Tutti Frutti Startet 30.Mai.2008 Del på Facebook Startet 30.Mai.2008 Jeg skal fornye fenderene mine som er ganske slitne nå. Eksisterer det noen kvalitetsnormer som kan følges ved innkjøp? Etter sesongen i fjor med mye dårlig vær, så har jeg skjønt at dette er meget viktig. Har ikke klart å finne noen tråder som omhandler dette spesifikt, så det kan jo bety at dette ikke er noe tema av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Biltema og Europris. Billigst og godt nok. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Snekker'n Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Vi har både Danfender og Biltema. Foretrekker faktisk Biltema sine. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Suzumar Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 At billigst er godt nok er jeg hjertens enig i. I alle fall i båtklassen jeg har (30 fot) og nedover. Så spørs det bare hvor snobbete en er....... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Er ikke det bare å kle dem med et tekstil da? Jeg vil heller ha billigere fendere med tekstiltrekk, enn å kjøpe dyrere fendere uten tekstiltrekk. Deilig å slippe gnikking og merker. Kjøp dem så store du kan ha dem før du opplever dem irriterende store. Det er godt å ha på en ruskedag man ligger og gnikker mot andre båter. De fleste fendere henger litt under fenderlisten, og det blir fort til litt dunking hvis en båt passerer med litt større hekksjø... - Det vet du jo sikkert, men jeg bare minner om det Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
baatsman Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 Kjøp fendere med ventilen nedover. Skulle du være så uheldig at de sprenges, er det bedre at ventilen skytes nedover, en oppover. Kun for din egen sikkerhet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 I ungdommen, da jeg var ung og fattig brukte vi halve bildekk som fendere, og satte halvmåne formede spor igjen etter oss over alt. Nå som jeg er gammel og fattig har jeg ihvertfall lært av all den banken jeg fikk i ungdomen og setter ikke lengre halvmåne formede spor. Finnes det en kvalitetsnorm for fendere? En som sprekker, eller blåser ventilen tilfredsstiller ikke mine krav. Åssen den ser ut er underordnet - så lenge den ikke setter halvmåne formede spor. Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 30.Mai.2008 Del på Facebook Svart 30.Mai.2008 (redigert) er det ikke bare å henge fenderen med ventilen nedover?eller må du kjøpe di som peker nedover ? Redigert 31.Mai.2008 av westcruiser 32 (see edit history) Sitér dette innlegget ] Link to post
Hansi Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 (redigert) Kjøp fendere med ventilen nedover. Skulle du være så uheldig at de sprenges, er det bedre at ventilen skytes nedover, en oppover Sjansen for at en fender sprenges er vel på linje med snøstorm i fellesferien på Skagerakkysten. Sikkerhet er vel og bra men overdrivelse og skape frykt er ikke nødvendig. Redigert 31.Mai.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Gå for Biltema sine. De er helt topp Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Tutti Frutti Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Vi har både Danfender og Biltema. Foretrekker faktisk Biltema sine. Hvorfor foretrekker du Biltema sine? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Regner med at prisen spiller en viss rolle. Er ikke nodvendig aa betale dobbel pris hos en utstyrsforhandler. Naar baade fendre og trekk er mer enn gode nok hos Biltema. PS. Biltema logoen paa fender trekkene er ett lite blaatt merke. Saa hvis man passer paa aa henge fenderen "riktig". Saa er det ingen som ser at man har handlet paa den forferdlige plassen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
prin435 Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Kjøpte fendere fra biltema for flere år siden, og satte på stoff trekk fra en Watski butikk, fenderne har holdt veldig bra i vær og vind til tross for tyngden og vindfanget båten har! Biltema sine fendere holder nok i massevis! Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Noflow Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 (redigert) biltema sine funker bra de, ganske diskret logo i tillegg, og billigfendre er vel mindre utsatt for at folk vil ha vel? må forresten si at hvis jeg skulle fått gratis hadde jeg tatt biltema istedet for maritim f.eks. se selv: maritim og biltema Redigert 31.Mai.2008 av dal-z (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Merket på fenderen har vel ingenting å si så lenge de fungerer som de skal Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Mariell Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Jo for enkelte har jeg inntrykk av det Haarek. Er flaut aa ha noe med Biltema logo i baaten, virker det som. For bare aa ha sagt det. Det gjelder ikke meg. Har mye biltema greier baade i baaten og hjemme. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 Sjansen for at en fender sprenges er vel på linje med snøstorm i fellesferien på Skagerakkysten. Vi hadde ikke snøstorm i Skagen i fjor sommer, men stiv kuling i havna, da røk det faktisk en del fendere og dansken som lå innerst i den rekken jeg lå i fikk sprengt et par fendere... men vi var 7 båter utenpå hverandre... så det kan hende... og da er det greit at ventilen peker ned som baatsman prediker.. Forøvrig så er jeg opptatt av fenderne sr store nok til den båten man har valgt.... det er ofte man kan se for "små" fendere på "store" båter Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 31.Mai.2008 Del på Facebook Svart 31.Mai.2008 (redigert) Sjansen for at en fender sprenges er vel på linje med snøstorm i fellesferien på Skagerakkysten. Sikkerhet er vel og bra men overdrivelse og skape frykt er ikke nødvendig. Tror jeg også. At en fender sprenges har jeg aldri opplevd i mine 30 år med båt. At tauet blir gnagd av over rekkeliste er en annen sak. Jeg bruker stort sett fendere fra Polyform. Redigert 31.Mai.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Hvorfor foretrekker du Biltema sine? Har Danfender og Biltema-fendere som er like lange. Biltemas har større diameter, noe jeg anser å være en fordel. Jeg har ikke undersøkt om Danfender finnes i ulike diametre. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Superkul Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 har ikke mye til overs for biltema men fenderne er kjempegreie har tittet mye på fendere og trekk i det siste og med ventil ned???!!!! det har jeg ikke funnet noe sted annet og henge dem opp ned hva med ballene???? blir vanskelig og henge de med ventilen ned...... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
27 knop Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Kanskje ikke nødvendig å kommentere for erfarne båteiere, men jeg ser tidvis flere båter som etter båtens størrelse har veldig små fendere. Ikke knip på størrelsen (eller rettere sagt prisen), eller for den saks skyld antallet fendre, det kan fort bli skader. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Jeg pleier å kjøpe fendere hos Seatronic i Moss. Jeg synes de har et bra utvalg både av kulefendere (A1, A2 og A3) og vanlige fendere (G2 til G5) og Danfendere, og Fenderstep. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Forøvrig så er jeg opptatt av fenderne sr store nok til den båten man har valgt.... det er ofte man kan se for "små" fendere på "store" båter. Dette syns jeg er et viktig poeng. Det er for mange som velger for puslete fendere. En ting er at man skal holde båtene fra hverandre, eller unna kaikanten. Det må også tas høyde for at det kan blåse opp, og ikke minst at det kommer noen forbi som ikke skjønner konsekvensen av egen fart. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Og gjerne noen kulefenderer selv om disse bare har en ventil og denne vel vanskelig kan være noe annet sted enn på oversiden av fenderen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Har kulefendere fra maritim. Dårlig kvalitet. Holder ikke helt formen, får med årene flekktyfus som kommer fra innsiden. Øyet for festing av tauet er heller ikke voldsomt solid. Så har jeg noen pølsefendere fra Biltema. 75 x 22 størrelsen som jeg kjøpte for noen år siden har i alle fall helt topp kvalitet. Og det til en uslåelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.