Jump to content

Noen som har erfaring med BMW 190D

malin

Recommended Posts

Har du sjekket følgende:

- Får motoren diesel?

Dersom membranen i fødepumpen er skadet, vil ikke denne levere nok diesel når turtallet øker.

Sjekk alle filter, slanger og koplinger for blokkeringer og lekkasje.

-Får motoren luft?

Sjekk at luftfilteret ikke er tett.

- Spinner turboen lett?

Sjekk at viften i turboen lar seg spinne lett rundt.

I prinsippet trenger en dieselmotor kun tre ting for å gå: luft, diesel og kompresjon.

Personlig tror jeg du har svikt i dieseltilførselen. Stort sett her problemet ligger når en dieselmotor ikke vil gå.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Har ikke klart å få luftet den øverste lufteskruen ved dieselfordelingen. selv om jeg pumper kommer det ikke diesel. (Jeg hører at dieslene renner ned i tankene igjen via retur) har tatt opp stopperen på toppen for å se om det er noen blokkasje men dieselen flyter lett her. Kan jeg blåse med trykkluft inn på den øverste lufteskruen? Mulig løsning å se på turboen, jeg kommer kanske til ved å ta av eksosbendet? Luftfilteret er ok, jeg har også forsøkt å ta de av for å se om det hjelper. Det gjorde det ikke.

J.

Tror jeg ville konsentrert meg om diesel tilførselen og evt diesel pumpa.

Dersom det var turboen som ikke ga trykk ville røyken blitt køl svart.

Symptomene dine minner om blokkering i dieseltilførselen med unntak og det er røyken.

Forstår ikke helt hvorfor den skulle begynne å røyke hvit/lyseblått. Det minner mest om feil innsprøytnings tidspunkt.

Hva er hendelsesforløpet? Hvordan oppstod problemene?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Tusen takk!

Fulgte rådene deres og åpnet dieselpumpa som svetta litt. Skruene var ikke særlig hardt skrudd igjen. Når jeg åpnet pumpen så membranen fin ut. Det bittelille filteret som som ligger inne lokket på pumpa var ikke bra. 2 mm med grums og møkk. Potte tett. Etter en grundig rens av filteret, fikk motoren den dieselen den trengte. Nå er dette problemet løst;-)

Neste utfordring er å få senket temperaturen noe ved 1800-2000. Er det noen som har erfaringer med kjøling av denne motoren? (BMW 190D) Både kjølevannet og oljen kommer ganske fort opp mot 100 grader. Jeg har hørt at den finnes extension for oljekjøler. Har noen prøvd den?

J.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...