Jump to content

Dusjen blander variende kaldt og varmt vann

topa

Recommended Posts

Dusjen blander pulserende varmt og kaldt vann. Resultatet er at det blir vanskelig å dusje fordi vannet blir for varmt eller for kaldt. Problemet ligger i start og stopp av pumpa. V.v slangen er sort og tykk, mens k.v er en armert mykk slange . Når jeg bare kjører k.v er det pulserende trykk. Når jeg bare kjører v.v er det jevnt trykk. Jeg tror problemet ligger i k.v slangen som utvider seg litt når trykket øker. Når pumpa stopper faller trykket brått og pumpa starter.

I dag testet jeg en løsning med å sette på en flaske på 1 1/2 liter på k.v. slangen som skal virke som en trykktank. Resultatet ble en mye rolige start og stopp siden lufta i flaska reduserte de raske svingningene og pumpa brukte lengre tid på bygge trykk og redusere trykket når pumpa stoppet. Nå hadde jeg ikke varmt vann på tanken så jeg fikk ikke testen om blanding av vannet i dusjen er til å leve med.

Er det andre som har samme problem og som har andre løsninger.

Her er bilde av testen.

flaske.jpg

Høyfrekvente trykkbølger fra pumpa vil nok kunne dempes med en slik "trykktank".

Jeg er litt mer skeptisk til om det blir noe bedre i forhold til de mer langsomme svingningene i temperatur man kan oppleve når man dusjer i en båt. Vanligvis tar det mer tid å bygge opp trykket på varmtvannsystemet enn kaldtvannsystemet, noe som resulterer i at det er vanskelig å justere inn passelig temperatur. Selv om det er vann (ikke komprimerbart) vi snakker om, så har jeg sett for meg at dette skyldes et større volum på varmtvannsystemet, da vi har VV-tanken på dette?

Trykket på kaldtvannslinja er rimelig konstant, mens trykket på varmtvannet svinger mer. Dette er typisk når man har et vannforbruk (sparedusj) som ikke tilsier mer vannforbruk enn at pumpa starter/stopper under dusjing. På en relativt ny Baltic som du topa har, er det mindre svingninger når man dusjer på badeplattformen enn inne. Jeg tror årsaken til dette er at dusjhodet ute er et annet som tilsier mer vannforbruk, og at pumpen dermed går kontinuerlig.

Jeg trodde svingninger i vanntemperaturen var et ganske vanlig "problem" i mange båter, og hadde forventet flere innspill i denne tråden.

Dersom Scand ikke har montert trykktank er det lurt å gjøre det - dette gir mye mer jevn vanntilførsel. Jeg ser for meg at det vil være noe jevnere trykk i varmvannsberederen i forhold til på kaldtvannssiden idet det her ikke er noe magasin mellom pumpe og vannkran. En liten trykktank gjør "susen". Det er i alle fall min erfaring.

Det er min mening at alle slike systemer bør ha trykktank. Trykket blir jevnere og pumpa slippe å starte og stoppe så ofte. En annen detalj er at pumpa ikke bør ha større kapasitet enn nødvendig. Den bør være dimensjonert for største normale vannforbruk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for tilbakemelding fra andre som mener trykktank løser problemet.

Hadde diskusjon på jobben om dette problemet og fikk et tips om dette produktet Maritim trykktank . Dette produktet tilsvarer testen jeg gjorde med flaska. Jeg tror problemet ligger i utvidelse av k.v. slangen siden det er bare når det renner k.v. at variasjonene oppstår. Når det bare renner v.v. er det stabilt trykk siden slangene her er fastere og utvider seg lite og vannet greier mann ikke å komprimere. Nå blir det innkjøp av trykktank og oppvarming av v.v. tanken så får vi se om problemet er løst.

Trycktank är bra, men min erfarenhet är att man bör satsa på en som har gummimembran mellan vatten och luft, för i den enkla varianten med fri yta mellan vatten och luft tenderar luften att lösa sig i vattnet och efter ett tag så är det bara vatten i behållaren. :nono:

Jabsco säljer en prisvärd variant av membrantyp. :yesnod:

Kan i övrigt varmt rekommendera Jabscos 'on-demand' vattenpumpar Sensor Max VSD Pumps. Dom ger ett behovsanpassat flöde för en eller flera tappställen med mjuk och tyst gång med varvtalsstyrning och utan 'stop-and-go'. Monteras fortfarande helst med trycktank eftersom flödet annars vill 'tveka' lite när man öppnar kranen. :drink:

• 2 uker senere...
Nogen, der har en god forklaring på det...?

Forskjellige dusjhoder inne og ute = forskjellig forbruk. Et dusjhode som gir mye vann gir mindre av nevnte problemer.

For øvrig tror jeg vi diskuterer to forskjellige ting her. Jeg trodde først vi snakket om de langsomme svingningene mellom varmt og kaldt vann. Men nå forstår jeg at fokuset er mer omkring pulsering - kjappe trykkvariasjoner når pumpen arbeider.

Redigert av Akult (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...