o.b.lix Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 lotus . Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Nok en gang har tragedien blitt gjentatt - ulykke ved HaugesundHvorfor ser vi egentlig alltid slike overskrifter når det er en båt involvert, mens en tilsvarende ulykke med bil (f.eks fyllekjøring endte i grøfta, en person skadet) knapt blir gjenstand for mer enn en liten notis i lokalavisa? Er de riksdekkende avisene lettere hysteriske over alt som har med båt å gjøre? Eller er det noen som har en (dårlig) skjult agenda her?? (Til moderator: Beklager at jeg synes det er nødvendig å sitere hele innlegget.) Skjult agenda? Ja, kanskje det. Eller kanskje ikke? For vi har nettopp hatt noen svært tilsvarende, og svært tragiske, tilfeller på landeveien i det siste også, som faktisk er blitt slått kjempestort opp i media (stikkord: veien like ved Bygdøy kongsgård) Så det er ikke bare båt. Ellers er jo denne ulykkestråden også blitt arena for nok en diskusjon om obligatorisk båtførerbevis. Jeg får lyst til å spille inn følgende tanke: Absolutt alle sjøfarende er forpliktet til å følge sjøveisreglene. Gjentar: Forpliktet. Det gjelder også dem som ikke engang vet at sjøveisreglene finnes. Reglene er internasjonale, og altså ikke spesielt påfunnet av "reguleringskåte norske myndigheter". Sjøveisreglene er forpliktende også i den forstand at dersom man oppfører seg slik i båt at man skader andre eller andres eiendom, må man finne seg i å bli stilt til ansvar - f.eks. økonomisk. Forsikringsrett og strafferett kan godt finne på å blande seg inn også, antagelig. Og det er vel stadig sjøveisreglene man blir målt mot. Poenget mitt er at selv om vi skulle finne på ikke å innføre obligatorisk båtførerbevis, så gjelder sjøveisreglene og resten av det maritime lov- og regelverket for alle som skaffer seg en farkost og begir seg utpå. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
index Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 For vi har nettopp hatt noen svært tilsvarende, og svært tragiske, tilfeller på landeveien i det siste også, som faktisk er blitt slått kjempestort opp i media (stikkord: veien like ved Bygdøy kongsgård) Så det er ikke bare båt. Nå vil jeg vel ikke si at disse to er så svært like da.. I det ene tilfellet tre omkomne, i det andre en skadet og tre våte, men ellers i god form! Jeg vil nesten påstå at ulykken på Bygdøy er betydelig verre sånn sett. Fellesnevneren er fyllekjøring og fart, men utfallet er som sagt rimelig forskjellig. Jeg leste nettopp et stykke i et båtblad der forsikringsselskapene undrer seg over denne stadige fokuseringen i media på de "lovløse tilstandene" på sjøen, når samtidig alle skadestatistikker viser at det er forsvinnede lite ulykker som faktisk skjer! Folk flest må jo få et inntrykk av at det er fullstendig vill vest på sjøen, og at det er forbundet med livsfare å i det hele tatt ta seg en liten tur på sjøen! Jeg kan ikke se at dette stemmer overens med det inntrykket jeg har av sjøen og båtfolk som jeg treffer på min vei. Som du sier så finnes det klare og greie lover og regler for hvordan man skal forholde seg på sjøen, så det er ingen unnskyldning å hevde at man ikke kjenner til disse. Men at enkelte i et anfall av beruselse og derav svekket dømmekraft bestemmer seg for at det er fullstendig trygt å ta seg en båttur midt på natten i full fart, selv om man ikke ser en dritt, ja det kan ikke selv all verdens sertifikater avverge! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Tull og tøys ! Man må da forstå at man må ha et sertifikat for å skjønne at man ikke skal kjøre full fart i bekmørke i fylla ! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Nei, det forstår jeg ikke... PS: Jeg leser en del gamle Båtmagasin fra 1987 og årene rundt der nå, og akkurat det samme ble tatt opp da også: 1) Ulykker til sjøs, grunnet alkoholinntak og fart 2) Diskusjon om obligatorisk båtførerbevis (som BM var imot) 3) Diskusjon om skattelegging av lystbåteierene Hva har egentlig skjedd på 21 år??? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mulligan Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Vi har fått bedre råd og større båter og mer tid til å sutre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Jeg leste nettopp et stykke i et båtblad der forsikringsselskapene undrer seg over denne stadige fokuseringen i media på de "lovløse tilstandene" på sjøen, når samtidig alle skadestatistikker viser at det er forsvinnede lite ulykker som faktisk skjer! Nå må det jamen bli slutt på denne type innlegg som gjør at "noen og enhver" får ettermiddagskaffen i vrangstrupen! Det er farlig på sjøen! Det er ville tilstander! Ikke minst i Oslofjorden innefor Drøbak, i Moss er det dog bare fryd og gammen, men i dobbeltanarkiet og i Kragerø og i Blindleia osv osv er det rene h...vete! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Boywonder Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Finnes det noen der ute som tror at obligatorisk båtførerprøve hinder slike ulykker??? For noen kan det ha en preventiv effekt, ved at de får bedre holdninger. Men generelt, nope... Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.