Harryland Startet 28.Mai.2008 Del på Facebook Startet 28.Mai.2008 Hei, jeg skal kjøpe meg en ny utenbordsmotor, men jeg er i tvil om hva som er forskjellen på lang og kort stamme. Den gamle motoren t har kort stamme, gjør det noe om jeg kjøper en med lang stamme å setter på da? båten er en skipplast sportsman 14 fot mvh Harryland Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Det er litt viktig at lengden blir korrekt. Sjekk med motorprodusenten og mål kor høgt motoren henger over vannet. Har du kort stamme fra før og denne virket bra, ville eg gådd for kort stamme. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Den båten skal ha kort stamme. Problemet er at det etterhvert er få nyere motorer med kort stamme å få tak i i 30hk og oppover. Foskjellen er 5" / ca 13cm. Du kan evt lage en brakett for å heve motoren, ser litt corny ut vil noen hevde, men viktigere at motoren står i rett høyde. Hvor stor motor tenker du på å kjøpe da? (og hvor stor hadde du?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Harryland Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 eg har en 30 hk suzuki som er litt difus (den starter, men vil ikke gå ordentlig) så jeg tenkte å kjøpe en motor som var rundt 25-35 hk. Tror det går mer en fort nok på en 14fots båt. mvh Harryland Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 hvis ikke Suzukien er for gammel og sliten så ville jeg kanskje vurdert å fått reparert den... Ca hva slags årsmodell, og er den 2- eller 3-syl? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Harryland Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Suzukien er en 89 modell og den har 2 sylindre. Båten jeg har gikk under i fjord sammen med motoren. Etter dette så går den bare i 30 sekunder pluss minus. Så jeg vet ikke riktig om det er noe å gjøre med. Har du noe peil? mvh Harryland Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Spørs jo hvordan den ble ivaretatt etter at den kom opp av vannet igjen, dvs spylt/vasket i ferskvann samt sprayet grundig og helst startet så fort som mulig etterpå. siden den starter / stopper , så kan jeg tenke meg at det kan være bensintilførselen som fusker. F.eks flottørventiler i forgasseren som henger pga irr. Når den stopper, hvordan er den å få start på igjen, dvs starter den med en gang etterpå eller må man vente, må man dra lenge osv...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Harryland Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 (redigert) Må dra en ca 8 ganger tenker jeg før jeg får startet den første gang, andre gangen går lett samme med tredje, fjerde. Da pleier den og komme etter 1-4 drag i snorra. Når jeg har prøvd en god del ganger så lager den en slags fuuusjjj lyd, omtrent som om den blåser ut store mengder luft. Etter at det den har gjort det så er den helt død. Da må jeg som regel vente en god del timer før den starter litt igjen. Motoren sto på båten etter at den var hevet fra havetsbunn i ca en uke før jeg fikk den hjem, da skyldte jeg den godt med vann og prøvde å få startet den. da gikk den ikke i det hele tatt. Jeg har prøvd å skifte bensinslange, plugger, kjørt den på rødsprit(funker bra helt til det er tomt for rådsprit) også har jeg prøvd å hele litt olje oppi sylinderene(gjennom der pluggene sitter). Har ennå ikke hatt hellet med meg mvh Harryland Redigert 28.Mai.2008 av Harryland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.