SeaMaster175 Startet 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2004 Hei alle sammen! Tenkte å lage en poll hvor jeg lurte på hvilket materiale dere foretrekker best på båt? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Litt uklare alternativer her Plast? Polyester? Hvis du kunne skille mellom armering og matrise (heter det vel?) Armering: glass, trefiber matrise: lignin, epoxy, polyester Jeg valgte polyester siden du mente kanskje ABS og polyetylen( Pioner-båtene) med plast Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Litt uklare alternativer her Ja det stemmer, og forøvrig savner jeg betong som også er et byggemateriale som har sine fordeler - og ulemper . . . mvh Poseidon (med klinket stålskrog) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
M/S Bastard Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Så det finnes andre matrialer enn tre altså Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Hvis du tar med jernsement skal jeg stemme. Lykke til med pollen mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Hvis du tar med jernsement skal jeg stemme. Lykke til med pollen mvh jan Er ikke det samme materialet som den betongen jeg etterlyser ovenfor? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest Sparky Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 vet ikke, sement er ikke det samme som betong. mvh jan Er ikke det samme materialet som den betongen jeg etterlyser ovenfor? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 vet ikke, sement er ikke det samme som betong. mvh jan Ja-vel-nei Da hadde det vært fint om du kunne beskrive litt nærmere hva en båt av "jernsement" er for noe . . . . mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skippy Svart 22.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2004 Så vitt jeg vet er sement tørt pulver og betong er utblandet for å bli hardt. Det er vel Ferrosement de støyper båter med? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Nå synest jeg Dere kverulerer her Sement, betong, ferrosement.....Noen som ikke forstod hva Poseidon mente kanskje?? Og ja, både jeg og Poseidon og sikkert alle andre og vet forskjell på tørr sement kontra utblanda med vann og sand, og at armering er en selvfølge Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Forstod godt hva Poseidon mente. Så bare ikke ut som Jan S/Y Karoline viste forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 23.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2004 Litt få kategorier, men allikevel. Det absolutt uovertrufne materiale til båter i denne størrelsen vi holder på med er absolutt "plast". Her må det skilles litt, "Plast" deles i to hovedkategorier, termosets, som er den vanlige glassfiberbåten og termoplast slik som Steady, Pioner og Terhi. Termosets er tingen. Enhver form kan skapes og det kan oppnåes utrolig styrke i laminatet. Selv om det fuskes aldri så mye i produksjonen, blir resultatet nesten alltid til å leve med. Selv med billigste ortopolyester blir det båt av det. Det finnes en bråte med forskjellige fibre å bygge med, forskjellige typer glass, aramider, karbon og grafitt. Det finnes også en haug med matrixer for å holde fibrene sammen polyester, vinylester, epoxy og annet. Det er et svært felt dette. Det er også mange måter å gjøre dette på, fra den typiske norske "mann-med-bøtte-og form" metoden til slik som for eksempel Skrovab bygger AIE 35 med vakuum/infusion. 35 foting som veier 3500 kg. Seiler fra alt. Hva var spørsmålet? "Plast" Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.