Lotus Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Vi har ikke førerkort for sykkel, SveinHa. Dette fordi teoriopplæringen og sertifikat ikke anses som nødvendig hvis syklisten likevel kan nok teori til å klare seg. Slik har det også vært med båt frem til nå. Man har ikke ansett det som nødvendig å ha et obligatorisk førerkort. Kanskje vi har kommet dit at det nå er nødvendig? Muligheten er jo der. Men muligheten er jo at det ikke vil ha noen effekt over hode på verstingene. Og hvis resten av guttene og jentene i klassen i det store og hele klarer seg greit og ikke gjør noe særlig galt heller, kan det jo f.eks være at det lønner seg å bruke et par milliarder på helt andre ulykkesreduserende tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Nok en gang har tragedien blitt gjentatt - ulykke ved Haugesund Hvorfor ser vi egentlig alltid slike overskrifter når det er en båt involvert, mens en tilsvarende ulykke med bil (f.eks fyllekjøring endte i grøfta, en person skadet) knapt blir gjenstand for mer enn en liten notis i lokalavisa? Er de riksdekkende avisene lettere hysteriske over alt som har med båt å gjøre? Eller er det noen som har en (dårlig) skjult agenda her?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Man har ikke ansett det som nødvendig å ha et obligatorisk førerkort.Kanskje det kommer sykkelsertifikat også? Jo mer fancy og pølsebupregete klær syklistene har jo mindre sjangs er det for at de sykler på sykkelstien I senere tid er det også blitt vanlig for pedal-anton å sykle på midtstripen. Kanskje det er på tide med litt opplæring.... Opplæring vil ALDRI fange opp ALLE men å dermed gi opp blir helt feil. Bare det at der finnes et obligatorisk opplæringsopplegg vil kunne berge enkelte fra å tabbe seg ut. En lever ikke lenge nok til å gjøre alle feilene selv Hvorfor ser vi egentlig alltid slike overskrifter når det er en båt involvertSi det... Dette var jo ikke, så langt jeg har fått med meg, noen tragedie i det hele tatt men kunne veldig lett ha blitt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Helge Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Hvorfor ser vi egentlig alltid slike overskrifter når det er en båt involvert, mens en tilsvarende ulykke med bil (f.eks fyllekjøring endte i grøfta, en person skadet) knapt blir gjenstand for mer enn en liten notis i lokalavisa? Det har vel sammenheng med at slike ulykker over lengre tid har vært ganske vanlige i biltrafikken og at de har vært sjeldnere med båt? All utvikling som går "feil vei" vil vel fange oppmerksomhet. Det er vel heller ikke unaturlig...(?) at siden det i lengre tid har pågått en diskusjon rundt obligatorisk føreropplæring for fritidsbåt så er båtulykker mer i fokus. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
knutza Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Hvorfor ser vi egentlig alltid slike overskrifter når det er en båt involvert, mens en tilsvarende ulykke med bil (f.eks fyllekjøring endte i grøfta, en person skadet) knapt blir gjenstand for mer enn en liten notis i lokalavisa? Er de riksdekkende avisene lettere hysteriske over alt som har med båt å gjøre? Eller er det noen som har en (dårlig) skjult agenda her?? Dette er et godt spørsmål. Jeg har kjørt motorsykkel i mange år og her opplever vi mye av samme problematikk. Om det er en kollisjon mellom motorsykkel og bil, så er overskriften alltid:Motorsykkelulykke! Dette selv om det er bilen som er skyld i ulykken. Jeg tror det har en sammenheng med hva som selger. Bilulykker er så vanlig, derfor har det ingen "sjokk" effekt om de skriver bilulykke. Når slike ulykker inntreffer ser vi ofte politikerer (og andre) som står frem med forslag om tiltak, og "medisinen" er som regel forbud eller begrensinger. Når det gjelder denne ulykken så ser det ut for meg som om vi har de to viktigste årsakene til en slik type ulykkeshendelse: Stor fart og dårlig sikt (mørke). Om det er dette som medførte denne ulykken vet jeg ingenting om, men når noen blir kaste langt avgårde så er det neppe snakk om snekkehastighet. Jeg har ingen tro på at obligatorisk opplæring (båtførerbevis) vil få stopp på slike ulykker. Det må skapes en holdningsendring, og her er båtmiljøer (som feks. båtplassen) stedet hvor slike endringer skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 Heldigvis blir det fokusert på uvesenet. Sjøen skal ikke være en lovløs tumleplass. Politiet tok tre stykker for bårtføring med promille i vågen i Stavanger i helgen. Garantert bare toppen av isfjellet. Hvem vet, kanksje avverget poltiet her en tragisk ulykke? Snakket med en kollega på morgenkvisten. Han har kjøpt seg havkajakk og var på sin første tur i Byfjoden i går. Han var vettskremt. Dette er for viderekomne, mente han. Så mye bølger og fart i alle retninger innenfor og 8 og 5 knopssonene hadde han ikke forestilt seg. Er enig med Lotus i at inndraging av førerkort for motorkjøretøy er passende straff. Gjerne inndraging av sikkerhetskurset for dem som jobber offshore også. Tror det hadde satt tankevirksomheten inn på rett fokus, også etter inntak av alkohol. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Mouche Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Er enig med Lotus i at inndraging av førerkort for motorkjøretøy er passende straff. Gjerne inndraging av sikkerhetskurset for dem som jobber offshore også. Hvordan vil det være mht lovhjemmel for å inndra førerkortet for motorkjøretøy (veitrafikkloven) for en forseelse mot lover og regler for ferdsel til sjøs? Og hvorfor ikke da også inndra flysertifikatet? Er det ikke flere sertifikater man kan inndra i samme slengen mens man er i gang? Eller snakker vi nå om en type dobbelstraff? Og for å følge denne "logikken" videre; burde man ikke også inndra disse førerkortene/båtførerbevisene for ferdsel til sjøs/i luften ved brudd på veitrafikkoven osv osv? Redigert 2.Juni.2008 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arnstein Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Og for å følge denne "logikken" videre; burde man ikke også inndra disse førerkortene/båtførerbevisene for ferdsel til sjøs/i luften ved brudd på veitrafikkoven osv osv? Jo, da bare dra inn alle sertifikater og beviser. Har du bevist at du ikke har HMS-fortand ett sted (helse, miljø og sikkerhet), er du heller ikke skikket andre steder enten det er til vanns, lands eller luft. Tror ikke det finnes noen juridisk hjemmel til dette, men det kunne vært en passende straff for det. Redigert 2.Juni.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
hifo Svart 2.Juni.2008 Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 feks en pappagutt i en 30 fots rib som freser avgårde i 5 knops sone , er helt sikkert ikke den som sinker trafikken på veien heller. det har med generelle holdninger å gjøre og det er ikke så mye som skulle tilsi at en bølle på sjøen ikke er det på land. mener ikke man skal være strenge på å ligge i 10 knop i en 5 knops sone under normale forhold ,der holder det ETTER MITT SYN med bot. men grove villmannskjøringer bør svi . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2008 (redigert) Er det så mange pappagutter i raske rib'er i ulykkesstatistikken da? Er det så mange gutter i With med 15 hk som skaper ulykker? Jeg kan her å nå ikke huske noen, men så har jeg heller ingen statistikk å vise til... Er det ikke mest pappa'er i raske landstedsbåter en sen kveld som skaper flest av de tragiske ulykkene? Bedugget tilstand eller ei. Hvem skaper de fleste av ulykkene på sjøen (da også mindre kollisjoner og andre ulykker der båt er involvert)? Hvis hensikten er å få ned antall ulykker, tror jeg nøkkelen er motiverende opplæring og holdningsskapende arbeid. Båtførerkurs kan i seg selv være motiverende, men blir det obligatorisk (og koster penger) tror jeg det fort blir "Jeg må bare ha det, men egentlig driter jeg i hele skiten."-opplegg. Holdningsskapende arbeid kan være kurs, opplæringsvideoer på Internett osv. Kan man flytte opplæringen fra klasserommet til hjemmet? Mange av oss "tåler ikke" klasserom. Skolen i landet er allerede for teoretisk. (Jeg er sterk i teoretiske fag, men mener allikevel at skolen har bommet etter omleggingen i 1994 da alt ble teoretisk.) Kan vi bruke andre virkemidler? : Gjerne gode "spill" for barna - tilsvarende "Flåklypa-spillet" men båtrelatert med vikeplikter osv. "Hand outs" i populære havner med enkle vikepliktregler osv. Gode "quiz" for oss voksne. +++ Det er mye som kan gjøres uten tvang, og jeg har mye mer tro på det enn et teori-kurs. Redigert 2.Juni.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Capitaine Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 (redigert) Dette er gjerne gamle nyheter for noen, men jeg nevner det likevel: Transportøkonomisk Institutt i Norge har gjort undersøkelser som viser at risikoen ved å bruke fritidsbåt er mye større enn tidligere antatt. Faktisk er sjansen for å omkomme ni ganger større ved lystbåtbruk enn ved anvendelse av bil ved samme tidsbruk for begge. Redigert 3.Juni.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Poden hjemme i førsteklasse har sjøvett på skolen. Sikkerhet først hører jeg i tide og utide. Veldig bra synes nå jeg, selvom dette ikke har noe for seg når han blir 18-20 om det ikke blir gjentagelse, men dette burde vært pensum på ungdomsskole og videregående. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Faktisk er sjansen for å omkomme ni ganger større ved lystbåtbruk enn ved anvendelse av bil ved samme tidsbruk for begge. Hvis du er mann, ja. Hvis du er kvinne, nei! Hvis du er edru, nei! Hvis du bare er ute på dager med mye vind, dårlig vær og utaskjærs, nei! Hvis du bare er ute på godværsdager, i en liten båt, er mann, alene i båten, full og pissatrengt, JA! Statistikk kan brukes til mangt, ofte er det også kun egnet til "underholdning"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 (redigert) Ergo veldig liten... En høyst uoffisiell utregning, basert på høyst usikre tall - men fremdeles realistiske(?) : Hvor mange timer sitter det norske folk i bil til sammen i løpet av et år? La oss anta gjennomsnittlig kjørelengde per bil er 12.000 km per år og at gjennomsnittshastigheten er 60 km/t = 200 timer. Hvor mange biler har vi? 1000.000? Det gir 200.000.000 timer kjøretid. La oss anta at gjennomsnittlig har man 2 personer i bilen. Det gir 400.000.000 timer på veien per år for nordmenn (alle). Og det dør... 300 - 500 mennesker per år i trafikken? Da er det 400 millioner timer og 300-500 døde per år. La oss forenkle det og si 400 døde per år. Det gir 1000.000 timer kjøring per dødsfall. Det tilsvarer et dødsfall per 114. år med kontinuerlig kjøring for ett menneske(?). Det betyr at jeg må leve i ca 1368 år for å dø i en trafikkulykke hvis jeg gjennomsnittlig kjører 2 timer om dagen, hver dag. Hvis vi deler det på 9 må jeg statistisk sett leve i 159 år for å dø i båt. Jeg kan leve med det ;-) Note: Jeg tar ikke ansvar for feilreging eller andre feil i dette innlegget. Du oppholder deg i båt fullstendig på eget ansvar Redigert 3.Juni.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Capitaine Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Hvis du er mann, ja. Hvis du er kvinne, nei! Hvis du er edru, nei! Hvis du bare er ute på dager med mye vind, dårlig vær og utaskjærs, nei! Hvis du bare er ute på godværsdager, i en liten båt, er mann, alene i båten, full og pissatrengt, JA! Statistikk kan brukes til mangt, ofte er det også kun egnet til "underholdning"! Jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig med deg. Jeg linker her til en pressemelding fra Sjøfartsdirektoratet i 2006: Hvorfor Ola Nordmann havarerer og drukner Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jeg er faktisk tilbøyelig til å være enig med deg. Og mens vi er i gang med statistikk som kan brukes til opptenningsved; det er farlig å stå alpint, særlig hodeskader og derfor skal man bruke hjelm, ikke sant? Vel, hvis du står på ski i alpinbakker 10 dager per år så vil det ta 290 år før du blir skadet og vil trenge medisinsk behandling. Nå utgjør bare hodeskadene en veldig liten andel av skadene i alpinbakkene, skal vi si 10%? Ja da vil det vel gå 2900 år før jeg får en hodeskade? Og har antall hodeskader gått ned for de som bruker hjelm? Nei, jeg tror jeg fortsetter både å stå alpint, men kun fem ganger i året, og være ute i båt selv om sjansen er meget betydelig for at jeg ikke blir mere enn 4756 år, sånn rent statistisk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lotus Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 (redigert) Dette er gjerne gamle nyheter for noen, men jeg nevner det likevel: Transportøkonomisk Institutt i Norge har gjort undersøkelser som viser at risikoen ved å bruke fritidsbåt er mye større enn tidligere antatt. Faktisk er sjansen for å omkomme ni ganger større ved lystbåtbruk enn ved anvendelse av bil ved samme tidsbruk for begge. Ser du på tallgrunnlaget for fritidsbåt, er det hentet fra perioden 1988-1993. De inneholder også en del mer enn bare fritidsbåt: Fritidsfartøy omfatter ikke bare snekker, cabincruisere og seilbåter langs kysten, men også hundretusener av mindre fartøy, så som åpne motorbåter, robåter, kajakker, kanoer, seilbrett og alt det andre rare som folk bruker som transportmiddel på sjøer og elver i innlandet og langs kysten. For 20 år siden regnet man med at antallet personer som var ombord i en fritidsbåt, kajakk, osv en eller annen gang i perioden på disse 6 årene var 4.266.875 personer. I gjennomsnitt var hver person i båten i til sammen 6,08 timer pr. år. Vel, det var for 20 år siden. Statistikken som TØI bruker sier 295 døde i de 6 årene statistikken omhandler. (1988-1993) Det er forskjell på 1988 og 2008. I dag er situasjonen en helt annen. Tallet for perioden 2001-2006 er 191 døde. Gledelig selvfølgelig, selv om tallet bare er redusert med en tredel fra tidligere. Imidlertid har det kommet et formidabelt antall flere fritidsbåter på sjøen de siste 20 år. Fritidsbåt er nå en av de mest populære fritidsaktivitetene i kongeriket. Slett ikke overraskende vil nok mange på forumet si. Statistikken fra TØI innbefatter alt mulig flytende inkludert den minste jolle, kano og seilbrett. Regjeringen har anslått antallet fritidsbåter til omlag 800.000 (for år 2006). Kanoer, seilbrett og kajakker kommer i tillegg, men de gidder jeg ikke å ta med for å få litt enklere regnestykke. Ikke tar jeg med økningen i antallet båter fram til i dag heller, for den aner jeg ingenting om. jeg mener det blir feil å regne med 900.000 inkl. kajakker , seilbrett, kanoer og den generelle økningen siste 2 år uten å vite noe sikkert. Hvor ofte brukes båten nå kontra for 20 år siden? Om vi antar at gjennomsnittsbåten brukes beskjedne 25 dager i året? Det er nå ikke å ta i. La oss anta at man er ombord i båten 12 timer av døgnet. La oss anta at hver båt har i snitt 3 personer ombord. Dette er meget beskjedent anslått det også, man må jo sove og man må jo komme seg fra A til B. Kanskje antallet timer ombord i seilbåter er større, men la oss holde oss på et beskjedent nivå. 800.000 båter x 25 dager x 12 timer x 3 personer x 6 siste år = 4320 millioner båtpersontimer. Så deler vi dette på 191 dødsfall i perioden. Det gir 22,6 døde pr. 100 millioner timer i båt. Hva er tallet for personbil? For personbil er tallet 22,8 døde pr. 100 millioner timer i bil. Ørlite grann farligere altså. For tung motorsykkel er tallet 472,1. For fotgjengere 19,7. For veitrafikken totalt: 22,4 dødsfall pr. 100 millioner timer. Men tallene er dessverre ikke like hyggelige for veitrafikken. Her har antallet ulykker økt siden statistikken ble laget og det er således betydelig farligere i veitrafikken nå enn før. Bare i årets første 5 måneder har antallet personbil-drepte øket med... tror det var nesten 40% fra året før. Det betyr faktisk at båtbruk er sikrere enn personbilbruk. Mye sikrere. Pussig hvordan tallene kan endre seg når man bruker Transportøkonomisk Institutts egne utregninger, men bytter ut tallene til å gjenspeile de 6 siste år og ikke noe som skjedde i 1988-1993. En annen pussighet? Sjøen har blitt fantastisk mye tryggere de siste 20 år. Påbudt redningsvest i alle båter er antagelig en viktig årsak. Jeg vil gjerne ha påbudt bruk av den samme vesten i små åpne joller. Da kan antallet drukningsdødsfall kanskje halveres uten at det koster en eneste krone. For statistikken sier også at 90% av drukningene er menn, 10% kvinner og barn. Og av de menn som drukner, drukner 80% fra de små åpne fritidsbåtene der ikke en j**la politiker evner å innføre obligatorisk bruk av vesten - selv om et påbud som sagt ikke koster en eneste krone. Disse tallene, konsekvensene og mulige tiltak, er noe å tenke på for enhver. "Sjøen har blitt så utrygg med årene." Vel, det er blitt sagt og gjentatt til det kjedsommelige, men stemmer ikke i følge statistikken. Kilder: Alle tall er hentet her og her Redigert 3.Juni.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 Jeg lever! Men så har jeg bare vært 25 år på sjøen også... Godt å få noe tallmateriale og ikke bare synsing ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Håp Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 (redigert) Bare i årets første 5 måneder har antallet personbil-drepte øket med... tror det var nesten 40% fra året før. Har du tilsvarende tall for 'fritidsbåt'-drepte, Lotus? Redigert 4.Juni.2008 av HÅP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Meget bra resonert Bør få disse tallene fram til de rette folkene så de kan se med selvsyn... Jeg trodde faktiskt det var påbud med vest i småbåt,kano etc., men så feil kan jeg ta Ville nok redusere en masse dødsfall med å få det påbudet opp å gå Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Mouche Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Jeg trodde faktiskt det var påbud med vest i småbåt,kano etc., men så feil kan jeg ta Å ha med, men ikke å ha på. Man trenger vel heller ikke vest, men "kun" et flyteplagg. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
o.b.lix Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Man trenger vel heller ikke vest, men "kun" et flyteplagg. Fra "Forskrift om flyteutstyr om bord på fritidsfartøy." §2.2 Flyteutstyr: Redningsvest, flytevest, flyteplagg, oppstigningsvest og annet personlig utstyr til å holde en person flytende. og ikke minst: §6 Flyteutstyr skal være godkjent av Sjøfartsdirektoratet eller annen navngitt offentlig myndighet Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 (redigert) Så fint da at alle flytevester skal være godkjente av Sjøfartsdirektoratet eller annen offentlig myndighet. Politikerne evner imidlertid ikke å påby bruk av flyteplagg i små åpne joller under en viss størrelse. Dette samtidig som statistikken fastslår at de fleste som drukner gjør det fra denne type farkoster og at de er menn i 90% av tilfellene. I stedet hyler man og skriker om obligatorisk teoretisk båtførerprøve. Men hallooooo.... Fra de jollene der flesteparten drukner, blir det jo intet krav om båtførerbevis. Det skal jo bare gjelde båter over en viss størrelse og fart. Og med transportøkonomisk Institutts beregninger fremgår det jo hvor mye tryggere det faktisk har blitt på sjøen de siste 20 år. En fantastisk fin utvikling. Så hvorfor alt hyl og skrik om obligatorisk teoretisk båtføreropplæring? Når ting har blitt til de grader bedre med årene? Onkel stat er ikke pappaen din, vet du. Man må tenke sjæl. Man må ta ansvar sjæl. Man må ha holdninger som gjør at man kan se folk inn i øya! 50-åringen med båten full av russ som kræsjet i Galtesund, Arendal hadde kjørt båt et helt liv. Teorien og praksisen var det intet i veien med. Holdningene hans var det imidlertid mye i veien med. Han brøt alt av fartsgrenser, kjørte med promille og skadet ei ung jente for livet. Slike uansvarlige er det mange av. De vet utmerket godt hva som bør gjøres, de bare velger å se bort fra muligheten til å gjøre det riktige fordi man føler at reglene ikke gjelder en selv. Hadde denne fyren hatt under 0,8 i promille, ville han uansett vært ute på meget dypt vann. Han har kjørt som et svin og han har drukket hele kvelden. Om promillen hadde vært under 0,8 hadde det ikke spilt noen stor rolle. I så og si samtlige alvorlig ulykker er det snakk om stor fart, ofte kombinert med promille. Samtidig viser statistikken fra forsikringsselskap, skadestatistikk og drukninger at utelukker man jolledruknerne og fartsfantomene som kjører som svin i 5-knop-sonen, med eller uten promille for begge grupper, så kan man i praksis radere ut nesten hele den årlige dødsstatistikken. Noe å tenke på for de som mener onkel Stat skal sørge for å sende 400.000 båtførere på kurs og belaste samfunnet med 2 milliarder kroner pluss 60 byråkraters årlige oppfølging. Fatter dere ikke at obligatorisk teoretisk båtførerprøve aldri vil ha noen som helst effekt på den gruppen som står for 90% av kaoset? Tenk hva et sjøpoliti til sammenligning kunne utrettet for denne formidable summen penger. Tenk hva et obligatorisk vestbrukpåbud kunne utrettet for jolledrukningene. Tenk så at dette enkle og garantert effektive tiltaket er fullstendig gratis, men at politikerne ikke er villige til å redde et eneste liv ved å innføre det. Redigert 4.Juni.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Ser ut som en Nordkapp 620 eller noe? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
hifo Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 lotus . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.