SeaMaster175 Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) Arvid_A skrev: Hei! Med mindre jumpstarteren din har gitt altfor høy spenning ut, så er det neppe den som har forårsaket ødeleggelsene. Med samme påtrykt spenning, er det likestrømsmotstanden i det du kopler til som bestemmer hvor stor strøm det skal gå i kretsen, og denne motstanden er den samme uansett om du benytter batteriet eller jumpstarteren. Hvis dynastarteren har takket for seg, skyldes nok dette en annen feil i selve starteren. Det du leste i brukerhåndboka gjelder maks batterikapasitet, og skal nok være 60Ah. Dette betyr at batteriet teoretisk sett skal kunne levere for eksempel 60A i 1 time, 120A i ½ time eller 240A i ¼ time, osv. Som det er sagt foran her, kan batteriet levere mye høyere strøm enn 60 A. Hva er det som kan være gærent med dynastarteren da? Det var jo ikke noe gnist på pluggene og da kan det vel ikke være dynastarteren? Redigert 6.Januar.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 M/B Gamla skrev: Hva er det som kan være gærent med dynastarteren da? Det var jo ikke noe gnist på pluggene og da kan det vel ikke være dynastarteren? Beklager!! Jeg skrev "dynastarter", men mente selvfølgelig "magneten"!! Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Arvid_A skrev: Beklager!! Jeg skrev "dynastarter", men mente selvfølgelig "magneten"!! Ohhff...heldigvis. Jeg begynte å bli redd for at det var dynstarteren nå jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 (redigert) . Dette betyr at batteriet teoretisk sett skal kunne levere for eksempel 60A i 1 time, 120A i ½ time eller 240A i ¼ time, osv. Som det er sagt foran her, kan batteriet levere mye høyere strøm enn 60 A. Hei. Er litt feil her, etter min oppfatning.nesten ubetydelig ? Et startbatteri på 60 amp. får du 60 amp. ut av hvis du bruker 20 timer på å tappe det. (Er som regel oppgitt målt ved 20-timers strøm). Dvs. hvis du tapper det med 3 amp. får du 60 amp. ut av det. Hvis du tapper det med 6 amp. får du endel mindre enn 60 amp. Finnes tabeller som viser hvor mye du får ut ved forskjellig forbruk. Ved 120 amp. forbruk, får du MYE mindre enn 60 amp.ut av batteriet. Redigert 6.Januar.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Jonas skrev: . Dette betyr at batteriet teoretisk sett skal kunne levere for eksempel 60A i 1 time, 120A i ½ time eller 240A i ¼ time, osv. Som det er sagt foran her, kan batteriet levere mye høyere strøm enn 60 A. Hei. Er litt feil her, etter min oppfatning. ? Et startbatteri på 60 amp. får du 60 amp. ut av hvis du bruker 20 timer på å tappe det. (Er som regel oppgitt målt ved 20-timers strøm). Dvs. hvis du tapper det med 3 amp. får du 60 amp. ut av det. Hvis du tapper det med 6 amp. får du endel mindre enn 60 amp. Finnes tabeller som viser hvor mye du får ut ved forskjellig forbruk. Det som er viktig her er å holde rede på begrepene. Batterikapasiteten angis i amperetimer (Ah). De teoretiske "regneøvelsene" mine var bare ment å tydeliggjøre at man ved kortvarige uttak kan få mye mer strøm enn 60 ampere ut av et 60Ah batteri. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Ser det er mange erfaringer med start-boostere her. Det er jo ikke bare effekten på batteri/hjelpestarter som avgjør om motoren starter. Har du ny starter og nye kabler trengs det atskillig mye mindre strøm for å dra motoren rundt, enn om du har en dårlig og tørr starter og/eller dårlige kabler. Er kabelen dårlig kan du pøse på med 1000-vis av ampere uten at starteren drar skikkelig rundt. Derfor kan du starte en dieselmotor greit samtidig som du har problem med å starte bensinmotor med samme start-booster. Ofte er det i kabel-skoene feilen ligger, og fordi det irrer mellom kabelen og skoen er det svært vanskelig å sjekke tilstanden på disse. Prøv med startkabel i tillegg mellom batteri/starter. Har du hovedbryter på startkabelen kan dette også redusere strøm-gjennomgangen. Et godt råd for å sjekke dårlig kontakt er å kjenne etter på kursen fra batteri til starter om noe blir varmt når du kjører starteren. En kabel som blir hard i endene har vært overbelastet/har dårlige kabelsko og leder svært dårlig. Men uansett er ikke de minste start-boosterne egnet til diesel-motorer men beregnet på de minste bensin-motorene. Redigert 7.Januar.2005 av krl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 krl skrev: Ser det er mange erfaringer med start-boostere her. Det er jo ikke bare effekten på batteri/hjelpestarter som avgjør om motoren starter. Har du ny starter og nye kabler trengs det atskillig mye mindre strøm for å dra motoren rundt, enn om du har en dårlig og tørr starter og/eller dårlige kabler. Er kabelen dårlig kan du pøse på med 1000-vis av ampere uten at starteren drar skikkelig rundt. Derfor kan du starte en dieselmotor greit samtidig som du har problem med å starte bensinmotor med samme start-booster. Ofte er det i kabel-skoene feilen ligger, og fordi det irrer mellom kabelen og skoen er det svært vanskelig å sjekke tilstanden på disse. Prøv med startkabel i tillegg mellom batteri/starter. Har du hovedbryter på startkabelen kan dette også redusere strøm-gjennomgangen. Et godt råd for å sjekke dårlig kontakt er å kjenne etter på kursen fra batteri til starter om noe blir varmt når du kjører starteren. En kabel som blir hard i endene har vært overbelastet/har dårlige kabelsko og leder svært dårlig. Men uansett er ikke de minste start-boosterne egnet til diesel-motorer men beregnet på de minste bensin-motorene. Den Fra Europris er ikke beregna til annet en gresklipper... Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 (redigert) Wellcraft skrev: Den Fra Europris er ikke beregna til annet en gresklipper...Mener du at den fra produsentens side er beregnet til maks gressklippere, eller mener du selv at den kun er egnet til gressklippere? Redigert 7.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Bitteliten skrev: Mener du at den fra produsentens side er beregnet til maks gressklippere, eller mener du selv at den kun er egnet til gressklippere? Det var mest ment som en morsomhet.. Har selv en PowerCraft kjøpt på Europris.. Den er meget svak enda den skal gi ca 450 amp sliter den med min lille Honda Civic 1,5 liter.. Glemte lysa ein gong og den klarte såvidt å gi nok til start. Original batt på hondaen er 45 amptimer.. På starteren står dette... Opplades 12 timer før bruk.. ???? ja jøss.. som om eg veit kortid eg får bruk for den Etter bruk lades den opp i minst 48 timer.. ok.. Ikke tom for strøm før 48 timer igjen da eller.. Les nøye på bruksanvisning før dere kjøper katta i sekken.. Har og en dyr (ca 1700,-) booster og den drar rundt min 7,3 liter v8 diesel i båten.. Der er powwer nok for mangen starter.. Dette lønner seg absolutt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Smaapala Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Hei. Har lekt litt med tall. Var innom på Europris på lørdag og leste litt på eska til jumpstarteren. Viss jeg forstår det riktig, så har den en kapasitet på 17 AMP/timer, DVS at viss vi klarer å trekke batteriet helt tomt vil vi klare å få ut 500 amp i 2 sekund. En liten lettstartet motor kan vi kanskje klare å dra igang. Kanskje også en amerikansk motor som jeg tror har en startmotor med redukjonsgir som gir stor kraft og lavt turtall med lite strømforbruk. Det som er vesentlig er også hvor mye start batteriet er ned tappet og størrelsen på dette. La oss si at man har ett helt nedtappet start batteri på 120 amp som mann kobler til jumpstarteren. All strøm vil gå til opplading av start batteriet som fremdeles ikke klarer å drive starteren. Da har mann 2 tomme batteri. Smaapala Redigert 9.Januar.2005 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Jeg kjøpte denne power saken fra Europris sist sommer, tenkte det var verdt å forsøke (kostet kun 4-5 hundre), og har selv brukt denne til å starte bilen (Pontiac 2.3 ltr), Perkins 4.208, hjalp en kar i båt, tror det var volvo penta maskin, samt hjalp en bileier (BMW). Yallasaken klarte jammen disse utfordringene, i tillegg til at jeg har pumpet opp 1 bildekk (kompressor på baksiden) samt blåst opp diverse luft-leker. I mitt bruk har den faktisk svart til forventningene, ville ikke trodd at denne skulle klare såpass. Det blir nevnt i et innlegg ovenfor mht. ladebegrepene. Det jeg gjør er at jeg etter hver gang jeg har brukt denne, lader den opp igjen og deretter pakker den bort. Den er da klar for bruk neste gang jeg trenger den. Nå skal jeg jo legge til at man får hva man betaler for, og i og med at denne er svært lav i pris, er den selvsagt ikke best på markedet, men slik jeg ser det er den bedre enn pris/kapasitet enn det man skulle forvente. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Smaapala skrev: Hei. Har lekt litt med tall. Var innom på Europris på lørdag og leste litt på eska til jumpstarteren. Viss jeg forstår det riktig, så har den en kapasitet på 17 AMP/timer, DVS at viss vi klarer å trekke batteriet helt tomt vil vi klare å få ut 500 amp i 2 sekund. Smaapala 2 minutter blir det vel..... mvh FredT Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
TwinCab Svart 9.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Perlen skrev: men slik jeg ser det er den bedre enn pris/kapasitet enn det man skulle forvente.Ja, jeg kjøpte selv en slik sak og har hatt bruk for den to ganger --- på biler, og den har virket helt greit til å starte vanlige biler. Har -- heldigvis-- ennå ikke hatt bruk for å prøve den på båtmotor Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 Enig med Perlen og TwinCab. Kjøpte en på Europris i fjor (etter at jeg så en maken (men gul) hos Herholdt Andersen til dobbel pris). Den har starta Mondeoen (diesel), pumpet sykler, vært strømkilde for div 12v produkter, arbeidslys i motorrommet og jeg tipper den hadde cranket 350en også når den er fulladet. Oddsene er iallefall bedre med enn uten. Anbefales. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Jonette Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Fikk en "Startloop" i vervepremie fra NAF. Lurer på om noen har erfaring med denne. Lades opp på 1 time via sigarettenneruttak, og skal kunne gi starthjelp til "små og mellomstore" biler ifølge bruksanvisningen. I dokumentasjonen som følger med er det ikke gitt noen tekniske opplysninger, hele saken fremstår som "mystisk." Noen som vet hva den inneholder? Jeg vil gjette på NiCd/ NiMH -batterier el.l. og en kapasitet på ca 10Ah. Det kan ikke gi mye hjelp hvis startbatteriet er virkelig flatt. Håpet jeg kunne bruke den i båten til å få fyr på 9,9hester'n hvis det kniper. Noen som har testet? Sitér dette innlegget /MS Link to post
Arvid_A Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Jonette skrev: Fikk en "Startloop" i vervepremie fra NAF. Lurer på om noen har erfaring med denne. Lades opp på 1 time via sigarettenneruttak, og skal kunne gi starthjelp til "små og mellomstore" biler ifølge bruksanvisningen. Hei! Jeg har aldri prøvd "startloop"en, men tanken med denne er vel bare at den ved å stå tilkoplet en stund, skal gi startbatteriet en liten nødopplading, slik at et i utgangspunktet dårlig ladet batteri etter dette skal klare å "sparke i gang" en lettstartet liten motor. Det er nok ikke meningen å trekke startstrøm fra "startloop"en. Jeg ser forøvrig på NAFs internettbutikk at prisen på denne skal være satt ned fra 695,- til 290 kr., så dette er nok ikke et produkt de hatt veldig stor etterspørsel etter.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Har lykkes å finne noe teknisk informasjon her: Artikkel i TU Ladestrømmen er ca. 10A / 13-15V i ca. 10min. Overført kapasitet er da 1,6Ah(?) Ikke mye å skryte av. I bruksanvisningen er det henvist til www.startloop.com, men den siden ser ikke ut til å virke. En trøst at dingsen har vært nominert til hederspris fra Norsk Designråd. Hva er dette for produkt? Sitér dette innlegget /MS Link to post
I.E Svart 18.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2005 Har löst problemet genom att ha ett extra batteri liggande i båten och ett par startkablar. Extra batteriet underhållsladdar jag lite då och då. Denna lösning är billig och enkel men väl fungerande. / Dan Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 19.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2005 Mange av disse rimelige "Booststart"greiene ser flotte ut men er ikke verd å bruke tid/penger på. Kjøp heller et ekstra batteri - da vet du hva du har. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) MS Victoria skrev: Mange av disse rimelige "Booststart"greiene ser flotte ut men er ikke verd å bruke tid/penger på. Kjøp heller et ekstra batteri - da vet du hva du har. <{POST_SNAPBACK}> Penger kan brukes på så mangt. Jeg har en slik med kompressor. og den er verdt hver sin krone. Har blitt brukt til starthjelp for flere biler som stod med lyset på. Pumper opp ballene til barna. osv. Har hatt min i 2 år. og er helt topp. lader den opp igjen rett etter bruk. Redigert 20.Januar.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TomF Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 (redigert) Gammel tråd dette - men tenke å henge på et spørsmål om noen leser: Hvis man ønsker seg en slik "jumpstarter" for sikkerhetsskyld i båten. Er det da ok å ha den stående koblet til i lademodus for å sikre at den har strøm til å "jumpstarte" ? Dvs. at en ETEC 300 HK da må kunne gi nok ladestrøm til både 2 batterier og til "jumpstarten" ? Eller er dette bare bortkastet fordi den fint klarer å holde på det meste av strømmen sin gjennom en båtsesong hvis den ikke brukes og ikke lades ? Tenker på f.eks en slik : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-37902/ Redigert 2.Mars.2014 av TomF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Jeg kjøpte http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-med-kompressor-37905/ til russebilen til guttungen. Overhengende fare for utlading med stor stereo. Jumpstarteren fungerte fint på en sliten V8 diesel, så da bør den vel fungere på alminnelige båtmotorer også. Jumpstarteren har jeg med på båtferie. Om ikke jeg selv behøver, så trenger kanskje andre hjelp. Det er faktisk ikke alle som har separerte batterier. Dagsturbåter har ofte bare ett. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Bare pass på når man kobler til startbosstere,batterier ol.... nyere motorer har styreenheter som på ingen måte liker å bli utsatt for høye/unormale spenninger. Pass på å koble til når alt er "dødt" d.v.s at det ikke er noe som trekker strøm idet man kobler til den nye strømkilden. Koble vekk de flate batteriene,da de "slurper" i seg all strømmen de kommer over,og det kan det være at den nye strømkilden blir tappet unødig eller starteren ikke får nok. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Goodspeed Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Jeg har kjøpt en hos NAF (som er typen de har med seg i utrykningsbilene sine). Finnes på naf.no. Den har jeg brukt både i bil og båt flere ganger uten at jeg har måtte lade i mellom. Riktignok anbefales det å vedlikeholdslade det ca 1 gang i mnd, uavhengig av bruk, for å beholde effekten. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Marwin Svart 5.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2014 Sebaldus skrev On 22.3.2004 at 22.52: Er litt skeptisk til sånne boostere. Selv Falken med sin (formodentlig) proffe booster måtte gi opp på bilen min og nektet å tro at det var bensinmotor i den siden den ikke startet. Går jo heller ann å kjøpe et ekstra batteri på biltema og ha stående ombord. Lite batteri med høy CCA og "gnistfritt kabelsett" skulle vel klare det meste. Men det er en god idé å la dette være tilkoblet noen minutter før du prøver å starte. Dermed har du fått overført endel energi til de utlada bateriene og de kan være med litt i starten. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.