emilskj Startet 26.Mai.2008 Del på Facebook Startet 26.Mai.2008 (redigert) Hei Det nærmer seg sjøsetting, og jeg trenger litt hjelp. Vi har montert en brukt Yanmar 4jh DTE i snekka, og jeg har etterhvert fått koblet opp alt det elektriske. Men turtelleren nekter å fungere. Jeg sliter også litt med å forstå hvordan den skal fungere. Turtelleren er orginal yanmar, merket med Nippon - Seiko og 127. (fordi svinghjulet har 127 tenner) Turtelleren er basert på en giver som sitter i svinghjulskappa. Giveren har to kontakter, og er jordet mot gods. Fra giveren går det to ledninger, en orange og en blå med rød strek. Ved selve turtellerinstrumentet finner jeg igjen disse to ledningene. Den orange forsvinner inn i instrumentet, mens den blå/rød er koblet til en svart ledning like utenfor (orginal tilkobling i orginal kabelstokk) . I følge motorens koblingsskjema skal også den blå/rød ledningen inn i instrumentet, men jeg antar dette bare er en forenkling. Eller? Den nevnte svarte ledningen forsvinner også inn i instrumentet, sammen med en rød med svart strek. Disse er i følge koblingsskjema hhv jord og tenningsstrøm. Når tenningen er på måler jeg ca samme spenning mellom dem som på batteriet., og nåla på turtelleren beveger seg aldri så lite når jeg skrur på tenningen. I følge verkstedhåndboken skal turtallsgiveren ha en motstand mellom de to tilkoblingene på 1,67 ett eller annet ohm. Både på selve giveren, og mellom den orange og den blå/rød ledningen i instrumentpanelet, måler jeg 1,66 på mitt billig-skrap-multimeter, uavhengig av om motor går eller ikke. Videre skal giveren ha en "output voltage" på minst en volt (veksel eller likestrøm?). Når jeg måler mellom den svarte ledningen og den orange eller den blå/rød når motoren går, får jeg kun utslag i størrelsesorden 0,01-0,05 volt likestrøm. Er det noen som skjønner hva som er feil her? MVh Emil Redigert 26.Mai.2008 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Dinamo Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Hei Du skriv at giveren til instrumentet ligg i svinghjulskappa. Det du ikkje skriv, er kva avstand det er mellom tenna i svinghjulet og giver. Den er heilt sikkert justerbar. Der bør det finnast noko om max og min avstand, hvis ikkje prøv å justera avstanden til so liten som du tør. Dette KAN vera løsningen, hvis alle ledningar ellers er rett. Eg går ut ifrå at denne giveren tel tennene i startekransen, som magnetiske pulser, og at dette gir elektriske pulser til instrumentet som so tel dei til eit turtall. Det kan godt henda at det er lurt å tvinna desse to ledningane for å unngå at dei får støy innpå. Magne Redigert 26.Mai.2008 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 26.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Takk for tipset. Sjekket verkstedboka nå, avstanden skal være 1,3 mm. Men, det er selvsagt ikke mulig på noe som helt vis å måle dette. Vil jeg kjenne at det butter før noe ødelegges om jeg skrur den helt inn? Så går det evt an å prøve å ta den litt tilbake og justere litt og se om turtelleren gir utslag. Ledningene går i orginal Yanmar kabelstokk, så hvis de skal være tvinnet, håper jeg det er utført fra fabrikk. Mvh Emil Redigert 26.Mai.2008 av emilskj (see edit history) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Kurt Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Giveren gir nok en AC spenning. Min kjennskap til justering av slike følere er å skru de med fingrene til stopp og ut igjen. Hvor mye ut kommer an på gjengestigningen. 1mm stigning gir 1,3 omdr. ut. Sannsynligvis er gjengestigningen mindre enn 1mm så denne må du finne ut av med et gjengelære. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 (redigert) Hei. Mitt turtellerinstrument sluttet også å virke (har Yanmar 4JHE) sist år. Årsaken var dårlig kontakt i en av pluggene i kabelstokken. Ser du i servicemanualen under kapittel 9 side 1, ser du at det er et par kontakter underveis mellom giver og instrument som kan gi dårlig kontakt. Rugg litt på disse pluggene, også på kontaktpunktene inn på selve giveren og eventuelt sprut inn litt elektrospray, f.eks CRC 2-26. Hos meg var det dårlig kontakt til giveren. Ellers er det sinusspenning ut av giveren, min. 2Vpp. Se side 42 i kapittel 9 i manualen. Er det ikke den komplette servicemanualen du har, har jeg skannet den inn og du kan du laste den ned i PDF-format her. Lars H. Redigert 26.Mai.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ludde30 Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 På instrumentpanelet mitt har jeg en bryter som slår av turtelleren. Plutselig en dag var turtelleren død og jeg skjønte ingenting. Banket på glasset og mye annet tåpelig, men fant til slutt ut at det var denne vippebryteren. Instumentpanelet er originalt Yanmar-panel. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
sharko Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 På instrumentpanelet mitt har jeg en bryter som slår av turtelleren. Plutselig en dag var turtelleren død og jeg skjønte ingenting. Banket på glasset og mye annet tåpelig, men fant til slutt ut at det var denne vippebryteren. Instumentpanelet er originalt Yanmar-panel. Vippebryteren skal være til å slå av/på instrumentlys. Kan hende det er "overledning", siden din turteller reagerte på den nevnte vippebryter? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Vippebryteren skal være til å slå av/på instrumentlys. Kan hende det er "overledning", siden din turteller reagerte på den nevnte vippebryter? Det kan godt hende. Dette må jeg sjekke opp. Takk for tipset. Jeg har en bryter for instrumentlys på et bryterpanel, så kanskje noen kloke hoder har koblet om litt her. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
zooper Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Hadde akkurat problemer med min turtallsvisning på min Yanmar i sneka mi. Det viste seg at kontakten på den oransje ledningen på giveren på motorblokka var litt løs. Klemte litt på kabelskoen med leathermanen og vips så fungerte allt som det skulle. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Nå fungerer turteller! Takk for alle gode tips. Det viste seg at det som skulle til var å justere på giveren. Jeg skrudde den først helt inn, for deretter å skru den ut en og enkvart omdreining. Det er svært vanskelig å måle eksakt avstand fra svinghjulskransen, men ut fra det jeg kan se på yttersiden av svinghjulskappa skulle dette bli i nærheten av de foreskrevne 1,3 mm. Problemet er iallefall løst og det nermer seg sjøsetting. Geir Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
index Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Det er bra! Hvorfor skiftet dere egentlig motor? Hadde dere ikke nettopp den gamle ute og gikk over den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Amica Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Det stemmer det. Den gamle Perkinsen var ute ifjor vinter for litt vedlikehold. Det ble skiftet endel pakninger(veivakseltettinger), slanger og div. Men jeg var fremdeles ikke helt fornøyd med tingenes tilstand. Perkinsen er jo kjent for endel oljesvetting og dette ble vi ikke helt kvitt, noe som fører til at det blir endel oljesøl inne i båten og det er lite trivelig. Da vi så kom over en brukt, litt større Yanmar, ble denne innkjøpt og montert. Det er en litt nyere og noe mer "moderne" motor som nå er klar til prøvekjøring om ett par dager, er litt spent på hvordan det vil gå. Nå venter jeg bare på ny propell fra Maritim .og jeg ble lovet at den kommer i posten enten i morgen eller på fredag. Da bllir det sjøsetting og prøvekjøring. Geir Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.