Fusebox Startet 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Mai.2008 Heisann. Vårpussen er i full gang, selv om det kanskje har gått over til sommerpuss.... Etter å ha justert ventilene, så var spenningen stor for å høre motorlyden (båten er i hagen enda). Koblet på vannslangen, rett inn på saltvannsinntaket, før sjøvannspumpa. Vannet surkler og går, og jeg hører det kommer ut av eksosen bak, men når jeg forsøker å starte så stopper hele motoren B-R-Å-T-T. Kort fortalt, så har jeg sannsynligvis klart å fylle opp én eller flere av sylindrene med vann, i og med trykksatt fra hageslangen. Dette ble konstatert ved at vi dreide motoren med pipe-nøkkel på veiva, og da kom det til dels store mengder vann ut når vi dreide. Oljen er nå blitt grå og bærer fullt ut preg på å være vannet ut. Spørsmålet er : Hvordan best redde motoren. Antar at dette ikke akkurat er verdens undergang, men setter stor pris på eventuelle synsinger og meninger enkelte måtte ha. Kranbilen kommer på tirsdag, så da må den være i orden :-) Min plan forløbig er : Handle inn ny olje (billigste type) og filter Tømme utvannet olje, og fylle på ny (bytter ikke filter enda) Skru ut glødeplugger og kjøre litt på starter for å få ut mest mulig vann fra sylinderen(e). Sette inn glødeplugger, sjekke oljekvalitet (utvanning). Litt grått aksepteres eventuellt her. Starte opp normalt, men da med normal suging av vann fra fat (istedet for trykksatt). La den gå noen minutter Tømme midlertidig olje, og fylle på nytt. Bytter også filter. Starte opp, og la gå 10-30 minutter eller så. Er dette en fornuftig plan, eller er det andre ting å passe på ? Vi fikk ikke start på motoren, så hydro-lock oppsto kun for starterens krefter, som forhåpentligvis ikke er kraftig nok til å forårsake alvorlige feil. Bytte forøvrig også zink anoder på intercooler(?) og oljekjøler, men ser ingen direkte sammenheng med vann i sylinder. Håper på det beste . Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 30.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2008 Du bør skru ut glødepluggene i kveld å ev få litt olje inn i sylinderen så raskt som f. Ellers er det nok en god plan. Om du ikke har lyst å skifte oljefilter to ganger bør det i vert fall tømmes for vannholdig olje før du starter igjen. Lykke til. Prøv å finne ut hvorfor det kommer vann inn også! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 For att din olje skal bli grå så må motoren blande oljen for deg , med andre ord din olje ble ikke grå nå men før du satte båten på land i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Glødepluggene er skrudd ut, kinnet 20-30 sekunder på motor, mens vann- og dieselspruten stod ut av åpningene. Skrudde på plass glødeplugger og strømskinne, og kinnet. Motoren startet før jeg fikk sagt "kake". Nå er det bare vente til naboene er våkne, så ikke jeg står for det, og kjøre motor en stund for få ut vann og fukt rester, samt smøre inn motoren godt på nytt. Ser ut som om dette gikk bra :-) /Are Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 (redigert) HEI Fuseboks, Det blir interesant å høre hvordan dette går. Mest sansynlig må du av med toppen, for å se hva som er galt, det kan være topp, toppakning, etc.... Får du ut ALL oje/vann bare med å tappe av, må du ikke av med bunnpanna å? Jon Redigert 31.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 31.Mai.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Heisann. Jeg tror alt er i orden nå. Jukset litt, og tømte bare nederste delen av olja (vannet), til det kom opp ren olje. Rent teknisk, så er det ikke noe galt med motoren. Bare "brukeren" som ikke tenkte seg om. Det som skjedde, var at når hageslangen ble satt på med trykk, så fylte vannet opp saltvannskretsen, og fortsatte ut i eksosen. En "Bitteliten" bivirkning, var at det også rant inn i manifoilen, da utløpet for saltvannskjølingen kommer ut i eksosen høyest på motoren, etter turbo. Når motoren ikke går, så er det ikke noe som dytter vannet UT, hvilket vil skje naturlig når motoren selv suger vann etter behov. Klokka 23:30 i går, etter å ha klødd oss i hodet 1 times tid, så kom jeg til å tenke på en annen tråd her på båtplassen, som omhandlet det som kan skje under løfting i kran og båten heller fremover. Da vil vannet som ligger i eksossysystemet renne inn i manifoil, og deretter inn i sylindrene gjennom eksos-ventiler som står åpne. Det samme kan skje om man har motoren montert under vannlinjen, slik at ved stopp, så får man en hevertvirkning i revers, som fyller opp motoren på samme måte som over. Dette løses, så vidt jeg forstår med en vakuum ventil, som sørger for lufting av eksossystemet når motoren ikke går. Nå er motoren kjørt 15 minutter, og ser ut til å fungere som den skal. Når lykka er større enn forstanden... Nå må jeg gå og kjøpe litt mere olje, oljeskifter, filter og en kakebit. Hilsen Are Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 (redigert) Hei igjen, Ja da skjønner jeg mere av hendelsesforløpet. God Prøvekjøring, med kaker....... Jon Redigert 31.Mai.2008 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 lykke til , håper dette går bra Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 31.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2008 Hei Dette går helt sikkert bra. Du har alt fått start og alt fungerer da helt ok, DVS som før Dette bør være en lærepenge for mange da denne moteden er det mange som bruker og med samme resultat. Problemet er viss du er uheldig og motor tenner på de andre sylindrene for den møter motstand på den sylinder som er fylt med vann. Da kommer det an på om mekanikken holder. Har selv sett dette i vår båthavn og vannet kommer ut eksosrøret som er høyerer en motor og motor blir fylt med vann. Alle disse har reddet motor. Syns din framgangs måte er helt riktig Lykke til hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Har du fått vann under kjølen ? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Heisann Ja, nå er det endelig vann under kjølen :-) Motoren oppfører seg eksemplarisk, og etter en kritisk vurdering av en kompis (tidligere mekaniker på anleggsmaskiner) ble motoren friskmeldt, og justering av dyser og overhaling av dieselpumpe avlyst (redigert: forøvrig uten sammenheng med vann i sylinderene) Ser frem til en herlig sommer. Redigert 11.Juni.2008 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Så flott at dette gikk bra, da! Jeg må si at det første innlegget ditt i tråden vakte visse vonde tanker og medfølelser. Ha en fin båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Det var godt og høre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.