Jump to content

Vurderer å kjøpe Troll m/oljesøl fra motor

Guest anne

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en plastsnekke (Troll, 20 fot, 1979-modell) med motortype (Marna bensinmotor, 2 syl.,motorstr:15). Jeg får ikke anledning til å prøvekjøre båten på vannet før en handel evt inngås. Er det noen som kan gi meg opplysninger om denne båt- og motortypen? Eieren forteller at det forekommer oljesøl fra motoren, er dette vanlig, hva kan det eventuelt skyldes, og hva kan man eventuelt gjøre med problemet? Er 50000 en rimelig pris for denne båten? :yesnod:

Jeg vurderer å kjøpe en plastsnekke (Troll, 20 fot, 1979-modell) med motortype (Marna bensinmotor, 2 syl.,motorstr:15). .............Eieren forteller at det forekommer oljesøl fra motoren, er dette vanlig, hva kan det eventuelt skyldes, og hva kan man eventuelt gjøre med problemet?

- Er 50000 en rimelig pris for denne båten?

Hei, anne!  :yesnod: Jeg skal ikke begynne å spekulere hva denne oljelekkasjen skyldes. Det er i hvert fall et varselstegn på at alt er ikke som det skal være! Det er heller ikke noe bra utgangspunkt for et båtkjøp (med mindre du er mekaniker og kan fixe dette selv...)! Forøvrig anbefales ALLTID å prøvekjøre en båt!

- Stusser litt på prisen for denne båten! For 50.000,- kan du få deg en full brukbar 22' snekke med dieselmotor som er o.k.! Noe som gir rimeligere driftsøkonomi, er bedre rent sikkerhetsmessig og vil betale seg når du en gang skal selge båten igjen.

Lykke til med båtkjøp!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Minner veldig om min forrige båt som jeg solgte i 2001. Dette var en 20 fots Herwa plastsnekke fra 1969. Dette var noen av de første plastsnekkene som ble laget i plastbåtenes pionertid. Mener å ha sett bilder av Troll-båten og den fremstod som nøyaktig lik den jeg hadde.

Motoren var en 1975 model Volvo Penta MB 10A, eller rettere sagt en Marna. Ut i fra din beskrivelse så høres det ut som om det er samme motoren som står i den båten du vurderer å kjøpe. Båten var renovert og fremstod som meget pen. Motoren fungerte også veldig bra, bortsett fra at gearet sluret litt når det ble lagt i forover. Var vistnok noe med koner som var slitt. Kostet rundt 10 lapper for deler til en overhaling. Marna Motor i Mandal produserer vistnok denne motoren ennå og kan levere alt av deler. Prisen jeg fikk for båten var 45000,-.

En svakhet med disse motorene kan være laderegulatoren og dynastarteren. Sjekk at starteren fungerer bra og at den lader tilstrekkelig.

Prisen du har tenkt å betale er i hvertfall ikke for lav. Prisen på en slik båt kan vel ligge på mellom 40 og 60 tusen alt etter motor (bensin/diesel) og hvilken tilstand båten er i. Oljesøl under motoren høres ikke bra ut og trekker i hvertfall ikke prisen opp. Noe over 40000 ville jeg nok ikke gitt for denne båten.

Hei!

Det er da ikke lenge til sjøsetting?! Vent til du kan prøvekjøre båten! Det høres ut som selger har det travelt og vil kvitte seg med båten? Prisen er det vanskelig å si noe om uten å ha sett båten, men sjekk skrog nøye, en så gammel båt kan skjule litt av hvert under vannlinja. (Dyrekjøpt erfaring fra en 1975 modell Fram 21, min første båt for en del år siden) Der var det nemlig plastpest og delvis delaminering av skroget. HUFF!  :yesnod:

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Hvis du er førstegangskjøper og ikke har erfaring med (eller lyst på) motormekking - ikke kjøp båt med motortrøbbel! Det er skikkelig turn-off. Synd å miste lysten på båtliv på grunn av et dårlig kjøp. Mekking lærer du underveis med en motor som funker i utgangspunktet.

Jeg synes ellers dette høres nokså dyrt ut for en så liten båt som altså har åpenbare mangler.

Troll er en kjekk og grei liten snekke. Har den en sånn kjekk, liten hardtop også?

Synes også prisen er for høy. Oljesølet KAN jo bare være en bagatell men en bagatell kan være et h.... å fikse hvis det f.eks er en giver eller plugg på et helt utilgjengelig sted som lekker. Skal du kjøpe ville jeg i alle fall krevd dette fikset (om nødvendig av en mekaniker) før kjøp eller krevd kraftig prisavslag.

Godt mulig 50 000 er hva man kan oppnå i dagens marked men noe "røverkjøp" er i alle fall ikk dette. Kanskje 30-40 000 hadde vært å anse som en god pris? Men alt avhenger egentlig av motoren på en slik båt. Ny motor koster raskt det dobbelte av hva du her gir for båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...