Jump to content

Er det trygt å drikke vannet fra vanntanken?

herobolero

Recommended Posts

Hei,

jeg lurer på om det er trygt å drikke vannet fra vanntanken på vår seilbåt, uten at noe helles i for å rense, etter vinterlagringen. Vannet er selvsagt fyllt i nå - men jeg ser for meg at det er ganske skittent inni selve tanken.

Noen som vet hva man bør gjøre?

Herobolero

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig vanntank.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK i tittel er forbudt.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Du kan sikkert drikke vannet, men det er kanskje likvel på tide å få renset tanken - dersom det ikke er gjort på en stund? Det finnes tabletter å putte på tanken som tar knekken på det meste av "basilusker". Men hvis tanken er skitten kan jo dette også sette (u)smak på vannet.

Selv drikker jeg ikke vann fra tanken. Den er ren og fin - men likvel har jeg alltid med meg en liten kannen med friskt drikkevann. Sikkert bare noe med vanen.........

Jeg pleier også å ha med kanner med drikkevann. Men vannet fra tanken burde være helt greit det, eneste ulempen er at ved møkkete tank kan det pølge med noen "u-båter" ved tapping. Har snakket med folk som aldri har rengjort tanken sin, og som drikker rett fra tanken uten problem år etter år! Selv pleier jeg å rengjøre tanken med Klorin hver vår: Fyller på en halvliter sammen på halvfull tank, pumper til det lukter klor i kranene og lar dette stå fra noen timer til ett døgn. Tapper så tomt, og skyller et par ganger med rent vann før jeg fyller den opp igjen. Får ut mye alger etc på denne måten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har alltid drukket vannet paa tanken i de baatene vi har hatt. Har aldri faatt noe mage problem. Baerer nok ombord om jeg ikke skal baere vann ogsaa.

Holdt paa noen aar aa kjopte noen tabletter paa apoteket som skulle ta knekken paa eventuelle basselusker i vannet. Na tar jeg heller aa kjorer litt klorin igjennom en gang i aaret.

Vasket tankene i fjor og det var overaskende lite mokk nedpaa dem. Bare litt belegg.

Naa forsoker vi aa ha saa tomme vann tanker som mulig naar vi kommer til havn. saa det er skjelden det e noe vann som staar i ukesvis paa tankene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det er vanlig å klore tanken hver vår.

Jeg heller i en liter klorin pr. 100 liter vann og lag det stå omlag et døgn.

Deretter skyller jeg gjennom med rent vann 2 ganger.

Jeg drikker ikke vannet fra tanken, men vi bruker det til vask, tannpuss, kaffe, matlaging som betinger oppvarming osv.

Til vanlig drikkevann har vi 5 liters kanner. Enten Imsdal el. lign. direkte eller av og til en 5 liter påfylt nytt vann.

Skjønner godt at noen velger å rense vanntanken, men har dere noen gang drukket vann fra en brønn. Vanntanken ombord får jo samme funksjon som brønnen over tid og dere kan trygt drikke dersom ikke vannet fra land allerede er forurenset. Passer dere på å filtrere vannet ved påfylling så skulle forurensning kunne unngås. Algeveksten setter jo smak til vannet :smiley:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dersom du kommer til inni vanntanken via et mannlokk e.l. vil jeg anbefale deg å rense tanken hver høst......med rense mener jeg vaske lett, og fjerne alt belegg og tørke helt rent med rene kluter. Det har jeg alltid gjort, og vannet har vi alltid drukket rett fra springen. Fyller gjerne vannflasker og setter i kjøleskapet.

Tror nok du bør tømme tanken ofte, og etterfylle med rent vann før hver ny tur. På den måten vil du egentlig alltid ha friskt vann, som ikke har ligget i tanken i lang tid.

Har alltid drukket vann fra tanken uten problemer. Tar en rens med klorin hvert eller annenhvert år. Viktig å tenke på hva du fyller på tanken. Vannslangene som slenger rundt i havnene hender det at noen stapper i septiktanken for å spyle den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg er ikke så skvetten at jeg har med egen slange, men jeg pleier å la vannet renne leeeenge før jeg lar det gå i tankene. Vi har alltid drukket vann fra båten, og lever i beste velgående.

Et imunforsvar som sjelden er i bruk, fungerer dårligere den dagen du trenger det.

:yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg har installert i del båter kulfilter fra Clas Ohlson og enkel drikkevannskrane på pentrybenk. Har selv brukt denne løsningen med drikkevannsproblemene i årevis og bikkje til en kunde hos meg nektet å drikke vannet der om bord hele siste år men denne sesongen unslipper han å bære kartongen om bord til den svære shefferen.

Jeg tømmer vanntanken før vinteren og tørker den ren. Fyller vann på om våren, lar det renne en stund først (og sjekker at det er ferskvann) , fyller på og bruker det som drikkevann.

Det er vel med vann som med det meste annet i båten, det som brukes , virker - mens det som står , er der vi ofte ser problemer .

Ellers smaker det jo alltid godt med en :cheers: i havn.

Installer watermaker og lag drikkevann etter behov, da kan du alltid være sikker på kvaliteten.Bruker du båten om vinteren er det ikke lett å finne en vannslange som ikke er avstengt.Har fylt ferskvann av høyst varierende kvalitet ,spesielt i svenske marinaer, i Havstenssund tror jeg det koster SEK 20 for 100 liter!!

Færdig installert er watermaker fra 55000 og oppover. Der er 12v/30L i timen. Drift varierer litt, eks. filterkostnad kan bli høy vis du har den i bruk inne i trange fjorder og i varm sjø nærme land. Virkningsgraden er aldrig mer en 93-97%. Vannet smakest likt og du tilsetter 3-7% sjø i den, anbefaler kannskje litt Bacardi med så trenger du ikke filter....

For det første så er kullfilter helt unødvendig på en moderne watermaker,vannet blir tilnærmet helt rent drikkevann, vannet bør imidlertidig ikke stå veldig lenge på vanntanken da det ikke er tilsatt klor.Fordelen med en watermaker er bl.a at vannet lages etter behov,unødvendig å dra på hundrevis av liter vann.

De fleste små watermakere lager fra 30 - 50 liter pr.time,vedlikeholdet er enkelt - et grovfilter bør byttes en gang pr sesong.

Moderne komposittmembraner som nye watermakere har varer i ca 15 år ved riktig behandling.Kan være smart å ha med en ekstra drivrem for langturer.Hver 800 driftstime skal membranet skylles med ferskvann, da kjøres ferskvann fra tanken gjennom systemet.

Strømforbruket er ca 30A ved 12V.

Prisr ca kr.60 000 inkl. mva.

Ved langt opphold i vannproduksjonen bør det kjøres en kjemikalie gjennom systemet- samme typen som brukes i rensing av maskiner i næringsmiddelindustrien - en dose koster ca . kr 100.

Installasjon er enkelt,bør installeres helst ikke over vannlinjen,vanninntaket kan kombineres med inntak til kjølevann til motor, utløpet av overskuddsvannet kan kombineres med utslagsvask,lensepumpeutløp etc.l

Vi har drukket vann fra vanntanken i 30 år, og har enda ikke blitt syke av det.

Jeg har nylig byttet vanntanken og slanger i vår båt, og det er ikke mye appetittelig det belegget som ligger igjen inne i tankene og de gamle slangene, så en klor rens iblant er nok tilrådelig. Alternativt andre mer spesifikke remedier. Vi har forøvrig ofte tømt og fyllt tanken, så det skal være god utskiftning og kontinuerlig bruk og skylling i hele systemet.

Du burde kanskje ikke servere dette vannet til spe-/små barn, men de som har normalt utviklet immunsystem har som oftest ingen problemer med dette vannet, såfremt det ikke har vært noe styggedom i nærheten av det (eks. septik rester el.l.)

Som en sa over, immunsystemet må vedlikeholdes. Du spiste sikkert sand i sandkassa da du var liten også, uten å bli syk :wink:

Ellers er syden-trikset sikkert også bra, på mer enn en måte : En cognac til frokost, og ankerdram ved ankomst i ny havn.

Redigert av Fusebox (see edit history)

Belegget det er snakk om er for det meste alger, som du trygt kan spise uten ubehag. Mye de samme algene som du vil finne i et vann du drikker fra på søndagsturen. I tillegg kan du selvfølgelig få bakterier med ved påfylling, derfor er det viktig å ikke stikke "tvilsomme" slanger ned i fyllestussen for påfylling. Jeg fikk forklart en gang av en som hevdet å ha peiling at dette algelaget faktisk hadde en gunstig effekt på nedbryting av bakterier, og at man derfor ikke burde rense tanken i utide. Selv har jeg som sagt valgt å rense tanken med Klorin årlig, men ut fra det jeg har forstått trenger det ikke være så dumt å la være heller...

Snakket med en kollega som hadde hatt samme båt i 20 år uten å rense tanken, og ingen hos dem hadde noen gang hatt problemer med magen pga dette. Så jeg tviler på om dette kan være noe særlig stort problem om mna bare er litt påpasselig under fylling!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
For det første så er kullfilter helt unødvendig på en moderne watermaker,vannet blir tilnærmet helt rent drikkevann, vannet bør imidlertidig ikke stå veldig lenge på vanntanken da det ikke er tilsatt klor.Fordelen med en watermaker er bl.a at vannet lages etter behov,unødvendig å dra på hundrevis av liter vann.

Spørsmålet er hvilken vannkvalitet man er vant med. Vis man kjører watermaker med over 97% rent vann klarer den aldrig mer en max 50% av oppgitt kapasitet. I tillegg er at watermaker er bygget til bruk i uthav og flere opplever at filterene går tette på 15 minuter i bruk inne i havner og nærme land. Dette er forskjellig etter farvannet man beholder seg i stund til stund.

I tillegg er at watermaker er bygget til bruk i uthav og flere opplever at filterene går tette på 15 minuter i bruk inne i havner og nærme land.

Lage ferskvann i havner!!!!! Ombord paa det jeg har vaert av baater de siste 15 aarene. Har vi ikke lov til aa produsere vann, naar vi jobber paa innsiden av 500meter sonen paa platformer.

Er vel ingen som ligger i Stromstad eller ved aker brygge aa produserer vann??

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...