Jump to content

Lang eller kort stamme på utenbordsmotor

Harryland

Recommended Posts

Den båten skal ha kort stamme. Problemet er at det etterhvert er få nyere motorer med kort stamme å få tak i i 30hk og oppover.

Foskjellen er 5" / ca 13cm.

Du kan evt lage en brakett for å heve motoren, ser litt corny ut vil noen hevde, men viktigere at motoren står i rett høyde.

Hvor stor motor tenker du på å kjøpe da? (og hvor stor hadde du?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hvis ikke Suzukien er for gammel og sliten så ville jeg kanskje vurdert å fått reparert den... Ca hva slags årsmodell, og er den 2- eller 3-syl?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Spørs jo hvordan den ble ivaretatt etter at den kom opp av vannet igjen, dvs spylt/vasket i ferskvann samt sprayet grundig og helst startet så fort som mulig etterpå.

siden den starter / stopper , så kan jeg tenke meg at det kan være bensintilførselen som fusker. F.eks flottørventiler i forgasseren som henger pga irr. Når den stopper, hvordan er den å få start på igjen, dvs starter den med en gang etterpå eller må man vente, må man dra lenge osv...?

Svart (redigert)

Må dra en ca 8 ganger tenker jeg før jeg får startet den første gang, andre gangen går lett samme med tredje, fjerde. Da pleier den og komme etter 1-4 drag i snorra. Når jeg har prøvd en god del ganger så lager den en slags fuuusjjj lyd, omtrent som om den blåser ut store mengder luft. Etter at det den har gjort det så er den helt død. Da må jeg som regel vente en god del timer før den starter litt igjen. Motoren sto på båten etter at den var hevet fra havetsbunn i ca en uke før jeg fikk den hjem, da skyldte jeg den godt med vann og prøvde å få startet den. da gikk den ikke i det hele tatt.

Jeg har prøvd å skifte bensinslange, plugger, kjørt den på rødsprit(funker bra helt til det er tomt for rådsprit) også har jeg prøvd å hele litt olje oppi sylinderene(gjennom der pluggene sitter). Har ennå ikke hatt hellet med meg :nonod:

mvh

Harryland

Redigert av Harryland (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...