Wrooar Startet 29.Mai.2008 Del på Facebook Startet 29.Mai.2008 Jeg har litt problemer med å skjønne meg på min motor. Dette er nok to forskjellige problemer: 1. Oljetrykksinstrumentet viser 5kp før jeg starter motoren. Tror det kan være giveren, men ønsker å være sikker før jeg bytter (dette er dyrt....!). Giveren på denne motoren er topoloet - skrudde derfor av den ene kabelen og satt denne på jord. Det som da skjer er at instrumentet viser 0. Tok kabelen av jord igjen og instrumentet gir da fullt utslag. Hva er mest sannsynelig feil; instrumentet, giveren eller kabelen? 2. Merkelige ting skjer med oljenivået på peilepinnen. Når jeg peiler olje ca. 15 minutter etter å ha kjørt motor varm er det kun 1/4 på peilepinnen. Venter jeg noen timer er den ca 1/2 - venter jeg til dagen etter er den full. Trodde oljen skulle renne ned i bunnpannen relativt raskt? Har blitt fortalt at det kan være tette oljekanaler. Noen meninger om dette? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
index Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Det med oljenivået er kjente takter fra min gamle motor! Overfylte flere ganger før jeg fant ut av dette... Jeg kom fram til at dette skyldtes oljefilteret, som står montert opp/ned. Oljen fra dette siger sakte tilbake til bunnpannen etter stopp, så det tar en stund får all oljen er på plass igjen. Regner med at det er dette som skjer hos deg også. Returkanalene er så store at det skal mye til før disse blir tette, så årsaken ligger nok i oljefilteret! Ang. oljetrykk: Instrumentet høres ut til å være OK, så jeg regner med at feilen ligger i kabling eller giver. Den ene kontakten skal ha kontakt med minus på batteriet, og den andre med instrumentet.Regner med at du har dårlig kontakt et sted her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kurt Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Tror ikke du har noen feil med giveren. Tror problemet skyldes manglende eller dårlig jording på instumentet eller feil i instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 29.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Tror ikke du har noen feil med giveren. Tror problemet skyldes manglende eller dårlig jording på instumentet eller feil i instrumentet. Jeg er egentlig av samme oppfatning, men hva får deg til å si dette? Har du noen begrunnelse for svaret ditt? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Kurt Svart 29.Mai.2008 Del på Facebook Svart 29.Mai.2008 Jeg er egentlig av samme oppfatning, men hva får deg til å si dette? Har du noen begrunnelse for svaret ditt? Etter det du skriver viser instrumentet 0 når ledningen på giveren jordes og fullt utslag når den tas løs. Det er motsatt av slik det skal være. Min erfaring med slike instrumenter er at slik blir det når de mangler jordingsforbindelsen, eller er defekt. Instrumentet har 3 tilkoblinger (foruten instrumentlys) og det er + over tenning, jord og giver. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Oljefilteret på denne motoren er montert i 90 graders vinkel. Er derfor ikke helt komfortabel med at det tar 12 timer før nivået på oljepinnen er 1/1. Noen forslag til hva dette kan skyldes - eller er det helt normalt? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
index Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Det er etter min erfaring i det minste ikke unormalt! Enkelte oljefiltre har en tilbakeslagsventil som skal forhindre at fuilteret tømmes når motoren står. Hvis din motor har dette, kan det vare at den ikke holder 100% tett, og at olja derfor siger meget sakte tilbake. Et nytt oljefilter kan forsøkes, det er uansett en god ting! Ellers så kan det rett og slett være at oljekanalene tømmes sakte pga steramme og fine lagre. Tette oljekanaler kan du nok bare glemme, da ville du hatt smøreproblemer og mest sannsynlig havari for lenge siden! Dette er vel først og fremst et praktisk problem, ved at man må huske å peile olja før oppstart og ikke like etter stopp! Det har i alle fall jeg vent meg til etter å ha gjort meg lignende erfaringer... PS: Kom på en ting til: Min gamle motor hadde smøring til dieselpumpa lagt opp slik at denne fyltes av oljetrykket, og tømtes etter stopp til bunnpanna. Og med de tynne kanalene denne hadde vil dette ta tid, uansett. Kanskje årsaken ligger der? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Apollo32 Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Hei. Feilen ligger nokså sikkert i oljetrykksgiveren. Her har du jording når trykket =null , altså med stoppet motor. Instrumentet viser altså null med tenning på og motor stoppet. Du skriver at du "tar av den ene ledningen " ( til giveren ? ) og jorder denne...da får instrumentet jordforbindelse og viser null, altså det samme som normalt skjer om giveren er i orden. Motstanden i giveren øker gradvis med øket oljetrykk, slik at instrumentet viser f.eks 5kp/cm2 når trykket er maks ( ved kald motor) og motstanden (og oljetrykket..) reduseres gradvis når oljen blir varm, slik at trykket f.eks viser 2kp/cm2 ved varm motor. Når det gjelder peiling av olen ved varm motor, er dette noe som normalt ikke gjøres. Som du vet fylles alle kanaler og rommet under ventildekslet med olje ( oljen i filteret blir stort sett værende der, om du har 90 graders vinkel ) , når motoren starter. Totalt sett utgjør dette ingen voldsom stor oljemengde, men når det kun dreier seg om 3-4 liter fra maks. til min. på peilepinnen, er det nok til å gi det utslaget som du beskriver.Du skal altså peile oljenivået med kald motor, og er det da maks, eller 3/4 nivå på peilepinnen, er dette helt OK.!! Da vet du nivået i bunnpannen med kald motor, og det er det du ønsker å vite... Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Takk for svar. Har nå byttet giver og alt er normalt igjen. Fikk først feil giver så brukte vel en fem - seks timer på å finne ut av dette. Er mer komfortabel med oljenivå også. Var en liten tur ute å testet oljetrykket i kveld - etter en halvtimes tur lå det en liten dam olje under motoren.... TAR DET ALDRI SLUTT????? Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Apollo32 Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Har du sjekket pakningen for giveren....?? Trukket til med korrekt moment ved montering av ny giver ?? Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 1.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2008 Det lekker ikke olje fra giveren - dette kommer fra andre stedet.... Tar en runde over motoren i kveld... Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.