Framtia Startet 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Mai.2008 De siste dagene har jeg kommet til en beslutning om en langtur jeg bare må rydde rom til (tidsmessig og økonomisk). Drømmen min er sette av ca 3 måneder for å seile fra Oslo til Lofoten, med avreise i siste halvdel av mai og retur innen september. Dette fremstår for meg som den ultimate seilferie, og tenkes kombinert med besøk på diverse golfbaner langs kysten, turer i fjellet og kulturelle innslag. Det er en fin resieskildring i siste nummer av Seilas (5/2008), som ga god inspirasjon. Med mindreårige barn i heimen så ligger vel denne turen noen år frem i tid, men drømmen skal jo ikke realiseres for raskt. Leser med stor interesse alle tråder med tips om havner og opplevelser langs kysten, og det er helt utrolig hvor mye flott natur vi har å by på, gode havner mm. Sikkert spennende å krysse atlanteren også, men det er for meg langt mindre attraktivt enn norskekysten. Andre som deler samme drøm? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Espen Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Ta en tur innom Stavanger. En flott "havneby". Legg gjerne turen innom Lysefjorden, enten i egen båt, eller en guidet tur via Rødne eller andre selskaper, og yopp gjerne det hele med en fottur til toppen av Preikestolen. Synes dette er noe å få med seg Sitér dette innlegget Link to post
20 Fot Svart 28.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2008 Gled deg, Nordland tilbyr deg en fantastisk opplevelse langs kysten og golfing i midnattsol Sitér dette innlegget MVH 20 Fot Link to post
Framtia Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Har vært mye langs kysten i tidligere år, og det er mange steder jeg ønsker å besøke på nytt for å friske opp gamle minner. Gleder meg spesielt til strekningen Fosen - Helgeland - Lofoten, men skal selvfølgelig innom mange av perlene lengre sør også. Det er nesten så jeg kunne tenke meg å stemple ut akkurat nå og bare legge avgårde... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Dette høres ut som en skikkelig tur. Få med deg denne banen. En intenasjonal attraksjon vi nesten ikke vet om. Køllene i båten er en perfekt kombinasjon. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Jeg har samme planer som deg Framtia, men har ikke funnet egnet mannskap ennå. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Jeg har en lignende drøm, med motorbåt. Starte i Oslo og dra rundt kysten uten faste planer, men med Finnmark som endelig mål. Det blir neppe tid til å ta turen opp og ned på en etappe, så hvorfor ikke legge igjen båten og fortsette ved neste anledning? Kunne tenke meg å la båten ligge igjen over vinteren og dele turen på flere sesonger, dvs ha båt på forskjellige steder langs norskekysten fra år til år. Med dagens flypriser skulle det vel la seg gjøre? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Framtia Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Samme her Bliss X, men i verste fall drar jeg alene... Vil vel håpe at barna kan ha interesse av å delta noen uker. Forøvrig er det viktig for meg å melde meg litt ut av samfunnet mens jeg er på denne turen, uten å skulle følge opp jobb eller annet. Dette er det sikkert lettere å gjøre hvis en drar på jordomseiling, men det bør la seg gjøre om en ferierer hjemme også hvis en har litt disiplin. Regner forøvrig med at det kan være mange trivelige bekjentskaper som en kan komme over i løpet av en slik tur, hvor sosial man blir er vel gjerne omvendt proposjonal med tettheten av båter. Redigert 29.Mai.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Pilt Pompel Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Heisann dette er en kjempetur som jeg bare kan anbefale. Vi gjorde denne i 2001/2002 - fire uker fra Stavanger på tur opp, båten på land over vinteren, og så syv uker på tilbaketuren til Oslo. (37 fot seilbåt) Skulle jeg gjort dette igjen ville jeg hatt flere uker på meg oppover, det ble litt mye transportetapper da vi ble liggende værfast flere dager i Måløy-området pga. NW-kuling før Stadt, samme i Bodø noe senere. De syv ukene på nedoverturen var bare helt fantastiske - men så var det en spesielt fin sommer i 2002. Høydepunktene var defintivt Helgelandskysten, Hamarøy, Tysfjorden og Lofoten. Å gjøre en slik tur i to etapper tror jeg kan være en god idè for dem som ikke har muligheten til å ta fri i flere måneder. Bodø har jo fått fine forhold for ilandsetting over vinteren. Neste gang (2010??) skal jeg vurdere Svalbard!! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Framtia, dersom du starter tidlig i mai neste år, dvs 2009, kan jeg muligvis vare fokkeslask et par uker tidlig i perioden dersom det skulle være av interesse. Har tenkt meg et "sabatsår" i 2009. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Det hadde vært hyggelig Roald, mulig jeg kan få til en "lightversjon" allerede til neste år, du er uansett velkommen ombord når som helst :-) Hilsen Kjetil Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Takk for det. En litt annen sak: har du fullt mannskap til Færdern 13.6? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Hei Eg har segla til Nordnorge nokre ganger. Inkl. ein tur til Svalbard. Den klassiske feilen er å "gapa over" for mykje. Lofoten er bra, men oppskrytt. Bodøværingane dreg ofte til Helgeland i staden. Sommaren 06 segla me til Bodø, budde i båten der og segla nedover i fjor sommar. Eit kjempeår. Kan anbefalast. 6-7 veker frå Bergen og opp. 6 veker på returen, men då via Tromsø. Eit alternativ er eit langt strekk og så kosa seg andre vegen. Vår "personlege rekord" er fira dagar frå Løddingen til Bergen. Brukte ca. 10 liter diesel. Tilhøva for å lagra båten på land i Bodø er der, men dei er ikkje gode. Dyrt og dårleg. Opplagsplassen er òg svært utsatt for vind. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Hvis jeg skal seile denne turen, så ønsker jeg tur/retur på en sesong. Kan vel dra det ut til 5 måneder hvis nødvendig, men et sted mellom 3 og 4 måneder bør vel holde? Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 (redigert) Eit alternativ er eit langt strekk og så kosa seg andre vegen. Vår "personlege rekord" er fira dagar frå Løddingen til Bergen. Brukte ca. 10 liter diesel. Innaskjærs eller utaskjærs segling? Har vurdert å ta ein hastetur til Lofoten og så kosetur nedigjenn ein sommar, eventuelt til nordkapp, for å ha vore der og. Tenkte da 6-7veker. 1 veke opp 5-6 veker ned igjenn. Redigert 29.Mai.2008 av truls8 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Innaskjærs eller utaskjærs segling? Har vurdert å ta ein hastetur til Lofoten og så kosetur nedigjenn ein sommar, eventuelt til nordkapp, for å ha vore der og. Tenkte da 6-7veker. 1 veke opp 5-6 veker ned igjenn. Utaskjærs, med unntak av ei natt til kai på Averøya. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.