Jump to content

VP TAMD40B, klikker bare i starteren ?


Tine IV

Recommended Posts

Var på sjøen idag sammen med en kamerat her fra BP , kosa oss med reker og knallvær . Skulle hjem ettervært , da starta den ikke . Det er en VP TAMD 40 B motor, når jeg vrir på nøkkelen så går instrumenta bananas og den bare klikker i starteren . Det er slik hurtig klikking , gikk over det jeg kom til av kabel og sprayet litt osv . Men den funka ikke , så godt jeg blei med en tur utpå idag da jeg måtte taue dem hjem igjen . Regner med det er startrelet , men vil nå høre her før vi starter å skru . Eller kan det være andre ting ? Forslag tas imot med åpene armer nu .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Høres ut som dårlig kontakt på ledningen fra tenningslås og ned til innslaget. Hvis spenning på batteri ser ok ut kan du teste innslaget og starter ved å få kontakt mellom den fete plussen som går inn på starter og plusstikoblingen til innslaget - men f.eks en fastnøkkel som du legger an i et øyeblikk mellom punktene. Drar starter rundt da er det ihvertfall ikke innslaget! - Stalltipset mitt er dårlig/slitt tenningslås eller dårlige kontakter på ledningen mellom innslag og tenningslås.

Link to post
Hvis spenning på batteri ser ok ut kan du teste innslaget og starter ved å få kontakt mellom den fete plussen som går inn på starter og plusstikoblingen til innslaget - men f.eks en fastnøkkel som du legger an i et øyeblikk mellom punktene.

Jeg vet at de "erfarne" gutta gjør dette, men det er vel sikrere å bruke startkabel til den samme operasjonen. Dersom motoren da starter kan det også være innlagsreleet som er gåent grunnet eksempelvis ødelagte kontaktflater?

Link to post

Godt å ha BP , fine forslag her også og alt skal selvfølgelig prøves . Hørte at den har vært sånn et par ganger før , men det er flere år siden . Da heller jeg litt til dårlig kontakt et sted , men trur at det er startrele da den lyden virker så kjent fra bilmekking . Er jo rele som ikke slår inn , enten dårlig kontakt eller lite strøm . Håper jo jeg tar feil , for da er det litt mindre skruing da den starteren sitter godt gjømt nedi der . Kansje vi finner ut av det ikveld , svaret kommer . Men tar imot flere forslag her jeg ..............

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Dersom motoren da starter kan det også være innlagsreleet som er gåent grunnet eksempelvis ødelagte kontaktflater?

 

Joa - men kontaktene som solenoiden (innslaget) kobler sammen ligger gjerne på andre siden av huset. Og hvis starter sviver har jo innslagsrelèet gjort jobben sin - dvs kjørt frem tannhjulet frem til kransen og fått kontakt innert i innslagshuset og sørget for å forsyne strøm til startmotoren - for den vil ikke svive før innslaget er helt inne og klapper til kontaktene.

 

Hvis motor starter er jo alt på stell så langt - da er det bare å følge ledningene.

 

TineIII - Jeg tar det for gitt at batteriklemmene sitter og spenningen er bra :yesnod:

Link to post

Kan være startbatteriet som synger på siste verset...Ved forsøk på start, synker spenningen så langt ned at releet faller ut...Så stiger spenningen igjen, og releet trekker...osv...Ved å måle spenningen først på batteri, og siden direkte på starter idet du forsøker å starte vil gi deg svar.

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post

Hei. Jeg har hatt en del startproblemer med min motor i år.. Viste seg til slutt at Dysene var helt tette. Da disse var renset og testet ville plutselig ikke startmotoren dra i det hele tatt. Fikk også bare klikkelyd i den.. Forsøkte å starte den med kabler rett på starteren og det hjalp heller ikke. Skrudde så ut hele starteren og demonterte den. Da falt det ut loddetinn innenfra starteren. Det viser seg at det er satt inn en starter som er overhalt og den uorginale loddingen på børstene smelter ved ett tidligere tidspunkt enn den originale loddingen..

Loddet dette sammen igjen og vips så var starteren god som ny....

Så det kan lønne seg å åpne ting før en leverer dem inn til rep..

 

Ett lite motto er jo at ting som ikke virker er jo ikke noe å spare på.. Så hvorfor ikke åpne dem opp og se hva som er galt... Det kan jo ikke bli noe værre en det som det allerede er...

 

Lykke til med feilsøk....

Link to post

Hei!

Hadde samme problemet da jeg skulle starte opp i påsken i fjor, etter mye feilsøking fant jeg ut at det var dårlig kontakt på releet. Har en MD 40, der sitter releet under et svart deksel i forkant av motoren, ikke vanskelig å komme til. Løsnet kontaktene, pusset og skrudde til, start! Han må bare håpe at det er dårlig kontakt,for releet er svindyrt, 1310,- NOK hos VP-pusher! :eek:

Lykke til!

Hilsen Sindre

Link to post
Var for lite strøm til å dra rundt motoren, så den bare klikket inn i dra rundt modus.

Strøm nok her , så batteriene er iorden . Så vi for se ikveld , regner med at jeg er en av hjelperane ombord der da vil jeg tru . Håpe det ikke er så mye greier , koster fort et stort innhøgg i feriepenga når du begynner å skru VP :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Håpe det ikke er så mye greier , koster fort et stort innhøgg i feriepenga når du begynner å skru VP :wink:

Det håper og tror jeg også, men då må ikke gå til VP for å få ordnet dette. Tror det vil bli billigere om du går til et diesel-elektrisk verksted om du trenger deler eller rep.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hvis instrumentene går "bananas" når du prøver å starte, så tyder det på at spenningen blir for lav. Det kan enten skyldes at det er dårlig kontakt et sted underveis fra batteriet (sjekk både + og - kabelen), eller at det er en kortslutning i starter. Prøv å mål spenningen på batteriet mens du prøver å starte. Synker den under 10V er det enten kortslutning eller batteriet som er for dårlig.

Link to post

Litt flaut kansje ,men lovet dere svar når vi / han fant feilen .Etter masse reker i sola og gode å mette , så var vel ikke topplokket helt på plass . Jeg sjekka rele og kablene rundt i motor og tok som en selvfølge at båteier tok batteriene da han sto oppi dem nesten (legger ikke bort noe skyld da ) . Han kom ned i havna ikveld å skrudde til den ene + polen å starte fa...skapet , hehe godt det var en baggis da . Men så fort gjort er det å overse en bagatell ,kunne spart oss for mye grubbling og tauing av skuta hjem. Men alt i alt var det jo godt jeg lurte meg etter dem , så jeg kunne få meg litt mat da . Betalte jo for meg på en måte . Men da lærte vi jo en ting igjen da , se over alt minst to ganger . Det kan hjelpe mye .

PS: Joda vi var selvfølgelig klin edrue , kansje det som var feilen :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...