Jump to content

Nok en gang har tragedien blitt gjentatt - ulykke ved Haugesund


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nok en gang har tragedien blitt gjentatt - ulykke ved Haugesund

Hvorfor ser vi egentlig alltid slike overskrifter når det er en båt involvert, mens en tilsvarende ulykke med bil (f.eks fyllekjøring endte i grøfta, en person skadet) knapt blir gjenstand for mer enn en liten notis i lokalavisa? Er de riksdekkende avisene lettere hysteriske over alt som har med båt å gjøre? Eller er det noen som har en (dårlig) skjult agenda her??

 

(Til moderator: Beklager at jeg synes det er nødvendig å sitere hele innlegget.)

 

Skjult agenda? Ja, kanskje det. Eller kanskje ikke? For vi har nettopp hatt noen svært tilsvarende, og svært tragiske, tilfeller på landeveien i det siste også, som faktisk er blitt slått kjempestort opp i media (stikkord: veien like ved Bygdøy kongsgård) Så det er ikke bare båt.

 

Ellers er jo denne ulykkestråden også blitt arena for nok en diskusjon om obligatorisk båtførerbevis. Jeg får lyst til å spille inn følgende tanke:

 

Absolutt alle sjøfarende er forpliktet til å følge sjøveisreglene. Gjentar: Forpliktet. Det gjelder også dem som ikke engang vet at sjøveisreglene finnes. Reglene er internasjonale, og altså ikke spesielt påfunnet av "reguleringskåte norske myndigheter".

 

Sjøveisreglene er forpliktende også i den forstand at dersom man oppfører seg slik i båt at man skader andre eller andres eiendom, må man finne seg i å bli stilt til ansvar - f.eks. økonomisk. Forsikringsrett og strafferett kan godt finne på å blande seg inn også, antagelig. Og det er vel stadig sjøveisreglene man blir målt mot.

 

Poenget mitt er at selv om vi skulle finne på ikke å innføre obligatorisk båtførerbevis, så gjelder sjøveisreglene og resten av det maritime lov- og regelverket for alle som skaffer seg en farkost og begir seg utpå.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
For vi har nettopp hatt noen svært tilsvarende, og svært tragiske, tilfeller på landeveien i det siste også, som faktisk er blitt slått kjempestort opp i media (stikkord: veien like ved Bygdøy kongsgård) Så det er ikke bare båt.

 

Nå vil jeg vel ikke si at disse to er så svært like da.. I det ene tilfellet tre omkomne, i det andre en skadet og tre våte, men ellers i god form! Jeg vil nesten påstå at ulykken på Bygdøy er betydelig verre sånn sett. Fellesnevneren er fyllekjøring og fart, men utfallet er som sagt rimelig forskjellig.

 

Jeg leste nettopp et stykke i et båtblad der forsikringsselskapene undrer seg over denne stadige fokuseringen i media på de "lovløse tilstandene" på sjøen, når samtidig alle skadestatistikker viser at det er forsvinnede lite ulykker som faktisk skjer! Folk flest må jo få et inntrykk av at det er fullstendig vill vest på sjøen, og at det er forbundet med livsfare å i det hele tatt ta seg en liten tur på sjøen! Jeg kan ikke se at dette stemmer overens med det inntrykket jeg har av sjøen og båtfolk som jeg treffer på min vei.

 

Som du sier så finnes det klare og greie lover og regler for hvordan man skal forholde seg på sjøen, så det er ingen unnskyldning å hevde at man ikke kjenner til disse. Men at enkelte i et anfall av beruselse og derav svekket dømmekraft bestemmer seg for at det er fullstendig trygt å ta seg en båttur midt på natten i full fart, selv om man ikke ser en dritt, ja det kan ikke selv all verdens sertifikater avverge!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nei, det forstår jeg ikke...

 

PS: Jeg leser en del gamle Båtmagasin fra 1987 og årene rundt der nå, og akkurat det samme ble tatt opp da også:

 

1) Ulykker til sjøs, grunnet alkoholinntak og fart

2) Diskusjon om obligatorisk båtførerbevis (som BM var imot)

3) Diskusjon om skattelegging av lystbåteierene

 

Hva har egentlig skjedd på 21 år???

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Jeg leste nettopp et stykke i et båtblad der forsikringsselskapene undrer seg over denne stadige fokuseringen i media på de "lovløse tilstandene" på sjøen, når samtidig alle skadestatistikker viser at det er forsvinnede lite ulykker som faktisk skjer!

 

Nå må det jamen bli slutt på denne type innlegg som gjør at "noen og enhver" får ettermiddagskaffen i vrangstrupen! Det er farlig på sjøen! Det er ville tilstander! Ikke minst i Oslofjorden innefor Drøbak, i Moss er det dog bare fryd og gammen, men i dobbeltanarkiet og i Kragerø og i Blindleia osv osv er det rene h...vete! :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...