Jump to content

Startbatterihjelp ("Jump start")

TwinCab

Recommended Posts

Jeg har en gang hatt flate batterier i en uthavn og måtte ha hjelp av Redningstjenesten for å få startet motoren (dieselmotor). Jeg har flere ganger møtt andre båteiere i uthavner som har hatt tilsvarende problem. Jeg har derfor av og til lurt på å kjøpe et hjelpebatteri (så kalt Jump start el. tilsvarende), men alt koster penger. Nå ser jeg at Europris selger slike Jump start batterier (12 A  mener jeg det er) til kr. 298,-. Er det noen som har erfaringer med dette. Har det kapasitet nok til å starte en dieselmotor på 100/200 Hk?

Jeg har en gang hatt flate batterier i en uthavn og måtte ha hjelp av Redningstjenesten for å få startet motoren (dieselmotor). Jeg har flere ganger møtt andre båteiere i uthavner som har hatt tilsvarende problem. Jeg har derfor av og til lurt på å kjøpe et hjelpebatteri (så kalt Jump start el. tilsvarende), men alt koster penger. Nå ser jeg at Europris selger slike Jump start batterier (12 A  mener jeg det er) til kr. 298,-. Er det noen som har erfaringer med dette. Har det kapasitet nok til å starte en dieselmotor på 100/200 Hk?

Morro du tok opp hjelpestarteren fra Europris.. Den klarte ikke dra rundt den stakkars 6 syl motoren i bilen min en gang.. Den starter MEGET lett men batteriet var så flatt at ikke oljelyset kom på engang...

IKKE kjøp den dritten...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

du har 2 motorer ? Da kobler du en dynamo til starter kretsen, og en til forbrukskretsen.

Så slipper du dette med vendere, som man alltid glemmer...

Suzuki

Du kan da ikke mene at man stort sett skal pensjonere en dynamo på den måten.  

Jeg hadde det slik, og ladekapasiteten på forbrukskretsen var for lav.  Jeg koblet om slik at begge dynamoer ladet forbruk og den ene dynamoen ladet startbatteriene samtidig.  Montert med skilledioder trenger jeg ikke tenke på noe som helst, men har nesten dobbelt så stor ladestrøm i forhold til tidligere.  Skillediodene danner ikke tap, da jeg har sensing på batteriene, ikke på dynamoen.  Har ikke hatt ett problem med dette, det fungerer perfekt. Er man redd for tap/problemer med dioder, bruk skillereleer.

Etter min oppfatning er, som du forstår av ovenstående,  forslaget ditt ikke spesielt smart.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

PIRUS:jeg tenkte å foreslå et enkelt system. Men seff vil man i gang med skilledioder, laderegulator med separat sense osv. får man det absolutt beste systemet. Men om alternativet var en jump-starter til 298,- fra Europris, tror JEG at mitt system kanskje var like greit. Spesielt ellersom vedkommende ga uttrykk for at han var "middels" teknisk.

Men som sagt, ditt system er bedre. Langt bedre. Men det koster mer og krever mer. Sånn sett var vel ikke min ide HELT på jordet ? Eller ?

Suzuki

No boat needed..

Bare for å avklare noe som muligens ble misforståelser. Jeg har bare en motor i båten. Grunnen til at jeg skrev 100/200 hk var at jeg hadde en motor på ca. 100 hk som nå blir byttet ut med en motor på ca. 200 hk. Og som angitt av en annen ovenfor - venderen har en stilling 1+2 som går på alle tre batteriene (et startbatteri og to batterier for forbruk). Venderen sto da selvfølgelig i stillingen 1 + 2 slik at alle batteriene ble ladet ut (det hender at man ligger lenge i uthavn).

I all enkelhet - er ikke løsningen å ha ett startbatteri og ett eller flere forbruksbatterier? Og så sørge for at det er mulig å starte på forbruksbatteriene hvis det skulle være nødvendig, men ikke mulig "bruke opp" startbatteriet til vanlig forbruk?

Slik er det i hvert fall på min båt.

Selvsagt opplever vi i uthavn at det kan være litt smått med strøm på forbruksbatteriene etter en kveld og natt, enkelte ganger starter heller ikke Wallasen om morgenen pga. for lav spenning. Men startbatteriet er nå da friskt og raskt i hvert fall.

Jeg er ingen båtelektriker, selv om jeg er brukbar på 220V. Derfor er jeg ikke med på alle fagutrykkene. Men jeg tar det for gitt at installasjonen i båten min sørger for at begge dynamoene lader alle batteriene på en fornuftig måte. At båten nå er 4 år gammel og ingen av batteriene er byttet er vel en indikasjon på det?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

I all enkelhet - er ikke løsningen å ha ett startbatteri og ett eller flere forbruksbatterier? Og så sørge for at det er mulig å starte på forbruksbatteriene hvis det skulle være nødvendig, men ikke mulig "bruke opp" startbatteriet til vanlig forbruk?

Slik er det i hvert fall på min båt.

så har jeg det også, et startbatteri kun til start.................

(og to store batterier til allt annet !)

S/Y Gunga Din

Jeg har en løsning til deg. Den har følgende fordeler:

• Du behøver ikke bruke en eneste krone på den.
  • Du behøver ikke foreta deg noe som helst innstallasjonsarbeid.
  • Du trenger aldri mer å huske på å slå av startbanken ved landligge.
  • Startbatteriets levetid øker betraktlig.
  • Løsningen krever null kompetanse og null teknisk innsikt.
Og hva slags kinderegg kan løse alle disse tingene på en gang?

Lad startbatteriet ditt helt opp. Slå av startbatteriets hovedbryter. Glem hele startbatteriet.

Bruk forbruksbanken din til alt mulig inkludert start.

Skulle den dagen komme da du på ny har tømt din forbruksbank? Intet problem. Skru på reservebanken. Reservebanken? Ja ditt toppladede startbatteri som har gledet seg hele sommeren til å få lov å hjelpe deg ut av knipa.

Lotus

Dagens medalje til Lotus ! Jobber du i Rema 1000 Lotus ? Det enkle er ofte det beste... :headbang:

Hvis du vil bruke 2-3 hundrelapper, kjøper du en textmarker på ClasOhlson eller lignende og lager en sticker som sier " HUSK BATTERIVENDER".

Vil du gjøre  det enda billigere skriver du pent på en lapp, og fester den med kontaktpapir eller tape.

Suzuki

No boat needed..

• 9 måneder senere...

Vil bare komme med en anbefaling til de som har en magnet til å tenne motoren sin. Det er vel mest på eldre motorer dette finnes. Historien er fra slutten av sommerferien.

Etter at båten vår lå en stund på vannet uten å bli brukt og vi skulle starte motoren igjen, var vi tomme for batteri. Koblet derfor på jumpstarteren vi hadde fått, og vridde om nøkkelen. Motoren kom som et skudd den og gikk veldig pent. Vi dro hjem og ladet batteriene og dro ned dagen etter igjen.

Vridde om nøkkelen og den ville ikke tenne. Sjekka gnisten og den var helt borte. Fant da ut at magneten var gått til hel****, og måtte ha en ny slik. Vi hadde ingen ide om at et var jumpstarteren som hadde skylden. Vi kom hjem litt sure etter dette, og tok fatt på instruksjonsboka. Leste og leste og plutselig så jeg, med stor svart skrift: Ikke bruk batterier med mer en 60 amper!!!

Jumpstarteren gir jo 430 ampere i det sekundet vi vrir om nøkkelen.

Har jeg lært noe av dette??? JA, jeg skal aldri mer bruke Jumpstart på en motor med magnet!

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)

og tok fatt på instruksjonsboka. Leste og leste og plutselig så jeg, med stor svart skrift: Ikke bruk batterier med mer en 60 amper!!!

Jumpstarteren gir jo 430 ampere i det sekundet vi vrir om nøkkelen.

Har jeg lært noe av dette??? JA, jeg skal aldri mer bruke Jumpstart på en motor med magnet!

M/B Gamla

JAJA er det ikke typisk ola dunk :smash: Instruksjonsboken er siste utvei når ikke noe annet fungerer :seeya:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei. Kan det være noe annet som er årsaken til at magneten var defekt? Jumpstarteren gir 430 amp i starteffekt. Et 60 amp. batteri kan vel også gi 250-300 amp. starteffekt. Nå kan du også få ca.56amp. batteri(optima) som gir ca. 700 amp. Vet ikke hvordan dette er koblet, men magneten bør vel ikke kobbles sammen med startbatteriet på noen måte,eller må den det?

Hei. Kan det være noe annet som er årsaken til at magneten var defekt? Jumpstarteren gir  430 amp i starteffekt. Et 60 amp. batteri kan vel også gi 250-300 amp. starteffekt. Nå kan du også få ca.56amp. batteri(optima) som gir ca. 700 amp. Vet ikke hvordan dette er koblet, men magneten bør vel ikke kobbles sammen med startbatteriet på noen måte,eller må den det?

Nå skal ikke jeg si at jeg ikke er sikker på at det er jumpstarten, men jeg vil anta det siden den var til overhaling for ett år siden og etter bruken av jumpstarten så virket den ikke lenger...

M/B Gamla

Nå skal ikke jeg si at jeg ikke er sikker på at det er jumpstarten, men jeg vil anta det siden den var til overhaling for ett år siden og etter bruken av jumpstarten så virket den ikke lenger...

M/B Gamla

Hei!

Med mindre jumpstarteren din har gitt altfor høy spenning ut, så er det neppe den som har forårsaket ødeleggelsene. Med samme påtrykt spenning, er det likestrømsmotstanden i det du kopler til som bestemmer hvor stor strøm det skal gå i kretsen, og denne motstanden er den samme uansett om du benytter batteriet eller jumpstarteren. Hvis dynastarteren har takket for seg, skyldes nok dette en annen feil i selve starteren.

Det du leste i brukerhåndboka gjelder maks batterikapasitet, og skal nok være 60Ah. Dette betyr at batteriet teoretisk sett skal kunne levere for eksempel 60A i 1 time, 120A i ½ time eller 240A i ¼ time, osv. Som det er sagt foran her, kan batteriet levere mye høyere strøm enn 60 A.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...