Jump to content

Fendere: Hvilke hensyn og kvalitetskrav er viktige?

Tutti Frutti

Recommended Posts

Jeg skal fornye fenderene mine som er ganske slitne nå.

Eksisterer det noen kvalitetsnormer som kan følges ved innkjøp?

Etter sesongen i fjor med mye dårlig vær, så har jeg skjønt at dette er meget viktig.

Har ikke klart å finne noen tråder som omhandler dette spesifikt, så det kan jo bety at dette ikke er noe tema av betydning.

Er ikke det bare å kle dem med et tekstil da?

Jeg vil heller ha billigere fendere med tekstiltrekk, enn å kjøpe dyrere fendere uten tekstiltrekk. Deilig å slippe gnikking og merker.

Kjøp dem så store du kan ha dem før du opplever dem irriterende store. Det er godt å ha på en ruskedag man ligger og gnikker mot andre båter. De fleste fendere henger litt under fenderlisten, og det blir fort til litt dunking hvis en båt passerer med litt større hekksjø... - Det vet du jo sikkert, men jeg bare minner om det :wink:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

I ungdommen, da jeg var ung og fattig brukte vi halve bildekk som fendere, og satte halvmåne formede spor igjen etter oss over alt.

Nå som jeg er gammel og fattig har jeg ihvertfall lært av all den banken jeg fikk i ungdomen og setter ikke lengre halvmåne formede spor.

Finnes det en kvalitetsnorm for fendere? En som sprekker, eller blåser ventilen tilfredsstiller ikke mine krav. Åssen den ser ut er underordnet - så lenge den ikke setter halvmåne formede spor.

Regner med at prisen spiller en viss rolle.

Er ikke nodvendig aa betale dobbel pris hos en utstyrsforhandler. Naar baade fendre og trekk er mer enn gode nok hos Biltema.

PS. Biltema logoen paa fender trekkene er ett lite blaatt merke. Saa hvis man passer paa aa henge fenderen "riktig". Saa er det ingen som ser at man har handlet paa den forferdlige plassen. :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jo for enkelte har jeg inntrykk av det Haarek. Er flaut aa ha noe med Biltema logo i baaten, virker det som.

For bare aa ha sagt det. Det gjelder ikke meg. Har mye biltema greier baade i baaten og hjemme.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sjansen for at en fender sprenges er vel på linje med snøstorm i fellesferien på Skagerakkysten.

Vi hadde ikke snøstorm i Skagen i fjor sommer, men stiv kuling i havna, da røk det faktisk en del fendere og dansken som lå innerst i den rekken jeg lå i fikk sprengt et par fendere... men vi var 7 båter utenpå hverandre... så det kan hende... og da er det greit at ventilen peker ned som baatsman prediker..

Forøvrig så er jeg opptatt av fenderne sr store nok til den båten man har valgt.... det er ofte man kan se for "små" fendere på "store" båter

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sjansen for at en fender sprenges er vel på linje med snøstorm i fellesferien på Skagerakkysten. Sikkerhet er vel og bra men overdrivelse og skape frykt er ikke nødvendig.

Tror jeg også.

At en fender sprenges har jeg aldri opplevd i mine 30 år med båt.

At tauet blir gnagd av over rekkeliste er en annen sak.

Jeg bruker stort sett fendere fra Polyform.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Forøvrig så er jeg opptatt av fenderne sr store nok til den båten man har valgt.... det er ofte man kan se for "små" fendere på "store" båter.

Dette syns jeg er et viktig poeng. Det er for mange som velger for puslete fendere. En ting er at man skal holde båtene fra hverandre, eller unna kaikanten. Det må også tas høyde for at det kan blåse opp, og ikke minst at det kommer noen forbi som ikke skjønner konsekvensen av egen fart.

Har kulefendere fra maritim. Dårlig kvalitet. Holder ikke helt formen, får med årene flekktyfus som kommer fra innsiden. Øyet for festing av tauet er heller ikke voldsomt solid.

Så har jeg noen pølsefendere fra Biltema. 75 x 22 størrelsen som jeg kjøpte for noen år siden har i alle fall helt topp kvalitet. Og det til en uslåelig pris.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...