Tine IV Startet 28.Mai.2008 Del på Facebook Startet 28.Mai.2008 Var på sjøen idag sammen med en kamerat her fra BP , kosa oss med reker og knallvær . Skulle hjem ettervært , da starta den ikke . Det er en VP TAMD 40 B motor, når jeg vrir på nøkkelen så går instrumenta bananas og den bare klikker i starteren . Det er slik hurtig klikking , gikk over det jeg kom til av kabel og sprayet litt osv . Men den funka ikke , så godt jeg blei med en tur utpå idag da jeg måtte taue dem hjem igjen . Regner med det er startrelet , men vil nå høre her før vi starter å skru . Eller kan det være andre ting ? Forslag tas imot med åpene armer nu . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
dante Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Høres ut som dårlig kontakt på ledningen fra tenningslås og ned til innslaget. Hvis spenning på batteri ser ok ut kan du teste innslaget og starter ved å få kontakt mellom den fete plussen som går inn på starter og plusstikoblingen til innslaget - men f.eks en fastnøkkel som du legger an i et øyeblikk mellom punktene. Drar starter rundt da er det ihvertfall ikke innslaget! - Stalltipset mitt er dårlig/slitt tenningslås eller dårlige kontakter på ledningen mellom innslag og tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Uten å være for bombastisk, høres det ut som dårlig kontakt et eller annet sted. Begynn med batteriklemmer, og fortsett .... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hvis spenning på batteri ser ok ut kan du teste innslaget og starter ved å få kontakt mellom den fete plussen som går inn på starter og plusstikoblingen til innslaget - men f.eks en fastnøkkel som du legger an i et øyeblikk mellom punktene. Jeg vet at de "erfarne" gutta gjør dette, men det er vel sikrere å bruke startkabel til den samme operasjonen. Dersom motoren da starter kan det også være innlagsreleet som er gåent grunnet eksempelvis ødelagte kontaktflater? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Når det klikker i releet er det neppe tenningslåsen. Tipper brente kontaktflater i releet. (Skal forresten ut og skaffe nytt startrele til Tora i dag). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Tine IV Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Godt å ha BP , fine forslag her også og alt skal selvfølgelig prøves . Hørte at den har vært sånn et par ganger før , men det er flere år siden . Da heller jeg litt til dårlig kontakt et sted , men trur at det er startrele da den lyden virker så kjent fra bilmekking . Er jo rele som ikke slår inn , enten dårlig kontakt eller lite strøm . Håper jo jeg tar feil , for da er det litt mindre skruing da den starteren sitter godt gjømt nedi der . Kansje vi finner ut av det ikveld , svaret kommer . Men tar imot flere forslag her jeg .............. Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
dante Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Dersom motoren da starter kan det også være innlagsreleet som er gåent grunnet eksempelvis ødelagte kontaktflater? Joa - men kontaktene som solenoiden (innslaget) kobler sammen ligger gjerne på andre siden av huset. Og hvis starter sviver har jo innslagsrelèet gjort jobben sin - dvs kjørt frem tannhjulet frem til kransen og fått kontakt innert i innslagshuset og sørget for å forsyne strøm til startmotoren - for den vil ikke svive før innslaget er helt inne og klapper til kontaktene. Hvis motor starter er jo alt på stell så langt - da er det bare å følge ledningene. TineIII - Jeg tar det for gitt at batteriklemmene sitter og spenningen er bra Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Kan være startbatteriet som synger på siste verset...Ved forsøk på start, synker spenningen så langt ned at releet faller ut...Så stiger spenningen igjen, og releet trekker...osv...Ved å måle spenningen først på batteri, og siden direkte på starter idet du forsøker å starte vil gi deg svar. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
norflyer Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei. Jeg har hatt en del startproblemer med min motor i år.. Viste seg til slutt at Dysene var helt tette. Da disse var renset og testet ville plutselig ikke startmotoren dra i det hele tatt. Fikk også bare klikkelyd i den.. Forsøkte å starte den med kabler rett på starteren og det hjalp heller ikke. Skrudde så ut hele starteren og demonterte den. Da falt det ut loddetinn innenfra starteren. Det viser seg at det er satt inn en starter som er overhalt og den uorginale loddingen på børstene smelter ved ett tidligere tidspunkt enn den originale loddingen.. Loddet dette sammen igjen og vips så var starteren god som ny.... Så det kan lønne seg å åpne ting før en leverer dem inn til rep.. Ett lite motto er jo at ting som ikke virker er jo ikke noe å spare på.. Så hvorfor ikke åpne dem opp og se hva som er galt... Det kan jo ikke bli noe værre en det som det allerede er... Lykke til med feilsøk.... Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei! Hadde samme problemet da jeg skulle starte opp i påsken i fjor, etter mye feilsøking fant jeg ut at det var dårlig kontakt på releet. Har en MD 40, der sitter releet under et svart deksel i forkant av motoren, ikke vanskelig å komme til. Løsnet kontaktene, pusset og skrudde til, start! Han må bare håpe at det er dårlig kontakt,for releet er svindyrt, 1310,- NOK hos VP-pusher! Lykke til! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
truls8 Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hadde samme problemet på bilen, skiftet et 12 år gammelt batteri og alt fungerte igjenn. Var for lite strøm til å dra rundt motoren, så den bare klikket inn i dra rundt modus. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Var for lite strøm til å dra rundt motoren, så den bare klikket inn i dra rundt modus. Strøm nok her , så batteriene er iorden . Så vi for se ikveld , regner med at jeg er en av hjelperane ombord der da vil jeg tru . Håpe det ikke er så mye greier , koster fort et stort innhøgg i feriepenga når du begynner å skru VP Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Arnstein Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Håpe det ikke er så mye greier , koster fort et stort innhøgg i feriepenga når du begynner å skru VP Det håper og tror jeg også, men då må ikke gå til VP for å få ordnet dette. Tror det vil bli billigere om du går til et diesel-elektrisk verksted om du trenger deler eller rep. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mulligan Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hvis instrumenten går ape og det bare klikker i starteren, så ville jeg sjekke tilkoblingene til startbatteriet før jeg løp til et VP verksted. Særlig minuskoblingen. Sitér dette innlegget Link to post
simarli Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hei! Mest sannsynlig releet som er defekt!Går ut fra at strømtilførsel og kontakter er iorden. Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Hvis instrumentene går "bananas" når du prøver å starte, så tyder det på at spenningen blir for lav. Det kan enten skyldes at det er dårlig kontakt et sted underveis fra batteriet (sjekk både + og - kabelen), eller at det er en kortslutning i starter. Prøv å mål spenningen på batteriet mens du prøver å starte. Synker den under 10V er det enten kortslutning eller batteriet som er for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Litt flaut kansje ,men lovet dere svar når vi / han fant feilen .Etter masse reker i sola og gode å mette , så var vel ikke topplokket helt på plass . Jeg sjekka rele og kablene rundt i motor og tok som en selvfølge at båteier tok batteriene da han sto oppi dem nesten (legger ikke bort noe skyld da ) . Han kom ned i havna ikveld å skrudde til den ene + polen å starte fa...skapet , hehe godt det var en baggis da . Men så fort gjort er det å overse en bagatell ,kunne spart oss for mye grubbling og tauing av skuta hjem. Men alt i alt var det jo godt jeg lurte meg etter dem , så jeg kunne få meg litt mat da . Betalte jo for meg på en måte . Men da lærte vi jo en ting igjen da , se over alt minst to ganger . Det kan hjelpe mye . PS: Joda vi var selvfølgelig klin edrue , kansje det som var feilen Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Espen Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Dete et fort gjort å tenke i alvorligere baner når man opplever ting som dette.. Men vi får alle lære av det, og dobbeltsjekke det som er enklest! Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 det var bra det bare var bagateller . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.