Servicemannen Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Båteiere finner på alt muligt rart. Båt i dag er som bil, ditter på en knap og der skal dem lage vann der som dem er der og nå. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mariell Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Ogsaa klager de til forhandler . Fordi vannet i indre havn Stromstad ikke smakte noe godt. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Catlina Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Skjønner ikke hva slags watermaker Servicemannen snakker om,de fleste watermakere produserer adskillig mer enn hva de skal levere i våre farvann.Ideell vanntemperatur er 25 grader, produksjonen synker med ca 1,5 % pr.grad vanntemp ,i skandinaviske farvann er det relativ lav saltgehalt i forhold til f.eks Middelhavet så den produserer adskillig mer enn angitt som standard.Ved bruk av min watermaker i februar er produksjonen på det laveste på grunn av lav vanntemp. Watermakeren som har standard på 100 l/t lager ca 140 liter midtsommers og 90 liter om vinteren. At vannproduksjon ikke skal foregå nær boreplattformer er at membranene liker ikke oljespill. Jeg lager vann på de fleste steder bortsett fra i indre havneområder,vanninntakene ligger jo godt under vannlinjen, stort sett ligger overflateforurensninger nettopp - på overflaten. Har aldri hatt noen tetting av filtre etter hundrevis av timer med kjøring av watermakeren.Først går vannet gjennom et vanlig sjøvannsinntaksil,deretter gjennom et 5 my filter, siden gjennom høytrykkspumpen med 65 bar til komposittmembranet - der passerer kun vannmolekylene, alt annet inklusive salt og bakterier flushes ut med spillvannet. Vannet passerer så en konduktivitetsføler og slippes inn på vanntanken etter 1 minutts test av kvaliteten. Kun 10% av vannet som tas inn blir drikkevann - resten flusher membranet kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Jeg har ståltank på min 21 år gamle båt. Tanken har aldri vært åpnet for sjekk/rens. Jeg drikker vannet fra tanken. Under en blindtest av tankvann og flaskevann kunne ingen kjenne noen forskjell. Jeg, som visste hva som var hva i glassene, syntes at tankvann hadde noe flauere smak. Men da hadde vannet vært på tanken under en Nordsjøkrysssing. Jeg slår litt sprit på tanken om høsten etter å ha tømt den. Lar pumpa suge slik at den står med sprit i vinteren over. En sykepleier antydet at spriten desinfiserte tanken, slik at det ikke var bakterier igjen. Kanskje dette er å anbefale. Jeg fyller kun vann fra offentlige anlegg med kloring. Lokale vannanlegg ute på øyene unngår jeg. Passer alltid på å ikke stikke slangen ned i påfyllingshullet. Utsiden av slangen kan være en bakteriefabrikk. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
hifo Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 høres fint ut med 60% sprit på tanken. kan jo bli et artig vårslipp da. jeg kjøpte ny plasttank i fjor , men drikker ikke av vannet. litt skeptisk , men er det noen enkle filter som man enkelt kan montere for å få ut eventuelle bakterianere? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mariell Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Fins jo vannfiltere som renser vannet. Men de er vel ike akkurat gratis. Du faar ogsaa kjopt tabletter til aa ha paa tanken paa apoteket. de skal ogsaa knekke det som er av bakterier. Er noen aar siden jeg brukte det, men de kosta ikke mange kronene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nedgård Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Det er kanskje like så greit å ha med en liten kanne med vann til å drikke? Jeg mener, det er gjerne begrenset hvor mye vann man drikker i løpet av en helg, og en 10literskanne varer en god stund. Ikke tar den rare plassen heller. Vannet på vanntanken bruker jeg selv til absolutt alt, unntagent å drikke det. Hvis du skal koke kaffe, kan du jo også bruke vannet på tanken, for basillene dør ved kokene vann. Konklusjon: Det koster lite å ha med en kanne, for å være på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 det har vi også. men får ikke plass i kjøleskapet til en ti liter uten å oppta hele midtseksjonen i skapet.. europris har disse plastkannene som imsdal har til halve prisen. vann er vann. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
index Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Jeg pleier å ha med 2x5 liter vann til drikke, disse kannene er lette å holde rene så det blir relativt oversiktlig! Sjelden jeg slippe opp for drikkevann. Vanntanken har mannhull, men dette er ikke tilgjengelig uten å ta ut først motoren og deretter tanken. Så rengjøringen av tanken består i å kjøre gjennom litt klorin en gang i året eller så. Jeg er egentlig ikke redd for å drikke vann fra tanken, men det har bare blitt sånn at vi har med disse to kannene til å bruke av. En fordel er at kannene ofte er kjøligere, tanken står i motorrommet så vannet der er rimelig lunkent etter et par timers gange... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S Malene Svart 12.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2008 Det er definitivt trygt å drikke vannet fra tanken. Har vært fisker siste 20 år og aldri drukket annet enn vann fra tanken.Kjenner heller ingen andre som har betenkligheter med dette. Vi måtte fylle tanken annenhver eller tredjehver uke, og har aldri vært forsiktig med hva vi har fyllt på tanken. Heller aldri brukt verken klor eller andre tilsetninger. Tror mange er for hysteriske her. Er selvfølgelig noe annet dersom vannet smaker vondt, men det er vel oftest av plast. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2008 Om vinteren tilsetter jeg litt drikkevannsklor i vannet, for da står det ganske lenge på tanken. Om sommeren bruker jeg ikke noe. Skal jeg drikke vannet uten koking pleier jeg å fylle vann i en liten serveringskanne med kullfilter i lokket. Har som regel en fem-liters dunk med kjøpevann i båten i tilfelle noen skulle finne på å være skeptiske, men den er som regel like hel hver høst. Om vinteren fyller jeg gjerne vann i slike dunker når vannet på brygga stenges pga frost. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg har endel "lurium" til å helle i tankene, men har unnlatt å gjøre det hittil i år. Vi ligger nå i Limfjorden og drikker frisk av vannt. Hittil har det gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Har som regel en fem-liters dunk med kjøpevann i båten i tilfelle noen skulle finne på å være skeptiske, men den er som regel like hel hver høst. Og laboratorietester viser at det er mere "ting og saker av uff uff karakter" i kjøpevannet enn i vannet fra springen hjemme (eller borte)! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Og laboratorietester viser at det er mere "ting og saker av uff uff karakter" i kjøpevannet enn i vannet fra springen hjemme (eller borte)! Men 5-literskannene er kjekke, jeg etterfyller dem stadig vekk med vann fra springen uten at kresne båtgjester klager. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Jeg har to 1000-liters vanntanker ombord i POSEIDON II og stort sett er det bare den ene, den av rustfritt stål som er i bruk. Vannet fra den brukes til alt mulig og jeg drikker det uten å blunke. Jeg har heller aldri merket noen usmak på vannet. Konemor derimot er en anelse skeptisk og derfor gjør jeg henne den glede å fylle opp 5-liters kannen på kaikanten når det passer seg slik, dermed har hun sitt vel fortjente, private drikkevann Watermaker har jeg også ombord, men den har jeg aldri brukt siden det aldri har vært nødvendig i min eiertid. Den kom ombord i forbindelse med en ekspedisjon til Grønland og den har i følge telleren produsert kun 595 liter vann. Dette kan nok ha en sammenheng med at virkningsgraden ble adskillig lavere enn ventet når sjøtemperaturen kom langt ned. Watermakeren kan jeg gjerne selge hvis noen skulle føle seg fristet til å overta den . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.