Sailor33 Posted June 1, 2008 Share Posted June 1, 2008 (edited) Hei! Da var det min tur til å miste propellen.... Det var det med den låseskruen jeg ikke fikk til å passe (men den var jo ikke der da jeg kjøpte båten heller så dette går nok bra... ) .... Men - men... nytter ikke irritere seg over det. 1. Er det noen som har råd om en rimelig 2 blads foldepropell som kan passe min båt? Har en 25 hk 3 sylinders diesel motor på 25 hester (vetus). Denne er montert på et VP 120SE drev (sitter i en 32 fots seilbåt på 4,5 tonn.) 2. Noen som har noe råd til størrelse på propell jeg bør ha for optimal effekt? 3. Må jeg ha båten på land for å finne ut data knyttet til propell? - eller er det standard aksel, dreining osv på VP 120SE? Edited June 1, 2008 by Sailor33 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Sikker på du vil ha 2 -blads folde? Har siste årene testet både 2 blads folde, 2 og 3 blads fast samt 3 blads folde som jeg har nå. Er sikker på at jeg ikke lenger vil ha fast propell eller 2 blads folde i alle fall. Har sett litt 2 blads folde brukt rundt om. Sikkert folk som vil oppgradere. Tror nok helt klart en forhandler kan finne data du trenger ut fra eksakt modell på drevet. Jeg vurderte lenge en Kiwiprop. Disse er forholdsvis rimelige, men endte opp med 3 blader folde fra Volvo i forbindelse med et motorbytte. Test av foldepropeller: http://www.progressing.no/publikasjoner/Fo...ilmagasinet.pdf Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Jeg har en 15 x 10 toblad Gori på samme båten. Grei nok, men som Sebaldus indikerer, ikke det helt store skyvet. Hadde ikke prisen spilt noen rolle, ville jeg satt på en treblader Gori med overdrive funksjon. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Tusen takk! Fikk tilbud nå fra LA-ZA båt og motor på kr. 6300 + MVA for Volvo 15x9. Mulig jeg burde gått opp til 16x11? Jeg syntes dette var veldig dyrt - men alt med båt koster jo... Er vel ingen som kjenner til noen som har noe brukt liggende å slenge vel? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Synes det virker dyrt ja, har ikke prisene i hodet men mener du kan få 3 blader for 10-12 k fra Volvo på tilbud. Forskjell blir liten da opp fra 6300 + mva. Sjekket priser hos Drevia.se? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 (edited) Dreva skal ha 8.483,- for 2 blads VP 15x9. Dette henger jo godt sammen med prisen jeg fikk hos La-Za så tydelig at det er dette det koster... Blir nok 2 blad på meg ja. Har ikke budsjett til å oppgradere til 3 blads. Bare håpe jeg kan finne noe brukt - eller et rimeligere alternativ. Max output på motoren er: KW: 18,4 flyweel / 17,7 prop shaft at no. of revolutions of 3600 rpm Torque 49,1 Bør dette gi en 15x9 eller 16x11 størrelse? Edited June 2, 2008 by Sailor33 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rossicus Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) På vår båt, som er 30 fot og 120 SE drev, så har me 15x9 2-blads propell. Dette funkar rimeleg bra, men motoren vår er eit hakk mindre en den du har, me har VP 19 hk. Volvo har gjort endringar på 2-blads propellen, både på utsjånad og pris. Den nye 2 blads propellen er kome med lengre og meir "forma" blad (high skew?), blada på vår propell er heilt rette. Prisen var rund 8 tusen for den gamle modellen, og er nå gått ned til rundt 6 tusen så det har vore ein viss utvikling. Det kan vera den gamle modellen du har fått tilbud på frå Dreivia. Rossicus Edited June 2, 2008 by Rossicus (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Bør dette gi en 15x9 eller 16x11 størrelse? Ville tro 16x11. Jeg har 15x10 på samme båt og VP 17 hk. Virker godt tilpasset. Det er en her på forumet med lik båt og lik motor til det du har. Vet han har tenkt litt rundt dette med propell. Vi får se om han hører av seg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) JEG HAR SAMME BÅT, MOTOR OG DREV. Fikk tilbud nå fra LA-ZA båt og motor på kr. 6300 + MVA for Volvo 15x9. Mulig jeg burde gått opp til 16x11? Ditt drev har kun 2,2 utveksling?(eller 2,6?), mens du nå har byttet til en moderne dieselmotor med høyere turtall. Det betyr at du må NED på pitch/stigningen ca. 20% (ved 2,2 utveksling) 15x9 er litt feil, 16x11 er definitivt feil.(fortsatt forutsatt 2,2 utveksling) Jeg har prøvd en halv sesong, og med din motor/drev kombinasjon får du ikke opp turtallet med så mye stigning. På lang sikt kan det være skadelig for motoren, du får for stor beslastning på for lavt turtall. Dessuten får du ikke utnyttet mer enn ca. 2/3 av kreftene i den nydelige motoren din. Dreva skal ha 8.483,- for 2 blads VP 15x9. Dette henger jo godt sammen med prisen jeg fikk hos La-Za så tydelig at det er dette det koster... Blir nok 2 blad på meg ja. Har ikke budsjett til å oppgradere til 3 blads. Bare håpe jeg kan finne noe brukt - eller et rimeligere alternativ. Max output på motoren er: KW: 18,4 flyweel / 17,7 prop shaft at no. of revolutions of 3600 rpm Torque 49,1 Bør dette gi en 15x9 eller 16x11 størrelse? Som sagt ingen av de, du skal ha 16x8 eller 16x9. 16x8 hvis du ønsker å ha litt ekstra kraft i motsjø. Fungerer fantastisk i min Comfortina også når den er ferielastet. På flatt vann med lite last ombord kan du "bunne" motoren riktignok, det er fordi skroget ditt drives under slike omstendigheter fremover i skrogfart med kun 12-14 hk. Brukt? Titt gjerne på Ebay, jeg har kjøpt flere propeller billig der. Men å måtte ha noe brukt og billig fort...ikke alltid lett. 16x8 stigningen er vanskelig å finne brukt. Skulle du ønske en rimelig mellomløsning inntil du finner noe billig så har jeg en fast tobladet 16x11 du kan kjøpe billig Ville tro 16x11.Jeg har 15x10 på samme båt og VP 17 hk. Virker godt tilpasset. Det er en her på forumet med lik båt og lik motor til det du har. Vet han har tenkt litt rundt dette med propell. Vi får se om han hører av seg. Ja men kjære Mulligan, din gamle VP-hålk får hetetokter på vesentlig lavere turtall enn med en moderne og lettpustet Mitsubishi med 3600 som maks turtall. Maks turtall og utvksling på drev er helt vesentlig. :nono: Mvh. Barsk II Edited June 2, 2008 by Barsk II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Posted June 2, 2008 Author Share Posted June 2, 2008 Tusen takk for veldig gode svar så langt! Skal prøve å få tid til a sjekke utvekslingen min i kveld. Skal bruke en dag eller to og se litt hva jeg finner av muligheter. Kommer tilbake til deg hvis jeg bestemmer meg for å takke ja til tilbudet ditt om billig løsning Barsk II Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Mulligan, din gamle VP-hålk Igår var det masta mi, idag er det pinadø motoren min det er noe gæernt med. Skulle nesten tru du hadde handlet Bavaria. Betraktningen min var basert på at min propell er for lett. Den "bunner" på 3000. (Du kan vel forestille deg det levenet). På den annen side, jeg har tvangsventilasjon i maskinrommet vha digre kanaler og vifte så maskinromstemperaturen min er lavere enn normalt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Seilor33; hva med denne: http://cgi.ebay.de/Volvo-Penta-Faltpropell...1QQcmdZViewItem Ikke helt 100% i forhold til mine formaninger...men veldig nærme. Forresten, sjekk alltid retning på propellen, du skal ha venstregående (LH) IKKE høyregående. Mvh. Barsk II Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Å ha for tung propell er vanlig kost på seilbåter for å få ned turtall ved marsjfart. Sjekk hvor mye omdreidninger du får med maks pådrag, reduser så turtall 200-300 og bruk dette som maks turtall, da vil du ikke overbelaste motoren din med mindre du har vanskelige forhold som tung motsjø. Har selv en D1-20B med 2 bladers Autoprop foldepropell, den justerer stigning selv etter motstand. Får ikke mer enn maks 2750 rpm (motor rated til 2800-3200), men det er uansett forhold i sjøen. Bruker i praksis aldri mer enn 2400-2500 (og det kun til nød). Marsjfarten min er 6 knop og det får jeg allerede på 1800 rpm på min B31C. Kosefart er 1250 rpm som gir 4,7-4,8 knop. Alt dette fordi motstanden båten har i vannet øker med 3 potens av fartsøkning, det betyr at jeg får utnytte mer av momentet i dieselmotoren, får et lavere turtall, bedre utnyttelse av drivstoff, riktigere belastning av motoren. Den virkelige fordelen kommer i det øyeblikket jeg motorseiler! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 (edited) Å ha for tung propell er vanlig kost på seilbåter for å få ned turtall ved marsjfart.Sjekk hvor mye omdreidninger du får med maks pådrag, reduser så turtall 200-300 og bruk dette som maks turtall, da vil du ikke overbelaste motoren din med mindre du har vanskelige forhold som tung motsjø. Ja mulig det, men min påstand er at en Vetus M3.09 (eller tilsvarende moderne smådieseler) skades mer ved for stor belastning på for lavt turtall, enn ved lettere belastning på høyere turtall. Om du hadde drevet om turtallet på vannpumpen og oljepumpen...ja det hadde vært en annen diskusjon. Sjelden er sammenlikninger båt og bil bra, men jeg prøver allikevel; Bilen din har ikke spesielt kraftig motor og du skal opp en lang og passe bratt oppoverbakke (eks.Lierbakkene). Hva er best for motoren: 1) Du ligger i 5.gir, motoren klarer det såvidt på et lavt turtall. 2) Du girer ned til 4. gir, med det som resultat at den går mye lettere (les. gasspådrag), og på et noe høyere turtall. (Dog ikke mer enn 50-60 % av maks turtall. Hva sliter motoren mest???? Eller for å si det slik; du henger på en campingvogn. Dette kan sammenliknes med skikkelig motsjø i en båt.(?) Du klarer det ikke i 5.giret, men i 4.giret går det bra. Min prikk like båt, motor og drev fikk etter litt tomling med 16x11, en 16x8. Turtall ved skrogfart på flatt vann økte fra ca. 1400 til ca. 1700. Jeg trenger nesten aldri å gasse mer enn 2400 omdr., som tilsvarer 2/3 av maks. Autoprop er en annen sak...skulle gjerne hatt en sådann, særlig som du nevner ved motorseiling. Men pris? Forresten skrev medlemmet Suzuki en flott artikkel i Seilmagasinet for et par år siden om et motorbytte, der han refererte til en som visstnok hadde regnet riktig på propellen hans (i motsetning til endel andre) Kanskje han kan hjelpe denne gangen også? Mvh. Barsk II Edited June 2, 2008 by Barsk II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 2, 2008 Share Posted June 2, 2008 Her forresten kurvene til nesten prikk lik motor: (litt nyere modell, som grunnet ny topp yter 2,2 hk og 4 nm. mer) Altså ikke mer forbruk ved 1700 kontra 1400, kanskje bittelitt mindre. Mvh. Barsk II Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 (edited) Tusen takk for mer hjelp og interesant link! Jeg så også den propellen på ebay. Den er lik den jeg hadde (VP 15x9), og ikke helt optimal + at det vel tar 12 dager (5 igjen på auksjon + 7 for betaling og post) før jeg har den. Merket helt klart at jeg ikke fikk full effekt med denne propellen. Tror nok evt jeg bare skal bilte i det sure eplet og ringe LA-SA i dag og høre om de har 8x16 på lager. Hvis jeg har 2,6 (og ikke 2,2 utveksling) skal jeg ha 16x9 da? Fikk ikke tid til å sjekke utveksling i går men skal ta det i kveld. Så blir det nok kjøp av ny og RIKTIG propell i morgen tenker jeg - takket være dere her på baatplassen... Edited June 3, 2008 by Sailor33 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Tror nok evt jeg bare skal bilte i det sure eplet og ringe LA-SA i dag og høre om de har 8x16 på lager. Hvis jeg har 2,6 (og ikke 2,2 utveksling) skal jeg ha 16x9 da? Da blir stigningen 10", fordi 9,5 ikke finnes. Mvh. Barsk II Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Posted June 3, 2008 Author Share Posted June 3, 2008 (edited) Det de har nå på den nye VP 2 blads foldepropell serien er bare 16x10, alternativet er 15x8. Bør jeg da gå ned til 15x8 hvis jeg har 2.2 utveksling? Edited June 3, 2008 by Sailor33 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Catlina Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 Ta en telefon til Progress Ingeniørfirma ,de besitter mye kompetanse ang. propellvalg, selv har jeg kjøpt Flexofold prop gjennom de og er godt fornøyd med rådene jeg fikk derfra. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 (edited) Det de har nå på den nye VP 2 blads foldepropell serien er bare 16x10, alternativet er 15x8. Bør jeg da gå ned til 15x8 hvis jeg har 2.2 utveksling? Finn en annen leverandør av propell som kan gi deg den riktige dimensjonen! Problemet får du fordi 2,2 drevet egentlig ikke er tiltenkt motorer med såpass høyt turtall, og derfor må du ned på en stigning som er ganske uvanlig. I valget mellom 16x10 og 15x8. Definitivt ikke 15x8 fordi det blir for lett. 16x10 går det, men det blir ikke optimalt. Og en ting til; du(brosjyren tli Comfortbåtar AB) sier båten din veier 4500 kg. Det er antagelig feil, ingen Comfortina 32 er innmålt med lavere enn 4790 kg. i Lysbeviset i Norge. det fleste veier mellom 4800 og 4900. Med litt oppakning på tur veier båten din 5,5 tonn. Mvh. Barsk II Edited June 3, 2008 by Barsk II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Posted June 3, 2008 Share Posted June 3, 2008 (edited) På lavt turtall vil du aldri overbelaste en motor med for kraftig propell, innen rimelighetens grenser. Det skjer når du prøver å hente ut mer fra motoren enn den er istand til å gi høgere opp i turtall og fart. Moment kurven på en diesel motor uten turbo er rimelig flat, en har tilgjengelig 90% moment allerede veldig lavt turtall og helt opp til det begynner å butte. Det er momentet som driver propellen! Tenk så på at effektbehovet som trengs til å drive båten er i 3 potens i forhold til farten. En fast propell kan bare være riktig dimensjonert i 1 tilfelle, alle hastigheter under dette og du har for lett propell i forhold til tilgjengelig moment. La oss for enkelthets skyld si en for tung propell gir en maks oppnådd fart på 6 knop på et turtall som er uakseptabelt lavt i forhold til hva motor produsent spesifiserer. Hvis du så reduserer farten til 5,7 knop vil motoren ha det samme momentet tilgjengelig (om ikke mer da momentkurven faller mot høgere turtall) og belastningen i form av effekt som trengs for å drive båten er gode 15% lavere. Alle hastigheter under dette ved like forhold vil være sikre, mer behagelig for støy og bedre for drivstofføkonomi. Hvem bruker maks turtall på en seilbåt her? Rekk opp handa! Det er marsj og kosefart som er 99% av bruken, da er det like greit å ha en tung propell. Ikke uten grunn de fleste seilbåter leveres med propeller som gir maks turtall ligger helt i nedre sjikt av det motor produsent anbefaler. De kan jo ikke gå enda lengre pga garantier. Selv så makser jeg på 7,2 knop og da er det lite trivelig å være på båttur. Over 6,5 knop graver hekken seg ned. På maks er det noen fattige cm å gå på før elmotorene til baderampen ligger i saltvann. Bedre å halvere forbruk og mangedoble båtgleden på å redusere til 6 knop! Ja det koster med Autoprop, men det ble billigere med den enn en 3 bladers VP folde. Edited June 3, 2008 by Lanber (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Posted June 4, 2008 Share Posted June 4, 2008 Ikke helt enig Lamber, du nevner ikke et ord om hvilke karftressurser motoren har i forhold til båt, skroglengde, vekt mv. Din analyse stemmer iallefall ikke der hvor man har liten motor i forhold til båten(les; mindre enn 4 hk. pr. tonn), da trekker man med ditt propell valg konstant tung campingvogn opp en uendelig lang seig bakke; for å sammenlikne med bil. Mvh. Barsk II Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lanber Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Barsk, det er jo grenser for hvor langt man kan strekke strikken uten at det den ryker. Så også med det jeg sier her. Jeg forklarer hvordan fysikken fungerer. Det er en kjennsgjerning at en fast propell (eller ordinær folde) bare tar ut maks av motoren i 1 punkt, nemlig under maks pådrag på høgeste oppnådde turtall. Alle turtall under maks og motoren har kraftoverskudd, ja den jobber hardere enn med en propell dimensjonert for å ta ut maks effekt ved maks turtall av motoren. Se på www.volvopenta.no og gå inn på uansett seilbåt motor. De har lagt inn en typisk propell dimensjonert for maks turtall og effektbehovet som trengs ut fra x3. På min D1-20B er en propellgraf som er satt opp til å greie 3200 rpm (maks rated) slik at ved 2400 rpm som er typisk marsjturtall vil ikke denne propellen trenge mer enn 7,5hk og motoren kan levere 15,8hk ved dette turtallet. Det sier seg selv den motoren jobber unødig lett der. Hadde du derimot satt på en propell for en slepebåt ville motoren fått problemer. Alt med måte. Hvis motoren har et maks turtall på 3600 rpm vil det gå fint å bruke en propell der motor ikke greier mer enn 2800 rpm på maks, sålenge du aldri presser motor for de siste 300 rpm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sailor33 Posted June 9, 2008 Author Share Posted June 9, 2008 Lamber: Det du altså sier er at jeg vil merke at båten ikke går fortere før maks turtall - og at jeg da må passe på at jeg ikke kjører med høyere turtall en max fart tilsier? Du skriver "de 300 site rpm". Mener du 800 rpm ( 2800 - 3600)? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Jeg har vel relativt lik båt med Lanber og samme motor. Propell er den som ble anbefalt fra Volvo, 3-bladet folde. Mener det er 16x10 men ble litt usikker her i farten. Topp turtall hos meg er 3200. Fin marsjfart er ca 6,3 knop med 2400 rpm. Maks fart 7,3 knop på 3200. Båten er da en 32 fot Bavaria fra 1997 som veier nærmere 5 tonn lastet ifølge kranfører. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts