Stitch Startet 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2008 Foildepropellene min har tatt kvelden og jeg trenger en ny. Skal ha en 2 blad, noen som vet hvor stor propell jeg skal ha ? Motor Yanmar 2GM 15 hk, med aksel. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Barsk IV Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Du må sjekke utvekslingen på giret ditt. (f.eks. 2,62) Jeg tipper du skal ha ca. 15 x 9 høyregående (RH) Når det gjelder akslingen må du måle/sjekke dim. på den, f.eks. 25, 30 eller 35 mm. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 29.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2008 Sjekk hvilken gearkasse du har. Utvekslingen på disse er vel vanligvis 2.14:1, men det kan også være noe annet. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Stitch Svart 30.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Har vært i kontakt med Sleipner i dag og de trenger utveksling på girkassa, 3,22 var det på den, men de måtte ha koning også. Har 25 mm aksel med kile og kon og hvistnok var ikke dette nødvendigvis standard mål. Har fått pris på 3 blad Volvo propell på Vallø Motor til den nette sum av 13000,- Den kan monteres mandag dersom det er 1-10 koning på akselen. Synes 13000 for en propell er i drøyeste laget, men på en annen side får jeg jo bedre propell med mere skyvekraft og bedre bakke egenskaper så det er jo fordelen. Uansett må båten opp for å finne målene på koningen og propellmutteren før de eventuelt kan bestille noe. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
Spinnaker Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Har vært i kontakt med Sleipner i dag og de trenger utveksling på girkassa, 3,22 var det på den, men de måtte ha koning også. Har 25 mm aksel med kile og kon og hvistnok var ikke dette nødvendigvis standard mål. Har fått pris på 3 blad Volvo propell på Vallø Motor til den nette sum av 13000,- Den kan monteres mandag dersom det er 1-10 koning på akselen. Synes 13000 for en propell er i drøyeste laget, men på en annen side får jeg jo bedre propell med mere skyvekraft og bedre bakke egenskaper så det er jo fordelen. Uansett må båten opp for å finne målene på koningen og propellmutteren før de eventuelt kan bestille noe. Her tror jeg du nok vil få et langt bedre tilbud på en slik propell fra sleipner andre steder. Ta en ringerunde! I det prisleiet er det naturlig og også se på andre konkurerende merker, Kiwiprop er en som ser ut til å være bra og rimelig, og den er med tre blader og gir liten motstand og er effektiv. Med de data du kommer med, så er det en 15.66(dia) X 14.17(pitch) propell du skal ha i tre bladers. I to bladers som er mye billigere, blir det: 17(dia) X 14.31(pitch). Jeg ville nå valgt to-bladers, spesielt om jeg skulle ha fast propell. Seiler dere ikke regatta, så er fast propell helt ok! Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.