og kobler til feil så vil multimeteteret ta kvelden... jeg tøyset ikke når jeg sa teskjed Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Ha klemmene som på bildet og multimeter på V= (prikket linje nederst) evnt VDC. Mål i serie ved belastning som Kurt sier. Altså en pinne på hver side av "kontakten". Her skal du ha 0 volt, ellers er det dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Kurt Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Rød ledning til der det står V, og sort ledning dit det står COM. Innstilling på 20V DC. Hvis du kobler sort og rød ledning feil vil det bare gjøre at instrumentet viser et minustegn foran tallene. De er små muligheter for å ødelegge slike instrumenter selv om de er av den billige typen. Eneste OBS er hvis ene ledningen står på kontakt merket A når du skal måle spenning. Da ryker i beste fall en sikring, men instumentet kan bli ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Dersom du ikke finner feil ved søking på det elektriske, så ville jeg ha undersøkt tennene i startmotoren. Jeg har både på bil, båt og traktor vært ute for at tannhjulene ikke griper i hverandre, men "butter" mot hverandre (tann mot tann) i stedet. Alle gangene har problemet blitt løst ved at jeg har dreiet litt på motoren. Startkransen har da kommet i riktig posisjon. På bil og traktor: sette i gear og dytte/trille litt. På båt: dreie svinghjulet manuelt. Men, siden startreleet ikke klikker, så er det sikkert trolig at løsningen ligger i det elektriske. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Theman Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Start i den billige og enkleste enden.....rengjør batteripoler og hovedstrømbryter.......og vær HELT sikker på at manøverhendel står i NØYTRAL!!!! Har selv satt himmel og jord i bevegelse for å finne feilen og det viste seg at spaken var akkurat millimeteren utav nøytral posisjon Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Har hatt akkurat det samme problemet selv. Løsningen var tenningslåsen som var utslitt. Finn ut hvilke terminaler på tenningslåsen som må kortsluttes for å kjøre starter og heng på et par ledninger. Når problemet oppstår prøver du å kortslutte disse ledningene. Får du start da har du avslørt synderen. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 (redigert) roaldbj skrev: Hører du om innslagsreleet til startmotoren slår inn når du skrur på startbryteren? Jeg hadde et slikt problem med en splitter ny Yanmar for noen år siden. dette begynner å høre ut som et typisk yanmarproblem, jeg hadde også det samme med en splitter nye yanmar for noen år siden. Vær obs på at i tillegg til innslagsreleet, som er kombinert rele med en solenoid som setter starter-tannjulet inn på kransen er det gjerne et rele til som slår på strømmen til innslagsreleet. Da jeg plagdes med dette var det det som fusket, og det var vanskelig å finne på min (tidligere 4lha) Redigert 26.Mai.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Sørg for at sort ledning er koblet til "com" og rød på "V/OHM" på multimeteret. Test metert direkte på batteripolene. Leser du mellom 12,4 og 12,8 på ubelastet batteri er måleverktøyet i orden. Gå over ALLE og da mener jeg ALLE koblinger mellom batteri - startmotor - innslagsrele - startbryter - felles jording. (et skjema kan være kjekt å ha her. Hvilken Yanmar motor er det forresten?) Let etter løse kabelsko og/eller løse mutrer. Stram til hvis løs. Let etter koblingspunkter hvor kabler kan være skjøtet. Mitt tips er enten startbryter eller innslagsrele. Finner du skjema til din motor, kan jeg guide deg gjennom en feilsøkings prosedyre. T. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
BOA Svart 26.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2008 Fantino skrev: Har hatt akkurat det samme problemet selv. Løsningen var tenningslåsen som var utslitt. Finn ut hvilke terminaler på tenningslåsen som må kortsluttes for å kjøre starter og heng på et par ledninger. Når problemet oppstår prøver du å kortslutte disse ledningene. Får du start da har du avslørt synderen. Hadde samme problem på min bukh ved første oppstart i år. Pusset og smurte kabelsko i begge ender. Nå starter hun som aldri før! V Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2008 Hadde samme greia med en forholdsvis ny Yanmar for noen aar siden. Batteriene skulle vaere rimlig fulle. Men absolutt intet skjedde. Laa i uthavn og begynte aa svette oppover. Sjekka klemmene paa batteriet, helt ok, koblinger og kabelsko, helt ok. Etter aa ha holdt paa i noen timer, saa fikk jeg den lyse ideen. sprayet 666 rett ned i tenningslaasen. Brooom, start umiddelbart. senere intent problem. Hadde tydligvis vaert noe irr eller dritt inne i laasen. Sjekk det enkle forst. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
zooper Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Mariell skrev: Hadde samme greia med en forholdsvis ny Yanmar for noen aar siden.Batteriene skulle vaere rimlig fulle. Men absolutt intet skjedde. Laa i uthavn og begynte aa svette oppover. Sjekka klemmene paa batteriet, helt ok, koblinger og kabelsko, helt ok. Etter aa ha holdt paa i noen timer, saa fikk jeg den lyse ideen. sprayet 666 rett ned i tenningslaasen. Brooom, start umiddelbart. senere intent problem. Hadde tydligvis vaert noe irr eller dritt inne i laasen. Sjekk det enkle forst. Dette hørtes ut som den aller enkleste løsningen. Jeg sprayet CRC oxidrens ned i tenningslåsen. Jeg fikk start på første forsøk i går. Etter en lengere middag fikk jeg start på første forsøk igjen. Det var riktig nok varmt i været i går, noe som kan hatt betydning. Men dette lover bra. Takker for alle innspill. Jeg skal holde dere oppdatert om hvor vidt den endelige feilen er lokalisert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.