Jump to content

Vann i sylinder, VP TAMD 40A, hva gjør jeg nå ?

Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

Vårpussen er i full gang, selv om det kanskje har gått over til sommerpuss....

Etter å ha justert ventilene, så var spenningen stor for å høre motorlyden (båten er i hagen enda). Koblet på vannslangen, rett inn på saltvannsinntaket, før sjøvannspumpa.

Vannet surkler og går, og jeg hører det kommer ut av eksosen bak, men når jeg forsøker å starte så stopper hele motoren B-R-Å-T-T.

Kort fortalt, så har jeg sannsynligvis klart å fylle opp én eller flere av sylindrene med vann, i og med trykksatt fra hageslangen. Dette ble konstatert ved at vi dreide motoren med pipe-nøkkel på veiva, og da kom det til dels store mengder vann ut når vi dreide.

Oljen er nå blitt grå og bærer fullt ut preg på å være vannet ut.

Spørsmålet er : Hvordan best redde motoren. Antar at dette ikke akkurat er verdens undergang, men setter stor pris på eventuelle synsinger og meninger enkelte måtte ha. Kranbilen kommer på tirsdag, så da må den være i orden :-)

Min plan forløbig er :

Handle inn ny olje (billigste type) og filter

Tømme utvannet olje, og fylle på ny (bytter ikke filter enda)

Skru ut glødeplugger og kjøre litt på starter for å få ut mest mulig vann fra sylinderen(e).

Sette inn glødeplugger, sjekke oljekvalitet (utvanning). Litt grått aksepteres eventuellt her.

Starte opp normalt, men da med normal suging av vann fra fat (istedet for trykksatt).

La den gå noen minutter

Tømme midlertidig olje, og fylle på nytt. Bytter også filter.

Starte opp, og la gå 10-30 minutter eller så.

Er dette en fornuftig plan, eller er det andre ting å passe på ?

Vi fikk ikke start på motoren, så hydro-lock oppsto kun for starterens krefter, som forhåpentligvis ikke er kraftig nok til å forårsake alvorlige feil.

Bytte forøvrig også zink anoder på intercooler(?) og oljekjøler, men ser ingen direkte sammenheng med vann i sylinder.

Håper på det beste .

Hilsen

Are

Glødepluggene er skrudd ut, kinnet 20-30 sekunder på motor, mens vann- og dieselspruten stod ut av åpningene.

Skrudde på plass glødeplugger og strømskinne, og kinnet. Motoren startet før jeg fikk sagt "kake".

Nå er det bare vente til naboene er våkne, så ikke jeg står for det, og kjøre motor en stund for få ut vann og fukt rester, samt smøre inn motoren godt på nytt.

Ser ut som om dette gikk bra :-)

/Are

Heisann.

Jeg tror alt er i orden nå. Jukset litt, og tømte bare nederste delen av olja (vannet), til det kom opp ren olje.

Rent teknisk, så er det ikke noe galt med motoren. Bare "brukeren" som ikke tenkte seg om.

Det som skjedde, var at når hageslangen ble satt på med trykk, så fylte vannet opp saltvannskretsen, og fortsatte ut i eksosen. En "Bitteliten" bivirkning, var at det også rant inn i manifoilen, da utløpet for saltvannskjølingen kommer ut i eksosen høyest på motoren, etter turbo.

Når motoren ikke går, så er det ikke noe som dytter vannet UT, hvilket vil skje naturlig når motoren selv suger vann etter behov.

Klokka 23:30 i går, etter å ha klødd oss i hodet 1 times tid, så kom jeg til å tenke på en annen tråd her på båtplassen, som omhandlet det som kan skje under løfting i kran og båten heller fremover. Da vil vannet som ligger i eksossysystemet renne inn i manifoil, og deretter inn i sylindrene gjennom eksos-ventiler som står åpne.

Det samme kan skje om man har motoren montert under vannlinjen, slik at ved stopp, så får man en hevertvirkning i revers, som fyller opp motoren på samme måte som over. Dette løses, så vidt jeg forstår med en vakuum ventil, som sørger for lufting av eksossystemet når motoren ikke går.

Nå er motoren kjørt 15 minutter, og ser ut til å fungere som den skal.

Når lykka er større enn forstanden... :wink:

Nå må jeg gå og kjøpe litt mere olje, oljeskifter, filter og en kakebit.

Hilsen

Are

Hei

Dette går helt sikkert bra. Du har alt fått start og alt fungerer da helt ok, DVS som før :smiley: Dette bør være en lærepenge for mange da denne moteden er det mange som bruker og med samme resultat.

Problemet er viss du er uheldig og motor tenner på de andre sylindrene for den møter motstand på den sylinder som er fylt med vann. Da kommer det an på om mekanikken holder.

Har selv sett dette i vår båthavn og vannet kommer ut eksosrøret som er høyerer en motor og motor blir fylt med vann.

Alle disse har reddet motor.

Syns din framgangs måte er helt riktig

Lykke til

hilsen Smaapala

• 2 uker senere...

Heisann

Ja, nå er det endelig vann under kjølen :-) Motoren oppfører seg eksemplarisk, og etter en kritisk vurdering av en kompis (tidligere mekaniker på anleggsmaskiner) ble motoren friskmeldt, og justering av dyser og overhaling av dieselpumpe avlyst (redigert: forøvrig uten sammenheng med vann i sylinderene) :flag:

Ser frem til en herlig sommer.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...