Jump to content

Ny gelcoat?

Astor

Recommended Posts

Jeg fikk høre av den gamle eieren av Grand Banksen at båten fikk ny gelcoat i 2000. Samtidig ble det lagt nye teakdekk rundt om.

Dette ble gjort på Orust på Vestkusten.

Hvordan går man fram for å legge ny gelcoat? Jeg tenker vansklighetsgraden når man skal få fram alle detaljene i skoget.

Prislapp for hele stasen endel hundre tusen fikk jeg høre.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Å legge ny gelcoat er ikke mulig.

Allt mulig av dritt hadde hengt fast på båten.

Jeg tenkte også slik. Noen i havna mente de sprøytet på ny gelcoat.

Det jeg tror er at båten ble frisket opp med ny farge??

Jeg skal forhøre meg mer om dette av den gamle eieren.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er ikke noe problem å legge på ny gelcoat, men det er ikke så vanlig. Vanligvis blir båten lakkert når det ikke er noe igjen av orginalfargen i gelcoaten. Dessverre vil jeg si, for de fleste plastbåter klarer man å få finne igjen med riktig teknikk. Etter at båten er lakkert er det mye vanskeligere å utbedre skader, dessuten må man være litt mer forsiktig med hva man utsetter lakken for (2-komponentlakk er sterk, men finnesj mange dårlige også, også på sprell nye båter, har selv en båt hvor det er brukt lakk av altfor dårlig kvalitet da den ble lakkert opp.). Gelcoaten sprøyter man på.

Det er vanlig å sprøye på topcoat (gelcoat med voks som gjøar at den herder i luft)

Den må så slipes, vannslips og poleres. Jeg gjorde dette på min Selco 18. Blei kanon bra etter maaasse sliping.

Jeg rullet på 10 lag med jotun topcoat, planslipte med finere og finere papir, vannslipte for hånd med 800 og 1200 papir, og polerte.

Noen i havna mente de sprøytet på ny gelcoat.

Å sprøyte på gelcoat går ikke. Det er sprøytbare varianter av topcoat, som for alle praktiske formål er det samme. Den er litt vrien å sprøyte og et skrog med så mange detaljer som en GB kan fort miste noen av disse. Det er fort gjort å få "appelsinhud" og det blir litt blassere.

Det som er vanlig er å sprøytelakkere med tokomponent epoksylakk. Ikkeno galt med det. Det er båter som blir bygget uten gelcoat og som blir lakkert etterpå. Ulempen er, som nevnt over, at skader synes lettere og er noe mer krevende å fikse.

Så at du gikk fra Vallø 10:06. Der har du fått litt av ett møbel av en båt. Her vil du trives i mange år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...