Jump to content

Hvorfor virker ikke turtelleren? - Yanmar 4jh


emilskj

Recommended Posts

Hei

 

Det nærmer seg sjøsetting, og jeg trenger litt hjelp. Vi har montert en brukt Yanmar 4jh DTE i snekka, og jeg har etterhvert fått koblet opp alt det elektriske. Men turtelleren nekter å fungere. Jeg sliter også litt med å forstå hvordan den skal fungere. Turtelleren er orginal yanmar, merket med Nippon - Seiko og 127. (fordi svinghjulet har 127 tenner)

 

Turtelleren er basert på en giver som sitter i svinghjulskappa. Giveren har to kontakter, og er jordet mot gods. Fra giveren går det to ledninger, en orange og en blå med rød strek.

 

Ved selve turtellerinstrumentet finner jeg igjen disse to ledningene. Den orange forsvinner inn i instrumentet, mens den blå/rød er koblet til en svart ledning like utenfor (orginal tilkobling i orginal kabelstokk) . I følge motorens koblingsskjema skal også den blå/rød ledningen inn i instrumentet, men jeg antar dette bare er en forenkling. Eller?

 

Den nevnte svarte ledningen forsvinner også inn i instrumentet, sammen med en rød med svart strek. Disse er i følge koblingsskjema hhv jord og tenningsstrøm. Når tenningen er på måler jeg ca samme spenning mellom dem som på batteriet., og nåla på turtelleren beveger seg aldri så lite når jeg skrur på tenningen.

 

I følge verkstedhåndboken skal turtallsgiveren ha en motstand mellom de to tilkoblingene på 1,67 ett eller annet ohm. Både på selve giveren, og mellom den orange og den blå/rød ledningen i instrumentpanelet, måler jeg 1,66 på mitt billig-skrap-multimeter, uavhengig av om motor går eller ikke. Videre skal giveren ha en "output voltage" på minst en volt (veksel eller likestrøm?). Når jeg måler mellom den svarte ledningen og den orange eller den blå/rød når motoren går, får jeg kun utslag i størrelsesorden 0,01-0,05 volt likestrøm.

 

Er det noen som skjønner hva som er feil her?

 

MVh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Hei

Du skriv at giveren til instrumentet ligg i svinghjulskappa. Det du ikkje skriv, er kva avstand det er mellom tenna i svinghjulet og giver. Den er heilt sikkert justerbar. Der bør det finnast noko om max og min avstand, hvis ikkje prøv å justera avstanden til so liten som du tør. Dette KAN vera løsningen, hvis alle ledningar ellers er rett. Eg går ut ifrå at denne giveren tel tennene i startekransen, som magnetiske pulser, og at dette gir elektriske pulser til instrumentet som so tel dei til eit turtall. Det kan godt henda at det er lurt å tvinna desse to ledningane for å unngå at dei får støy innpå.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

Takk for tipset. Sjekket verkstedboka nå, avstanden skal være 1,3 mm. Men, det er selvsagt ikke mulig på noe som helt vis å måle dette.

 

Vil jeg kjenne at det butter før noe ødelegges om jeg skrur den helt inn?

 

Så går det evt an å prøve å ta den litt tilbake og justere litt og se om turtelleren gir utslag.

 

Ledningene går i orginal Yanmar kabelstokk, så hvis de skal være tvinnet, håper jeg det er utført fra fabrikk.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post

Hei.

 

Mitt turtellerinstrument sluttet også å virke (har Yanmar 4JHE) sist år. Årsaken var dårlig kontakt i en av pluggene i kabelstokken. Ser du i servicemanualen under kapittel 9 side 1, ser du at det er et par kontakter underveis mellom giver og instrument som kan gi dårlig kontakt. Rugg litt på disse pluggene, også på kontaktpunktene inn på selve giveren og eventuelt sprut inn litt elektrospray, f.eks CRC 2-26. Hos meg var det dårlig kontakt til giveren. Ellers er det sinusspenning ut av giveren, min. 2Vpp. Se side 42 i kapittel 9 i manualen.

 

tacho.png

 

Er det ikke den komplette servicemanualen du har, har jeg skannet den inn og du kan du laste den ned i PDF-format her.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

På instrumentpanelet mitt har jeg en bryter som slår av turtelleren. Plutselig en dag var turtelleren død og jeg skjønte ingenting. Banket på glasset og mye annet tåpelig, men fant til slutt ut at det var denne vippebryteren. Instumentpanelet er originalt Yanmar-panel.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
På instrumentpanelet mitt har jeg en bryter som slår av turtelleren. Plutselig en dag var turtelleren død og jeg skjønte ingenting. Banket på glasset og mye annet tåpelig, men fant til slutt ut at det var denne vippebryteren. Instumentpanelet er originalt Yanmar-panel.

 

Vippebryteren skal være til å slå av/på instrumentlys. Kan hende det er "overledning", siden din turteller reagerte på den nevnte vippebryter?

Link to post
Vippebryteren skal være til å slå av/på instrumentlys. Kan hende det er "overledning", siden din turteller reagerte på den nevnte vippebryter?

Det kan godt hende. Dette må jeg sjekke opp. Takk for tipset. Jeg har en bryter for instrumentlys på et bryterpanel, så kanskje noen kloke hoder har koblet om litt her.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post

Nå fungerer turteller!

 

Takk for alle gode tips. Det viste seg at det som skulle til var å justere på giveren. Jeg skrudde den først helt inn, for deretter å skru den ut en og enkvart omdreining. Det er svært vanskelig å måle eksakt avstand fra svinghjulskransen, men ut fra det jeg kan se på yttersiden av svinghjulskappa skulle dette bli i nærheten av de foreskrevne 1,3 mm. Problemet er iallefall løst og det nermer seg sjøsetting.

 

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post

Det stemmer det. Den gamle Perkinsen var ute ifjor vinter for litt vedlikehold. Det ble skiftet endel pakninger(veivakseltettinger), slanger og div. Men jeg var fremdeles ikke helt fornøyd med tingenes tilstand. Perkinsen er jo kjent for endel oljesvetting og dette ble vi ikke helt kvitt, noe som fører til at det blir endel oljesøl inne i båten og det er lite trivelig. Da vi så kom over en brukt, litt større Yanmar, ble denne innkjøpt og montert. Det er en litt nyere og noe mer "moderne" motor som nå er klar til prøvekjøring om ett par dager, er litt spent på hvordan det vil gå. Nå venter jeg bare på ny propell fra Maritim .og jeg ble lovet at den kommer i posten enten i morgen eller på fredag. Da bllir det sjøsetting og prøvekjøring.

 

Geir

skipper på Amica

Blogg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...