Jump to content

Batteri Equalizer for 24 Volt system

silva

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til om det selges batteri utjevnere (equalizere) for 24 volt i Norge? I båten er vi svært plaget med at batteri spenningen fordeler seg ulikt over batteriene i 24 volt seriekobling. Dette forverrer seg over tid.

Batteriene i forbruksbanken er ca. 5 - 6 år gamle og har opp mot 1 volt i forskjell under lading. Det vil si at et batteri kan ha 13.9 volt og det andre 14.9 volt. Vi utjevner dette i havn ved å lade batteriene hver for seg, men vi ønsker nå et enklere og bedre system.

Jeg har funnet flere (tilsynelatene) bra equalizere i USA. Men få vet hva dette er her i Norge. Kom gjerne med erfaringer.

Var ikke helt det jeg tenkte på, jeg forklarte meg kanskje litt dårlig. Det jeg mente var en innretning som kobles til et 24 volt oppsett med en ledning til 24 volt siden og en ledning til 12 siden og en til jord. Innretningen lar så strømmen "flyte" mellom 24 og 12 volt til spenningen er den samme på begge batteriene i serikoblingen.

Engelsk beskrivelse:

Unit uses its bi-directional capability to take power from the higher voltage battery and transfer the excess charge to the lower voltage battery. The net effect is to bring the battery voltages to be exactly equal. As well, as load current is taken off the battery, the stronger battery will support the weaker battery, making your battery power last longer.

Du kan bygge en selv:

http://w1.404.telia.com/~u40404287/Laddare/Index.htm (12V)

GeirKS

Hei

Jeg har 24v anlegg og noen 12v forbrukere fordelt på to seriekoblede 12v batterier. Stereo er f.eks lite kurant i 24v.... Joda jeg kjenner problemet, som jo ofte resulterer i skjev fordeling/spenning på batteriene. Jeg har montert equalizer for å utjevne, men dette fungerer for dårlig. Antageligvis for liten equalizer. Jeg mener den gir ca. 1A , men funker kun ved lading.

Min equalizer kjøpte jeg hos Gylling (oslo-området)

Personlig er jeg nå alvorlig lei av dette og kjøper derfor omformer 24-12V, samt nye batterier.

Lykke til!

Vet du navnet (merke) på equalizeren og ca. pris?

Til 12 V har jeg en Alfatronix PowerVerter (PV24S). Denne gir 24 amp konstant og 30 surge. Er opp til 93% effektiv og trekker <15 mA uten last. Er veldig fornøyd med dette produktet, men ønsker fortsatt en equalizer.

Hei

Jeg har montert equalizer for å utjevne, men dette fungerer for dårlig. Antageligvis for liten equalizer. Jeg mener den gir ca. 1A , men funker kun ved lading.

Min equalizer kjøpte jeg hos Gylling (oslo-området)

Litt leting, sim sala bim, og de gamle papirene dukket frem:

Merke: Forex.

internett:Klikk deg inn på Forex.hu. Med mindre du er en kløpper i Bulgarsk skriftspråk forstår du vel ikke stort av denne siden. Equalizeren finner du imidlertid via å klikke på flg. valg i menyen til venstre:  "ESZKÖZÖK". Deretter scroller du nedover til produktet med det fengende navnet "Töltéskiegyenlítõ" kommer opp på skjermen. Dette er equalizeren. Desom du klikker på info-feltet kommer det også opp grafer som viser batterispenning med/uten nevnte equalizer.....

Prisen mener jeg var rundt 600,-(Norsk valutta). Liten enkel innstøpt sak med 3 ledninger +/- og midtpunkt.

Ta Kontakt med Gylling teknikk v/Tolpinrød. http://www.gylling.no/ De importerer saken, og var svært hjelpsomme når jeg handlet.

Men som sagt, det må kraftigere lut til for å stabilisere mitt anlegg. Det bør imidlertid funke bedre sammen med omformer. Det blir jo betydelig mindre å justere bort da.

Hvor kjøpte du forresten omformeren din, og prisen??

Jeg kjøpte omformeren hos Siddis Plast i Stavanger for NOK 1500,- for 3 eller 4 år siden. Servicen hos Siddis Plast har etter min erfaring vært elendig. Men produktet er altså bra og selges av flere i Norge. Du kan evt ta kontakt med produsenten i england www.alfatronix.co.uk og spør etter nærmeste leverandør.

Men jeg tror ikke at jeg hadde valgt denne løsningen idag. Jeg ville nok heller satset på en riktig dimensjonert equalizer. Da får man i teorien løst 2 problemer på en gang: Batteriene i seriekoblingen holdes like og man kan ta ut 12 volt direkte fra batteribanken. Det blir dermed kun 12 volt batteriet som begrenser hvor mye strøm man kan ta ut som 12 volt. Batteriene vil med en god equalizer utjevne seg over tid. Men alt dette er kun teoretisk, jeg har ikke fått prøve det ut i praksis.

Følgende equalizere virker veldig lovende:

www.solarconverters.com

Klikk på battery equalizers. Disse lar strømmen gå begge veier, fra både 24 - 12 volt og 12 - 24 volt og har en virkningsgrad på over 96%. Et par slike står høyt på ønskelisten. :-)

Hvor kjøpte du forresten omformeren din, og prisen??

• 9 måneder senere...

I tilfelle dere ønsker å ta ut 12 V direkte, så ta dette fra det batteriet som står nermest + . men uten utligner så er dette uansett ikke bra for batteriene selv har jeg en bank med 12 V og en med 24 V

Jeg snur batteriene ca en gang i året for å holde disse like i kvalitet,

(går utifra at dere kjenner teorien fra blant annet Paul fra Ladac)

:seeya:

Batteriene i forbruksbanken er ca. 5 - 6 år gamle og har opp mot 1 volt i forskjell under lading. Det vil si at et batteri kan ha 13.9 volt og det andre 14.9 volt. Vi utjevner dette i havn ved å lade batteriene hver for seg, men vi ønsker nå et enklere og bedre system.

Man prater om at batteriene i en parallelkobling må være like. I en seriekobling er det enda viktigere at batteriene er like. Dønn like. I tillegg må de selvfølgelig belastes likt. Og bytte plass sånn av og til. Når du tar ut 12V direkte fra den seriekoblede banken, må det jo gå slik du beskriver. Og så begynner du å lade dem hver fir seg. Da blir det jo bare verre. Plutselig er batteriene mer ulike enn noen sinne og plutselig er problemet større enn noen sinne. Prøvde du å bare bytte ett av batteriene i lommelykta da du var guttunge? Du sluttet fort med det, ikke sant?

Løsningen er selvfølgelig lik belastning når man tar ut 12V. Lade i serie, belaste i parallell. Lade i serie, belaste via trafo. Belaste ujevnt og så balansere, blir aldri noen annet enn en annenrangs løsning.

Lotus

Man prater om at batteriene i en parallelkobling må være like. I en seriekobling er det enda viktigere at batteriene er like.

Veldig godt poeng Lotus!

Litt OT, men: Det er seriekobling som tar knekken på oppladbare Nicad og NiMh batterier.

Det første som går tomt blir "ladet" feil vei av de som fremdeles er i live, og kan få snudd polariteten.

Fortsatt lever myten om at slike batterier skal lades helt ut, isåfall er det viktig at dette skjer individuellt og ikke mens de er seriekoblet.

Redigert av Ingar (see edit history)

:eek:  :eek:

Med andre ord da har du ikke en gang felles minus for 12 og 24V-kretsen.

(men ellers burde man ikke engang diskutere denne måten å drive en batteriseriekobling  :nono: )

Joda, jeg har felles - for 12 og 24 V som går til gods i skroget.

Forstod ikke helt den pekefingeren din Andreas, har du en nermere forklaring ? (sikkert bare jeg som ikke tar poenget)

:seeya:

Veldig godt poeng Lotus!

Litt OT, men: Det er seriekobling som tar knekken på oppladbare Nicad og NiMh batterier.

Det første som går tomt blir "ladet" feil vei av de som fremdeles er i live,  og kan få snudd polariteten.

Fortsatt lever myten om at slike batterier skal lades helt ut, isåfall er det viktig at dette skjer individuellt og ikke mens de er seriekoblet.

Myte å myte, når en lader ut ferdig bakte pakker og ellers, er det viktig at det ikke lades helt ut.

Vet at jeg og du Ingard har forskjellige syn på denn sak, vist du har noe bakrunstoff angående dette hadde jeg ver taknemmlig for om du serverte dette (intersangt tema) trenger vel gjerne en ny tråd, da dette blir litt OT for denne

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...