Verrie Startet 28.Mai.2008 Del på Facebook Startet 28.Mai.2008 Jeg kom i dag etter jobb ned i båten, og det luktet brent utenfor. Kikket etter kilde utenfor, kunne ikke finne noe.... Jeg åpnet så døren og ....... Kombi inverter/laderen av merket ............ (jeg venter med å nevne produktnavn inntil leverandør har uttalt seg) har hatt ulmebrann, plast har smeltet rundt maskinen og til alt hell sluknet av seg selv. Det synes som om det har vært en enorm varmeutvikling, der ligger plastrester på arbeidsbenker etc i motorrom. Papiresker som lå 30-40 cm unna er svartsvidde, men heldighvis ikke brent. Jeg driver nå og lufter ut samt surfer etter ny inverter/lader. Leverandøren av den vi bruker har ikke disse på lager, idet jeg traff dem på mobil. Vi skal på tur i helgen, og må derfor få tak i ny i morgen. Har noen forslag til hva jeg bør kjøpe ? Vi må ha inverter/kombimaskin som leverer 24 volt, 3000 W/220 volt. Maskinen må også lade tilsammen 8 batterier hver på mellom 120 og 200 amp hver. Forutsetning er også at dette forefinnes på lager. Kona har i morgen anledning til å kjøre litt for isåfall å hente denne... Forslag ?? Dernest, kablene ser faktisk bra ut. Kablene er i nederkant av inverter, mens ulmebrann har skjedd i øverste del av boksen. Må disse byttes ? Utover dette skal vi i morgen få tak i ozongenerator i håp om å bli kvitt den verste lukta. I og med at der er så liten skade skjedd, antar jeg at forsikringen holdes utenom. Egenandelen er rundt 12-15 lapper, og inverter/lader koster rundt det samme. Da er det like greit å ordne dette selv, så skjer det også litt fortere...... Etter det kommer jeg til å sende inn boksen for å undersøke om hva årsaken kan være til at dette skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Triste saker godt at det ikke svei av hele båten da sjekk her om du kan finne det du trenger er jo ikke lange veien til Larvik tlf 47040200 Snakkes Robert Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Joerg Becker Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Takk Laluna og hei igjen Verrie, takk for at du ringte. Jeg kan dessverre ikke gjøre noe for deg i morgen. Inverteren du ønsker har ikke jeg på lager for tiden og 24V CED-ladere anbefales "kun" t.o.m. 310Ah kapasitet. Da måtte jeg selge deg 5 stykke og det er litt overkill selv om disse ladere kan kobles parallelt uten problem. Rent teknisk sett vet ikke jeg hva som ha skjedd hos deg, men jeg går ut i fra at den øvre platinen gikk i stykke. Enkelt sagt, men jeg har også mine tanker om det. Det kan være noe vanlig feil på materiell. Du burde sende den til Victron siden produsenten ikke er særlig tett ang. garanti. Men, noe ord uansett. Ladeenheten er beregnet med både maks. 70A strøm og for maksimalt (info av produsenten) 700Ah batterikapasitet (optimalt er 450Ah). Det du har ligger med 150% over streken. Tenk deg din egen del om det, heller hvis jeg ville utelokke det som feilkilden (magefølelse) akkurat nå. Inverterdelen kan belastes med maks. 3000VA, 2500Watt ved maks. 25°C og bare 2000Watt ved 40°C. Du ser, det er bare en inverter som er beregnet for realistisk 2000W. (Relativt typisk at man tiltrekker kunder med slike VA betegnelser, da er Victron ikke alene med.) Temperaturene gjelder forresten ikke bare lufttemperaturen men temperaturen som hersker i selve enheten. Og siden den må jobbe på overlast blir det gjerne varmere inne enn utenfor kassen.... Hvis du da neste gang kjøper en inverter som er beregnet for A.B.Y.C.-kravene da får du mer for pengene. Jeg anbefaler gjerne delte enheter, da får man ikke det samme problemet at alt går i stykker på samme tid. Lykke til videre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Verrie Svart 28.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Takk for telefoner og engasjement. Jeg skal se på dette i morgen formiddag og se hva jeg gjør. Igjen takk....... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Staubo elektromaskin har slike ting liggende på lager. Har en mastervolt 12 volt som gir 2000w ren sinus permanent (4 kw på maks) og lader med 100 ampere. Finnes i kraftigere varianter for båten din. Disse har jeg aldri hørt om problemer med, men de koster noen kroner. Kan anbefale disse på det sterkeste. De er støysvake og holder svært høy kvalitet i tillegg til at staubo er en seriøs leverandør. Eneste minus er kanskje prisen, tror min har veil. utsalgspris på rundt 25000 inkl. mva, men mulig du kan få noen rabatter. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Kaftein ØL, jeg har undersøkt priser på de jeg bruker. Jeg ønsker å oppgradere noe i forhold til hva jeg har. Prisene hos de jeg har undersøkt ligger på det samme som staubø. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Da ville jeg utvilsomt gått for en combi fra Staubo. Den er virkelig flott og utrolig støysvak. Ingen støy før den belastes med ca. 1500 watt. Støyer også litt når den lader maks, men det går fott når den lader med 100 amp. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei. Jeg har bestilt ny kombimaskin, men fra Victron. 70 amp lader, 3000 watt inverter sinus, kan hente ut 5000 watt. Den bør definitivt dekke mitt behov. Staubo kunne kun levere noe under eller langt over. Felles for begge var at maskinene kostet langt mer enn hva jeg liker.......... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.