Jump to content

Nok en gang har tragedien blitt gjentatt - ulykke ved Haugesund


Grand Banks jr

Recommended Posts

Avisene skriver om det her

 

2 par (4 personer) satt i speedbåten, traff holme i høy hastighet i natt, og ulykken var et faktum.

 

Det ene paret ser ut til å ha klart seg greit, det andre er skadet. Det skadede paret (som også førte båten) er i 40-årene.

 

Det står lite om årsak, bare at tekniske undersøkelser var ferdig i natt - og det rutinemessig er tatt promillekontroll av båtføreren.

"De to venneparene er fra Haugesund og var på vei sørover fra Skjoldastraumen til Espevik. Det var lite vann og stille sjø da ulykken skjedde i grålysningen."

Jeg antar at det menes lavvann...

 

Jeg håper inderlig at de alle 4 kommer fra det med et vondt minne, men med kroppen/ helsen intakt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Meget trist dette, og jeg har vel en mistanke om at det ikke er siste gangen denne sommeren vi ser slike overskirfter eller ulykker....

 

Jeg vil ikke spekulere på ulykkesårsaken, sier redningslederen
noe som bør være til ettertanke for flere Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Vel, jeg tror vi ihvertfall uten videre kan slå fast hva den direkte årsaken til det store skadeomfanget i disse ulykkene er: HØY FART!!

Vil nok si at den direkte årsaken er feil navigasjon. En holme dukker ikke plutselig opp, den har ligget der i 1000vis av år. Høy fart er ikke farlig så lenge man vet hva man gjør.

 

 

 

Dessuten er det begrenset hvor fort en 6,2m skjærgårdsjeep med 115 hk går med 4 voksne ombord.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

I den første artikkelen står det :

Ifølge redningsleder Sunde har båten kjørt på den relativt store Kvitholmen, som i dagslys er godt synlig.

 

Høy hastighet må det ha vært hvis båten har "flydd" 15 meter, og mørkt må det ha vært litt over kl 3 i natt.

 

Ser ut til at fellesnevner for noen av ulykkene hittil i år er for høy hastighet i forhold til forholdene (sikt). Muligens også alkohol, men i dette tilfellet er det ren spekulasjon foreløpig.

 

 

Det jeg opplever ekstra tragisk oppe i dette er at det ser ut til at folk ikke vil lære av andres erfaring. Hittil har vi hatt for mange ulykker i år der årsaken kan synes å være overdreven tro på egen ferdighet i "mørkekjøring på vannet". (subjektiv mening, men jeg tror vi er enige om dette)

 

Jeg tør i alle fall ikke legge båten i plan i mørket, med mindre jeg er langt borte fra alt av små skjær og holmer. Selv da er det en "risikosport" på grunn av bøyer og annet rask som kan ligge i overflaten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg er enig i at man kjører ikke fortere enn at man har kontroll over situasjonen. Hva man faktisk ser av sjø og land foran båten vil være avgjørende for hvor fort man kjører. Eventuelt om man befinner seg i mrådere med andre båter på sjøen, så må man innpasse seg i hvordan de beveger seg.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Det er tragiskt når noe slikt skjer og la meg understreke at det behøver så absolutt ikke være alkohol i bildet som antydet.

 

Det som jeg ser gjenspeiler seg i de ulykkene som er rundt om er gjerne at det skjer med personer som er lokalkjendt i området og muligens derfor senker både årvåkenheta og oppmerksomheten i motsetning til hva de ville gjort på et sted de ikke er kjendt. :sailing:

 

Forskell på tidevann kan utgjøre et helt annet farvann enn det man gikk forbi mens det var høyvann, så årvåkenhet til sjøss er ikke noe å kimse med. Den må være på topp heletiden :nono:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post
Jeg skjønner ikke hvordan folk TØR kjøre fort i mørket, og særlig nær land.

Kanskje jeg er litt pysete? :eek:

 

Da skal jeg med god samvittighet sette meg i samme bås.

Jeg mener jeg er godt kjendt i området der jeg færdes både i høyvann og lavvann og båten går fort nokk, men når mørket faller på og skumringen setter inn er farta ganske lav til tross for kartmaskin og bruk av lyskaster til tider.

Det finnes jo folk ute i småbåter uten lys også :nono: så det er nok å ta hensyn til... :sailing:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Link to post

Jeg tusler ikke i mer enn 6,4 knop på marsj, og allikevel kan jeg synes det er uoversiktlig og utrivelig å føre båt i mitt område når det er mørkt. Jeg vet jo hvor jeg er cirka. Men av og til er det små marginer...

 

Har blitt overrasket mer enn én gang av en holme eller en stake som er nærmere enn jeg trodde (selv med god margin). Hvis jeg hadde ført båten i 20 knop ekstra hadde det fort gått galt.

 

(Jeg har ikke plotter eller gps, ennå. Så jeg navigerer helt på gamlemåten med sjøkart, kompass og blikket.)

 

 

Vi får oppfordre folk (og oss selv) til å ta det med ro ved dårlig sikt (mørkt, tåke og/ eller regn) - og sammen jobbe for sunne holdninger til sjøss.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er noe "annerledes" med å være på sjøen en sommernatt.

Mørket og det lyset som er på sjøen om natten oppleves for meg som helt forskjellig fra om jeg er på land. Kan ikke helt sette ord på det, men det gjør gjerne at en tror en ser mer enn en egentlig gjør.

Dette kan kanskje overraske en del som ikke er så erfarne med nattseilas.

Link to post

Jeg må bare beklage, men jeg er glad det er holmer skjær, og fastland de treffer. Vi hadde for en kort tid siden en ulykke hvor en bil kjørte inn i en campingvogn og ett uskyldig menneske ble frarøvet sin mulighet til å leve det ene livet vi ha fått tildelt. Dette kan absolutt hende på sjøen også, med de holdninger mange har til fart, avstand fra ankrede båter og land. Tenk å få en båt i f, eks bare 45 knop rett inn i skrogsiden og inn i stikkøya midt på natten. Ca 80 km/t. Tror noen her at skroget tar i mot dette. Nei. Tragedien er et faktum.

 

Det er selvfølgelig tragisk for alle parter ved ulykker, for all del. Men mye må gjøres med holdningene som enkelte utøver på sjøen. Hvordan dette bør gjøres har ikke jeg oppskriften på, men jeg har noen ideer som sikkert hadde startet en skikkelig diskusjon her på BP.

 

Godt det "gikk bra" denne gangen.

 

TV 2 nyhetene med innslag nå 18.30.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

o.b.lix

 

En og annen ulykke av denne typen kan nok ungåes ved obligatorisk båtførerprøve. I undervisningen blir det jo, evertfall i 1979, fokusert litt på holdninger osv. Nå har det seg slik at holdningsskapende arbeid utøves i bilkjøring, antirøyking osv, men utfordringen ligger der nesten like stor.

 

Jeg våger den påstand at om billappen ryker,(utsettelse) eller båten blir indratt ved ekstreme tilfeller, så lukes nok flere bort som gambler med "kalkulert rissiko" for å bli tatt.

 

Hva har så billappen med dette å gjøre? Jo: Etter mitt syn så gjenspeiler uvettige handlinger av denne typen en persons holdninger på sjøen og i trafikken og samfunnet forøvrig.

 

Stort sett er sjøen om dagen besatt av vettuge båtførere med familier, som viser hensyn, er hyggelige, og koser seg på sjøen. Jeg er ikke imot fart, tvert imot, men på dertil egnet sted og ikke til sjenanse / fare for andre på sjøen.

 

Ha en fortsatt god helg.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
I følge Haugesunds Avis er det mistanke om promille. Altså nok en idiotisk hendelse av en bedugget verdensmester. Heldigvis ser det ut til at alle kommer fra det med livet i behold.
Det som slår meg, er at denne typen ulykke er dominerende.

Men likevel blir ulykker brukt som argument for obligatorisk båtførerprøve.

Finnes det noen der ute som tror at obligatorisk båtførerprøve hinder slike ulykker???

Ja, høy fart og promille er dominerende for ulykkene.

Det ser ut til å være regelen fremfor unntaket.

Og det skjer gjerne om natten.

Finnes det noen der ute som tror at obligatorisk båtførerprøve hinder slike ulykker, spør du.

Ja det gjør det, men jeg skjønner ikke tankegangen bak.

Når noen kan drikke og så kjøre som et svin midt på natten, er det ille.

For egen del er det farlig, men hva for andres del?

Ikke bare de man risikerer å møte, men også de man tar med seg av passasjerer.

Vet passasjerene om det, så er det en kalkulert risiko de velger å ta, men om passasjerene ikke vet om promillen slik som RIB'en som kræsjet i Galtesund/Arendel for noen uker siden så blir det jo bare helt fryktelig.

 

Tror noen at slike kan stoppes med et obligatorisk teorikurs?

Ikke mulig over hode er min mening.

I slike tilfeller er jeg enig med Per Harald. Lag en hjemmel for å ta fra dem billappen også.

Kanskje denne trusselen kan få enkelte til å tenke seg om? Intet annet ser jo ut til å virke.

 

Er også enig i at stort sett er sjøen om dagen besatt av vettuge båtførere med familier, som viser hensyn, er hyggelige, og koser seg på sjøen. Sjøen er faktisk et at de tryggeste stedene man kan oppholde seg. Tryggere enn både heimen og landeveien. Får man på en eller annen måte luket ut fyll, grove fartsovertredelser i 5 knop sone og i tillegg bestemmer seg for å innføre pliktig bruk av redningsvest i små åpne båter, mener jeg at svært mange av de ulykkene vi leser om i media kan unngås fullstendig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Men teorien ser da ikke ut til å være noe problem her?

Problemet er vel mer at man driter i teorien og i praksis gjør akkurat det man vil?

 

Resultatet av det du sier skulle da være å f.eks lage mer omfattende teorikurs for bil for å forhindre bilførere fra å kjøre som svin i fylla?

 

Det er vel ikke her problemet er? Det er intet problem med teorien, men med holdningene synes nå jeg.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Generellt: Uansett hvor mye man underviser og kurser,vil det alltid være et og annet kjøtthue som dri*** i normer og regler. Vi har traffikkregler og lappen og like fullt kjører folk for fort/fulle/medisinerte/tullete. Slik er det dessverre bare :-(

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Min påstand er at de siste ukers ulykker ikke har noe å gjøre med for dårlig teoretisk opplæring. Ergo ville en obligatorisk teoretisk opplæring neppe ha spilt noen rolle fra eller til. For å hindre folk i å kjøre som svin i 5-knop-sonen, i mørket, ifylla osv, trengs de riktige holdningene. Vil man ikke ta innover seg disse holdningene, er alternativet trussel om straff som svir, slik andre har vært inne på. Slik virker det i biltrafikken og de fleste andre deler av samfunnet. Bryter du loven, får du bot eller fengsel - hvis noen oppdager deg.

 

Å mase om obligatorisk teoretisk båtførerprøve for alle blir helt meningsløst for å hindre denne type ulykker.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Lotus - det finnes en teori som sier at det er sammenheng mellom kunnskap og holdninger også. Dvs at jo mer du vet jo bedre holdninger får du.

Det kan være et argument for Båtførerbeviset. At man da i tillegg kan miste "båtlappen" ved uvettig kjøring tilfører nok en dimensjon - som du påpeker

Link to post

Ja det finnes en teori som sier så, men stemmer det? Vil en person med dårlige holdninger la være å gjøre de gale tingene han alltid har gjort fordi han går noen kvelder og lærer litt teori? Kanskje virkningen blir heller dårlig? Og hva med de 500.000 snille guttene og jentene i klassen? Skal de tvingen gjennom et obligatorisk kurs i håp om at enkelte verstinger som tar det samme kurset vil endre sine holdninger?

 

Hvis vi kan være enige om at teorien ikke er noen årsak til disse ulykkene, da blir spørsmålet hvordan vi best kan hindre verstingene fra å drive på som de gjør. Et obligatorisk teoretisk teorikurs? Flere kontroller? Trussel om straff som virkelig svir? Noe helt annet?

 

En ting tror jeg imidlertid lite på og det er tvungen teoriopplæring for å bedre holdningene til verstingene. De kan nok teorien uansett men de velger å ikke benytte seg av den :smiley:

Link to post
Tror noen at slike kan stoppes med et obligatorisk teorikurs?

Ikke mulig over hode er min mening.

Generellt: Uansett hvor mye man underviser og kurser,vil det alltid være et og annet kjøtthue som dri*** i normer og regler.
Der vil alltid være noen som ikke klarer å omsette teori i praktiske handlinger og noen som ikke vil... Du kan jo ikke mene at vi skal kutte ut førerkort for bil, motorsykkel+++ fordi der er noen som kjører uvettig??? Eller er det akkurat det du mener Lotus?

 

 

Lotus - det finnes en teori som sier at det er sammenheng mellom kunnskap og holdninger også.
:yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...