Jump to content

Materiale på båt

SeaMaster175

Recommended Posts

Litt uklare alternativer her  :yesnod::smiley:

Plast? Polyester?

Hvis du kunne skille mellom armering og matrise (heter det vel?)

Armering: glass, trefiber

matrise: lignin, epoxy, polyester

Jeg valgte polyester siden du mente kanskje ABS og polyetylen( Pioner-båtene) med plast

:wink:

Nå synest jeg Dere kverulerer her  :yesnod:

Sement, betong, ferrosement.....Noen som ikke forstod hva Poseidon mente kanskje??

Og ja, både jeg og Poseidon og sikkert alle andre og vet forskjell på tørr sement kontra utblanda med vann og sand, og at armering er en selvfølge  :smiley:

Litt få kategorier, men allikevel. Det absolutt uovertrufne materiale til båter i denne størrelsen vi holder på med er absolutt "plast".

Her må det skilles litt, "Plast" deles i to hovedkategorier, termosets, som er den vanlige glassfiberbåten og termoplast slik som Steady, Pioner og Terhi.

Termosets er tingen. Enhver form kan skapes og det kan oppnåes utrolig styrke i laminatet. Selv om det fuskes aldri så mye i produksjonen, blir resultatet nesten alltid til å leve med. Selv med billigste ortopolyester blir det båt av det.

Det finnes en bråte med forskjellige fibre å bygge med, forskjellige typer glass, aramider, karbon og grafitt. Det finnes også en haug med matrixer for å holde fibrene sammen polyester, vinylester, epoxy og annet. Det er et svært felt dette.

Det er også mange måter å gjøre dette på, fra den typiske norske "mann-med-bøtte-og form"  metoden til slik som for eksempel Skrovab bygger AIE 35 med vakuum/infusion. 35 foting som veier 3500 kg. Seiler fra alt.

Hva var spørsmålet?

"Plast"

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...